Anmeldelse av Insomnia, amerikansk film fra 2002

Kriminal, Drama, Thriller Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 15 år

Brukbar igjeninnspilling som forsøker å raffinere

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.02.2012]
Will Dormer og hans kollega Hap Eckhart er to politietterforskere fra Los Angeles. De er på vei helt opp til en småby i Alaska for å løse en drapssak. Det er sommer og midnattssolen står på hele døgnet. Will Dormer er en suksessfull etterforsker som skal lede etterforskningen her. Det har seg slik at en ung jente ved navn Kay Connell er blitt drept. Det lokale politiet står uten spor fordi gjerningsmannen har skjult alle spor som kan føre til oppklaring ved de vanlige politietterforskningsgrepene. Det er ikke mye å gå etter og Dormer bestemmer seg for å begynne i det små og forsøke å lokke gjerningsmannen ut. Det er jo ikke så mange å ta av i det små lokalsamfunnet der oppe. De får en mann på kloss hold som går inn i en hytte. De følger etter mannen i tåken da han klarer å slippe unna dem. De er like bak ham, men tåken gjør det vanskelig. Ved en feiltakelse skyter Domer en av sine kolleger i tåken. Han dekker over saken, men det er noen som har fått med seg at han drepte sin partner og han er villig til å samarbeide. Nå vikler Dormer seg inn i et komplisert nett som han forsøker å løse sammen med saken...

Dette er basert på en norsk film fra 1997 av Erik Skjoldbjærg med samme navn som denne filmen. Her har man forsøkt å raffinere den norske filmen med vekslende hell. Bildet og lyd er jo noe man legger merke til her er forbedret i denne igjeninnspillingen. Men likevel er den norske filmen langt framme på en del punkter. Man klarer delvis å gjenskape noe av stemningen her fra den norske filmen, men man har også forsøkt å legge til litt som ikke alltid er til det bedre eller føles helt topp prioritering. Noen ting er her til det bedre, men jeg må si at originalen kommer veldig godt ut av dette. Den norske filmen hadde et veldig godt manus og var spennende fra begynnelse til slutt. Denne filmen er ikke like god hele veien, men duger ganske bra den også. Filmen begynner jo bra likt. Det er framdeles langt nord dette tar plass og det er midnattssol, så det elementet er beholdt. Man gjør her mer nummer ut av søvnløsheten til karakteren og det kommer tydeligere fram at dette er et stort problem for ham. Også skyldfølelsen er mer malt ut i denne igjeninnspillingen. Man har også forsøkt å pynte litt på moralen her på en litt mer amerikansk måte, som jeg ikke synes så helt mye om. Men man skjønner det når det kommer og man har jo sett slike grep vært gjort av amerikanerne en del ganger fra før av for å gjøre moralen bedre og ting litt lysere.

Man har lagt opp historien litt annerledes selv om hovedtrekkene er de samme. Så man kan godt se denne og ikke vite helt hva som skjer her. Noen scener er gjort mer dramatiske som en scene der vår mann faller mellom noen tømmerstokker som ligger i en tømmerfløting. Han strever for å komme seg opp igjen fra vannet og dette er den scenen jeg synes filmen gjør det best i denne igjeninnspillingen i tillegg til den klassiske tåkescenen som man også fikk minst like godt i originalen. Filmen er jo også en del lengre uten at det gir så mye tilbake til filmen. Man har lagt inn mer tid med de stridene her og akkurat den delen føles litt kjipere. Det er akkurat som om man skal ha litt mer valuta for pengene og at man får litt mer tid til å bli kjent med morderen også. Men alle vet jo at det har både positive og negative sider med å avsløre morderen og bruke lang tid på ham. Her blir det kanskje litt vel mye og så er han ikke like beregnede og har nesten en litt for koselig framtoning og ikke så spydig og kalkulerende som i den norske filmen. Dette blir akkurat litt for langt og man mister litt av intensiteten i filmen. Det hele blir litt mer langdrygt og man ser litt på klokken her innimellom. Slutten er jo helt annerledes enn i originalen. Originalen utfordrer deg mer mens man ser den, og her er ting servert litt mer på et sølvfat.

Regien her er ved Christopher Nolan. Han er ingen smågutt i Hollywood-sammenheng og har levert et imponerende knippe filmer som inkluderer Memento, Batman Begins, The Prestige, The Dark Knight og Inception. Dette er hans tredje spillefilm. Han debuterte med spillefilmen Following i 1998 og i 2000 lagde han Memento som virkelig gjorde at alle fikk opp øynene for han som filmskaper med sin kule konseptfilm. Her er hans vanskelige tredje film. Her skal han vise at han duger til å skape noe annet der han ikke har hatt en finger med i manuset. Jeg må si at Nolan klarer seg fint her, men han er nok best der han kan gjøre alt til sitt eget helt fra begynnelsen av. Dette er helt klart han dårligste film til nå, men det sier nok veldig mye om hans andre filmer for denne filmen er også langt fra dårlig. Nolan passer okei til å skape en Film-Noir i fullt midnattssollys og mestrer mye av det som kreves for dette. Men manuset er ikke helt topp og det lider nok filmen litt over.

Skuespillet er greit her og litt varierende. Al Pachino gjør en ganske god rolle som etterforsker Will Dormer her og gjør en vel så god jobb som det Stellan Skarsgård gjør i originalen. Mens Robin Williams er en del dårligere enn Bjørn Floberg mye gjør en mye mer minneverdig rolle i originalen. Robin Williams blir alt for koselig her og mangler litt karakter forhold til Floberg som leverte noe mye mer interessant tolkning. Man føler alltid at man vet helt hvor man har denne karakteren i denne nye filmen. Williams synes man aldri virker noe særlig ubehagelig eller problematisk slik man liker å få presentert i en slik rolle. Også Hilary Swank er med her i en litt framtredene rolle her. Birollene er litt for anonyme og har ikke helt så mye å fare med. Denne Hap Eckhart spilt av Martin Donovan blir bare en vits og da likte jeg mye bedre Sverre Anker Ousdal i den opprinnelige filmen. Man sliter litt i Hollywoodfilmer som dette med at stjernene blir for tydelige og resten som ikke klarer å følge dem blir nesten bare som statister å regne. Dette er ofte mye bedre i norsk film der man kan velge hvem man vil fordi alle norske skuespillere er så billig og villig til å kaste glans over de norske filminnspillingene uten at det koster skjorten.

Alt i alt er jeg greit fornøyd med denne igjeninnspillingen av den norske Insomnia. Man liker også å følge denne filmen og sammenligne med originalen. Det gjør også det litt gøy at man har en del ny handling så man ikke vet helt alt som skjer. Men jeg må nok anbefale den norske Insomnia framfor denne selv om denne også er kul å se den også. Jeg ruller en sprek firer på terningen. Om og er noe du bør se om du er Nolan-fan som så mange er for tiden. Dette er som sagt ikke av det beste han har laget, men likevel er det bra spennende og med god dynamikk. Selve historien er jo godt til å basere en film på selv om man kunne jobbet litt mer med å få fram et mer sprekt manus med flere detaljer, og kanskje man også kunne gjort filmen litt mindre forklarende så hjernen jobber mer når man ser dette.

- Insomnia - Mørk, spennende og interessant norsk produksjon

- Dunkirk - Et nokså iskaldt filmteknisk mesterverk
- Interstellar - Mektig filmopplevelse som utfordrer sansene og de små grå
- The Dark Knight Rises - Beksvart og mektig avslutning!
- Inception - Intet mindre enn et mesterverk
- The Dark Knight - Sinnssyk underholdning