Anmeldelse av Fuck Up, norsk film fra 2012

Spilletid: 99 minutter Aldersgrense: 15 år

Velfungerende krimlek

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 15.03.2012]
Jack har bestemt seg for å bli skikkelig, ikke mer utsvevende sexliv og entusiastisk narkobruk. Men da bestekompisen en dag krasjer med en elg og politiet finner 2,5 kilo kokain i bilen hans må Jack igjen trå til og hjelpe vennen. Innen de neste 24 timene har Jack mistet både huset, kona har forlatt ham med dattera og alt går til helvete. Når han ikke trodde det kunne bli verre, ja så gjør det nettopp det!

Det er teamet bak suksess-serien ”Dag” som står bak ”Fuck Up”. Regissør Øystein Karlsen viser da også igjen at interessante velfungerende karakterer og en engasjerende historie funker, også på det store lerretet.

Karakterene balanserer hårfint på grensen til det usmaklige, ufordragelige og overdrevet dumme til tider, men der mange liknende filmer nettopp her blir usjarmerende og utrolig teite, klarer ”Fuck Up” å overbevise på den riktige siden. Både Jon Øigarden og Anders Baasmo Christiansen tilfører akkurat nok troverdig og stødig skuespill til at dette blir bra! Sistnevnte har igjen en liknende ”tulling”-rolle slik som i ”Dag” og Christiansen passer dette glimrende!

Sammenlikner vi denne med fjorårets ”Arme Riddere” er det nettopp en mer troverdig og realistisk spilt gjeng med småkriminelle som gjør ”Fuck Up” bedre. En stor og tydelig alvorstung grunntone gjør også både historien og karakterene mer realistiske for oss og vi føler tidvis sympati med dem på et helt annet nivå enn med tullingene i ”Arme Riddere”, ”Tomme Tønner” og liknende filmer.

Det er videre noe av dette saklige og alvorspregede i filmen som gjør at dette veldig godt også kunne blitt en tv-serie på lik linje med ”Dag”. Filmen tar seg tid til ting, personene blir godt oppbygd og gis særegne sider vi kan gripe tak i. Det funker uansett veldig godt som film fordi historien rekker å utfolde seg godt og underholdende.

Flere filmatiske skuffende lett synbare blemmer skjemmer (igjen) en norsk produksjon i ”Fuck Up” og karakterene er som nevnt tidvis uforståelig dumme og filmatiske i sine valg. Manuset er imidlertid både småvittig og humrende morsomt, ikke overdrevet påtvunget ’nå skal du le’-skrevet. Bra! Den velfungerende blandingen av humor og alvor, både i historien og karakterene, hever ”Fuck Up” til noe severdig og kvalitetsmessig underholdende som man håper å få se mer til!

• Øslandsposten
  • Tønsberg Blad