Anmeldelse av Mitt Afrika (Out of Africa), amerikansk film fra 1985

Drama, Romantikk Spilletid: 150 minutter Aldersgrense: 11 år

Lett å like og bergtar deg mens man ser

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.03.2012]
I 1913 er Karen Blixen kommet til Kenya i Afrika. Hun gifter seg med Baron Blixen som hun ikke kjenner godt nok og blir med det Baron-frue. Selv om Baronen er en del av ar Aristokratiet mottar han ikke nok penger til å være helt økonomisk uavhengig. Karen og Baronen har slått seg sammen for å starte en melke-farm i Afrika. Men Baronen bruker pengene som de har fått fra Karens foreldre til å starte en kaffefarm istedet ved foten av Ngong-åsene. Ting blir virkelig ikke som Karen hadde sett for seg at livet i Afrika skulle være. For det første er Baronen alltid på safari og storvilt-jakt og bruker lite eller ingen tid på henne eller å styre farmen de har i lag. Karen føler seg også fremmed i det nye landet. Og når alt er som sortest i hennes tilværelse i tykkeste Afrika dukker den kjekke sjarmerende storvilt-jegeren Denys opp i hennes liv og lyser opp tilværelsen. De to er som skapt for hverandres selskap da de er like i selvstendighet, sinn og mot. Og med Denys som sin kjærlige venn stiger også tilknytningen til det nye landet. Her får vi beretningen om hennes Afrika som ikke bare er en dans på roser...

Det hele begynner med at alt er mørkt og så får vi se soloppgangen et sted i Afrika. Det er et vakkert skue der solen akkurat bryter over horisonten med all den flotte, flate og bare naturen ligger som et stolt bakteppe. Så får vi se en noen som trasker gjennom gresset som om det skulle vært en drøm. Vi ser at det er en drøm fordi en gammel dame ligger og kaster hodet fra side til side på puten sin i det hun sover. Vi ser silhuettene av en mann som står i soloppgangen. Den gamle damen forteller at han til og med tok med platespilleren når han dro på safari. Han pleide å ta med seg tre gevær, forsyninger for en måned og Mozart. Han begynte deres vennskap med en gave. Og senere, ikke lenge før Tsavo, ha han henne en til. En fantastisk gave. Et glimt av verden gjennom Guds øyne fra et fly. Hun har skrevet om alle de andre og det er ikke fordi hun elsket den mindre, men fordi de var klarere og enklere. Han ventet på henne der og Dennys, som han heter, elsket å høre en historie fortalt på en god måte. I sine yngre dager hadde hun en gård i Afrika, ved foten av Ngong-åsene. Men det hele begynte til og med før det da hun befant seg i Danmark. Der kjente hun to brødre. Den ene var hennes elsker og den andre hennes venn. De jaktet i lag på fugler om vinteren. Hun tror hun skal bli baronesse, men hun feiler med giftemål med den ene elskeren og vil bare komme seg langt bort. Ferden går til Afrika der hun gifter seg med sin venn Baron Blixen.

Filmen bygger løst på det selvbiografiske verket ‘Den afrikanske farm’ av Karen Blixen fra 1937 og Isak Dinesens verk ‘Skygger på Græsset’ og diverse andre kilder som Karen Blixens Brev fra Afrika. Med andre ord bygger dette på en ekte beretningen om Karen Blixens liv i Afrika. Og Afrika er et flott kontinent og svært eksotisk for oss i vesten. Her får vi oppleve Kenya fra en rik frues perspektiv. Vi opplever kulturen, menneskene og all naturen. I Kenya raser det krig og det er ikke trygt alle steder å ferdes for kvinner og barn som det heter. Karen Blixen er en svært myndig dame og er god til å tilpasse seg og det trenger man i Afrika der ting svinger raskt. Baron Blixen er også en mann som liker å styre bedriftene selv om det er Karen som må slite med alt arbeidet for å få kaffefarmen til å fungere. Mr Blixen er urokkelig i sine valg selv om det er Karens foreldres penger de gambler med. Fordi det å starte en kaffeplantasje i et høytliggende landskap ikke er det sikreste man kan begi seg ut på. Men som sagt så bretter ‘guttejenten’ Karen Blixen opp ermene og gjør jobben sin på en måte som det bare var menn som gjorde på den tiden. Karen er en interessant person å følge. Hun er ikke umiddelbart så lett å relatere seg til fordi hun gjør alt på sin egen måte og det er ikke alltid like lett å forstå seg på. Her framstår Karen på en svært positiv måte og det er jo det vi helst vil høre om når man skal se film.

Alt ved denne filmen framstår egentlig som et Oscarfrieri av dimensjoner. Alt er så profft gjort ned til minste detalj er det plassert kvalitet inn i filmen. Det skal jo legges til at frieriet ble godt mottatt av akademiet som nominerte filmen til hele 11 Oscars og den hentet hjem syv av de gjeveste gyldne statuettene. Sydney Pollack er mannen bak denne filmen og han gjør så og si alt riktig her. Regien er fjellstøtt gjort og man klager ikke over noe her på den fronten. Pollack har åpenbart gode øyne for film og dette er også blant hans beste filmer. Historien er fortalt på en et fortreffelig vis. Manuset er også stødig skrudd sammen og det hele virker som en svært interessant eksotisk liv man her blir presentert for som gjør seg bra på film. Også filmingen er fantastisk gjennomført her. Fotoet er nydelig gjort av David Watkin og man får en blanding mellom flotte landskapsbilder og en rekke eksotiske dyr er også med på kjøpet her. Dette er et flott drama som bruker naturen som bakteppe og man får mange nydelige skildringer. Mange av scenene er rett og slett utrolig vakre med Afrika som skinner som en perle. Man har virkelig anstrengt seg her for å finne vakre lokasjoner å gjøre filmingen utendørs på. Musikken er majestetisk og minner faktisk veldig filmmusikken til en av James Bond-filmene til Sean Connery i You Only Live Twice, og det er jo ikke rart når det er samme mann, altså John Barry, som også står bak musikken til ‘Mitt Afrika’. Men det hele er gjort på en måte som gjør at det bygger bra inn i stemningen og den flotte naturen i filmen.

Til tross for at filmen er lang så er den godt underholdende. Her blir vi tatt med på litt av en beretning som inneholder alt hva man kan ønske seg av et drama av et slikt kaliber som dette. Her er idyllen stor og alt så vakkert. Det er romantisk og spennende og full av liv. Man merker ikke at det går så lang tid når man ser filmen. Dette er en typisk film som er laget for det store publikumet og klarer å skape god filmmagi her hele veien. Så får man se litt igjennom fingrene med at ikke alt er like riktig forhold til virkeligheten. Men til tross for at Meryl Streep ikke ligner på den veldig karakteristiske virkelige Karen Blixen så spiller hun fletta av de fleste her og gjør en meget solid rolle. Klaus Maria Brandauer spiller også bra som hennes ektemann Baron Bror Blixen. Og så får man en Robert Redford som skal være sjarmøren Denys her, og det er jo en rolle man skjønner at han er håndplukket til å være i. Han er jo på mange måter sin tids svar på Brad Pitt, men her er han begynt å dra på årene og bikker nesten femti i det filmen utgis. Han fungerer greit i rollen her til tross for at han mest er et skinnende navn på plakaten.

Mitt Afrika er en film man føler er ganske gøy å se og som man engasjerer seg litt i mens man ser den. Om man er den rette personen så gjør nok dette inntrykk på en å se dette. Ting betegner seg veldig fornøyelig her og man gjemmer bort alt det som kunne vært problematisk og filmen blir som en reineste Afrika-idyll å se. Man skulle kanskje ønsket seg litt mer dynamikk inn i historien og ikke bare alt som det reineste enkleste eventyr og selv når det stormer som mest her så er filmen helt upåvirket av det med sin idylliske innpakning av det hele. Men all kritikk til side, når man har sett mye film så må man jo innrømme at dette faktisk var veldig forlokkende å se og det er mer småting man har å ta denne filmen på. Ut i fra sitt manus er den svært godt laget. Jeg ruller en femmer på terningen for en film som bergtar deg mens man ser den.

- Firmaets Mann - Grei underholdning, men klarer ikke å følge opp boken
- Havana - Bullshit
- Tootsie - Smart situasjonskomedie som man ler godt av
- Jeremiah Johnson - Solid fjellwestern med Robert Redford

14.03.2012 sier Pål Frostad: Ja dette er en film som er vel verdt å se :)
14.03.2012 sier Tore Andre Øyås: Humm...kanskje jeg skal få sett denne, er jo veldig frelst på Streep og dette er jo en klassiker fra hennes karriere. Ble i hvert fall veldig nysgjerrig nå! :)

• Rose-Maries litteratur- og filmblogg

Engelsk, Swahili