Anmeldelse av Thale, norsk film fra 2012

Mysterie, Thriller, Grøsser, Fantasi Spilletid: 79 minutter

Ujevn huldreskrekk

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 16.02.2012]
To åstedsvaskere oppdager en skjult inngang til en kjeller i hytten hvor en avdød mann ble funnet. Kjelleren viser seg å skjule en hemmelighet som er over fatteevne og noe som enkelte vil gå langt for å bevare.

I kjølvannet av den særdeles vellykkede pris- og publikumsvinnende norske blockbusteren ”Trolljegeren” kommer nå altså også ”Thale”, en film om noe annet svært særegent norsk. Huldra figurerer mystisk og lavmælt i mangt et eventyr, folkevise og vandrehistorier her til lands. Det er intet mindre enn fantastisk bare det at man endelig har tatt tak i dette vesenet i en slik film, akkurat som trollene våre ble løftet frem med ”Trolljegeren”.

”Thale” er regissert av Aleksander Nordaas, et til nå ganske ubeskrevet blad i større norsk målestokk. Det spørs om vi nå ikke må belage oss på å høre mer fra denne karen. For slik regissør Øvredal har blitt kjent med sin trollfilm, vil nok også Nordaas klare å nå ut til mange av oss med sin film.

Historien om huldra Thale er både fra starten av spennende og forventningsskapende. Sakte men sikkert bygges historien og de få karakterene opp, og spesielt føles duoen i åstedsvaskerne Leo og Elvis som et spennende radarpar i all sin ulikhet. Elvis, morsomt og troverdig spilt av Erlend Nervold, er en virkningsfull karakter mens Leo (Jon Sigve Skard) oppleves som mer irriterende treig og lavmælt stille. Flere av hans reaksjoner virker rett og slett ikke troverdige, til det er han for ekstremt fremstilt som ”likegyldig”, seig og livstrøtt, rett og slett overdrevet underspilt.

En annen ting som hemmer filmens livslyst, tempo og friskhet, er dialogen mellom disse to som alt for ofte virker neddempende på feil sted og i alt for stor grad, samt noen ganger også kunstig. Mer snert i replikker og tempo savnes sterkt flere steder.

Silje Reinåmo som Thale gjør på sin side en fabelaktig jobb i denne tause rollen. Hennes store mørke øyne er oppslukende, og kroppsspråk og blikk er akkurat passe balansert og ikke overdrevet.

Filmatisk gjøres det passende god bruk av både vakker norsk locationnatur, og tette klaustrofobisk innestengte rom nede i kjelleren på den andre siden. Selv om tempoet som nevnt flere steder bremses unødig mye opp av treige samtaler, veksles det forholdsvis godt mellom ute- og innescener, tilbakeblikk og nåtid. Akkompagnert av passende norske fiolintoner settes eventyr- og hulderstemningen godt flere steder.

Historien, både den underliggende og den overordnede, er interessant og godt ispedd urnorske elementer, akkurat slik det bør være i en slik film. ”Thale” er et både vakkert, spennende og interessant forsøk på endelig å bringe denne skapningen til det store lerretet. Imidlertid savnes både den profesjonelle finishen, sjarmen, friskheten og blockbusterpreget vi så med ”Trolljegeren”. Vi vil blant annet rett og slett se mer av huldrene! Slik sett treffer ikke Thale like godt som sin storebror, men tar det mer igjen på sin tidvis alternative fremstilling, vakre stemning og rolige ettertanke. Spesielt er slutten utrolig flott!

- Sirkel - Entusiastisk og underholdende nullbudsjettsproduksjon

• Filmbloggen.net

Yesbox Productions

«Pokémon: Detective Pikachu»

«Luftens siste mester»

«Min store fete greske ferie»

«Bohemian Rhapsody»

«Fabeldyr: Grindelwalds forbrytelser»