Anmeldelse av Lars von Triers fem benspænd (De Fem benspænd), dansk dokumentar fra 2003

Dokumentar, Drama Spilletid: 91 minutter Aldersgrense: Alle år

Du vil gå smilende ut av kinosalen etter denne godbiten

[Skrevet av: Carl, Dato: 01.01.2005]
Dette er et prosjekt så annerledes og visjonært at bare Lars von Trier kan stå bak!

I 1967 lagde Jørgen Leth en svart-hvitt kortfilm kalt Det Perfekte Menneske. Den portretterer en person (spilt av Claus Nissen) som det perfekte menneske og forklarer oss hvordan det gjør ting og hvordan det skal oppføre seg. En klar og ironisk beskjed skutt med Leths enkle perfeksjonsregler for å lage en perfekt film.

Lars von Trier er Leths tidligere elev, og Lars har stor respekt for sin gamle læremester. Allikevel synes ikke Trier at regler og rammer er alt i en film. Trier liker kaos, slik vi har sett i f. eks Vows of Chastity, hvor hele filmen ble skutt kun med håndkamera og uten kunstig belysning. I De fem benspænd prøver Trier å utfordre Leth til å følge Triers regler og rammer for en film. Leth skal lage Det Perfekte Menneske på nytt fem ganger, hver gang med nye regler og rammer. En virkelig utfordring der Leth kan la seg bli ydmyket av sin gode venn Trier.

Trier prøver å fange Leth i et hjørne under hver film, men Leth snur flisa gang på gang. Hvert eneste bidrag er skarpe og lekre filmer som viser en ny og uventet versjon av perfeksjonisme. Lars von Triers fem benspænd er en underholdende og varm film som viser et vennskapelig samarbeid mellom to meget talentfulle regissører iverksatt for å finne en definisjon på noe myteomspunnet som perfeksjonisme.

- The House That Jack Built - Huset Trier bygde?
- Nymphomaniac - Erketypisk Trier, dog uten den helt store effekten
- Melancholia - Mektig og vakker dommedag
- Antichrist - Originalt og dystert verk, men som blir litt for sykt i lengden
- Direktøren for det hele - Sært, mørkt og morsomt med en eksperimentell form
- Manderlay - Begynner litt trått, men kommer seg voldsomt underveis
- Dogville - God samfunnskritisk film som er verdt å få med seg
- Dancer in the Dark - Hjerteskjærende musikal helt utenom det vanlige
- Idiotene - Både svært original og sinnssyk på samme tid
- Breaking The Waves - Kjærlighet er en mektig kraft og får oss til å gjøre mye rart!
- Europa - Mesterlig snuoperasjon som viser mer av potensialet til Von Trier
- Medea - Usedvanlig vakkert foto, men resten av filmen når ikke helt ut
- Epidemic - Lars Von Trier ‘Fucker’ med oss i sin andre film!
- Forbrydelsens element - Von Triers debut er en vakker kunstnerisk murstein av en film

Les mer om dokumentaren

• Filmanmelderen.no

Danmark

Engelsk, Spansk, Dansk, Fransk

Zentropa Real ApS, Almaz Film Productions S.A., Panic Productions, Wajnbrosse Productions