Anmeldelse av Anchorman - The Legend of Ron Burgundy, amerikansk film fra 2004

Komedie Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: 11 år

Stødig tullekomikk med Farell og gjengen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.03.2012]

Det var en gang. En gang før kabel-TV, da lokale nyhetsopplesere, ankermenn var konger. Da folk trodde alt de hørte på TV. Det var en tid da bare menn fikk være nyhetsopplesere. Og i San Diego var en ankermann mer til mann enn de andre. Hans navn var Ron Burgundy. Han var som en gud blant vanlig dødelige. Han hadde en stemme som kunne får en jerv til å male og bar dresser så lekre at de fikk Sinatra til å se ut som en lassis. Med andre ord var Ron Burgundy kremen i TV-ruten. Burgundy var en del av Nyhetsteamet til Channel 4 og der var han selve klippen i teamet. Men alle medlemmene hadde sitt å bidra med som reporter Brian Fantana, sportsformidler Champion "Champ" Kind og værmannen Brick Tamland. Men en dag kommer det et kvinnelig, ved navn Veronica Corningstone, anker til TV-stasjonen. Og det skaper store reaksjoner i den totalt mannlige redaksjonen på mildt sagt flere måter...

Filmen åpner med følgende tekst. ‘Det dere skal se, er bygget på virkelige hendelser. Bare navn, steder og hendelser er forandret’. Deretter blir vi fortalt om Ron Burgundy mens vi får se et helikopter tilhørende et TV-selskap på vei inn over sjøen og inn til byen. De lander i en gate i byen hvor en mann trer ut av helikopteret. Han bærer hvite feminine sko og rød dress. Vi forflytter oss så inn i et TV-studio der man gjør klar til sending. Vi får se Ron Burgundy fra siden i profil mens han grer gjennom håret sitt med en rød kam. Så ser vi fjeset hans og han smiler lett og fornøyd til seg selv i speilet sitt i garderoben sin med den kledelige barten sin. Han legger også til at han synes han ser bra ut og nikker og utdyper at han faktisk mener veldig bra. Så roper han på de andre at de må komme å se hvor bra han tar seg ut. Han bærer en rød dress, hvit skjorte og et matchende slips når han er klar i TV-ruten for Channel 4.

Denne Ron Burgundy er litt av en karakter. Han har enormt ego og et sinn som en liten ape. Han er en stor klyse som lever med seg selv som det store senteret i universet. Han bruker sin fame for å få seg damer og blir sur om han ikke er festens midtpunkt. Han leser alt han får presentert på skjermen på en perfekt måte. Man har jo litt moro av det i redaksjonen også og legger inn et spørsmålstegn på slutten der hans avslutter med ‘I am Ron Burgundy?’ uten å synes det var rart. Han forsøker jo også å forføre det nye kvinnelige flotte nyhetsankeret. Hans første forsøk blir lett gjennomskuet så han må endre strategi for å være med henne. Han sier at han skal ta henne med ut å vise henne byen reint profesjonelt og ikke som en date og det kvitterer han med en boner i buksen som hun selvsagt oppdager og alle andre på kontoret. Også de andre mennene i nyhetsteamet er med å farge dette. Sportsankeret Brian Fontana er også litt av en type av litt samme ulla som det Ron er bare litt mindre vellykket. Han er dog like lite lur og lirer av seg statistikk som ikke henger på greip som at en parfyme han bruker som studier viser at 60% av gangene gangene virker den hver gang på damene. Sportsformidleren Champion "Champ" Kind er også med i denne enkle gjengen. Han har et røft ytre og liker og komme med kjipe barske kommentarer som han tror fungerer. Man har også værmannen Brick Tamland som bare har 48 i IQ som er en del av teamet her. Han blir stadig lurt ut på noe som da han blir bedt om å be Veronica Corningstone om hun blir med på fest i buksen hans. Og serverer også mange andre simple kommentarer her som blir svært artige om man har den riktige humoren.

Historien og handlingen er bra lagt opp her stikk i strid med det man kunne tro. Man liker å få presentert det store egoet her i begynnelsen som heldigvis står for fall. Og det blir det selvsagt mye moro av. Humoren her er enkel men velfungerende. Man digger mye av det tullet man blir presentert for her. Her får man slåssing mellom nyhetsteamene der man går svært røft til verks og en av karene får til og med kappet av hele armen sin. Det er kult når nyhetsteamet slåss med bjørner. Her får vi servert tullekomedieperler på løpende bånd. Man har virkelig klart å snike inn mange morsomheter her i handlingen. Man får også svært mye ut av karakterene her. Spesielt liker man når man får skikkelige karakterer som lever i verdenen side om side med disse tullebukkene. Forholdet mellom Veronica Corningstone og Ron er jo et eksempel på det her som gjør mye kule scener og morsomme situasjoner. Og mye av det skal nok Will Ferrell ha æren for som her er med på manuset sammen med regissør Adam McKay. Man kjenner igjen mye Ferrellhumor her og om man liker hans andre filmer så er dette faktisk veldig stødig komikk.

Karakterene er jo så tullete og herlig spilt her med komigeniet Will Ferrell her. Her får han virkelig vist hva som bor i ham når han folder seg ut i hovedrollen som selveste Ron Burgundy. Ferrell gjør denne filmen svært severdig. Han har en unik komisk timing og her flyter den igjennom. Han får også hjelp fra komiske folk som Paul Rudd, Steve Carell og David Koechner som også gjør bra roller her. Spesielt er Steve Carell god som den svært banale værmannen Brick Tamland som i tillegg til Farrell virkelig gjør mye av humoren her. Det blir også litt krydder her med en del kjente fjes. Man får blant annet også små innslag fra andre komiske folk som Jack Black, Seth Rogen, Vince Vaughn, Ben Stiller og Jerry Stiller.

Regissør Adam McKay gjør sin debutfilm her. Og det er jo ikke lett å lage en god komedie og her har han virkelig klart nettopp det. Dette er stor moro og enkelte av scenene ler man jo godt av her. Med denne filmen så håper man jo at McKay skal klare å skape flere komedier av dette kaliberet. Men hans andre forsøk som Talladega Nights, Step Brothers og The Other Guys har ikke vært like stødig. Men det skal jo litt til å følge opp en komedie som Anchorman. For mange vil nok dette være legendarisk, men jeg føler det er litt å gå på enda her for å perfeksjonere humoren og inntrykket enda noen hakk. Men alt i alt er jo dette veldig bra og filmen overrasker jo også en del forhold til hva man skulle tro på forhånd. Jeg ruller en bunnsolid svak femmer på terningen for dette svært artige forsøket på å skape god tullekomikk.

- Vice - Fengende historisk portrett av politisk og menneskelig galskap
- The Big Short - Friskt blikk på finanskrisen og oss mennesker
- Anchorman 2: The Legend Continues - Bisarr latterkule
- The Other Guys - Interessante spirer som drukner
- Step Brothers - Okei morsomt men uten den store flyten som film
- Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby - Vekker ikke den største latteren

26.10.2012 sier Jacob: Så endelig denne etter å fått den anbefalt flere ganger. God omtale! Ruller en femmer her for lo en god del. Dessuten var jeg ekstra fornøyd med å se en komedie jeg faktisk lo mye av etter å ha prøvd meg på først The Inbetweeners og deretter Swingers.

DreamWorks SKG, Apatow Productions