Anmeldelse av Dawn of the Dead, amerikansk film fra 2004

Action, Grøsser, Thriller Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 18 år

Ikke så ille som man skulle tro

[Skrevet av: Carl, Dato: 01.01.2005]
En gruppe mennesker som ennå ikke har blitt drept/infisert av zombier tar seg til rette i et lokalt kjøpesenter. Crossroads Mall blir deres fort mot en ødeleggende bølge av blodtørstige zombier kun interessert i mennesker. De er midlertidig trygge i kjøpesenteret som har alt av nødvendig utstyr; både mat og våpen. Problemene oppstår etter noen dager da det blir forstått at noen innad i gruppen allerede var smittet av viruset før de låste seg inne i kjøpesenteret. Politimannen Kenneth (Rhames), sykepleieren Ana (Polley) og de andre overlevende innser at ingen kommer for å redde dem og må dermed planlegge sin egen rømningsrute.

Dette er en nyinnspilling av George A. Romeros zombieklassiker fra 1978, en av tidenes mest beryktede og kritikerroste skrekkfilmer. I denne moderne versjonen møter vi Sarah Polley, Ving Rhames, Jake Weber og Mekhi Phifer på desperat flukt fra "de levende døde".

En vanlig feil under innspilling av skrekkfilm er å fokusere på skrekkelementene i motsetning til kvalitetsskuespillere. I denne nyinnspillingen har Snyder heldigvis tenkt på begge. Polley spiller den snille sykepleieren Ana som styrer showet sammen med den hardbarka politikonstabelen Kenneth (Rhames), noe som gir en god blanding av lederskap gjennom følelser og kaldt instinkt. Alle skuespillerne fullfører greit, men vi mangler en skikkelig kobling mellom dem. F.eks får jeg ikke sympati med Phifer som spiller en kommende far med et etterhvert smittet kone og barn, fordi deres forhold aldri ble fortalt i filmen annet enn at kona hadde en kul på magen og Phifer kalte henne for "honey".

Zack Snyder debuterer som regissør med Dawn of the Dead, noe som er litt av et vågestykke; originalen fra 1978 har nemlig blitt en kultklassiker. Snyder valgte å fokusere mindre på CGI, i motsetning til de fleste skrekkfilmer i disse dager. Ved hjelp av David Anderson har han istedet fokusert på en skremmende realistisk sminking av de levende døde, noe som absolutt gir sin effekt. Den største forskjellen på nyinnspillingen og originalen er at Snyder fokuserer på de fryktinngytende zombiene og deres utseende, der Romero (originalens regissør) heller latterliggjorde zombienes væremåte og handlinger for å skape en surrealistisk morsomhet over det hele.

Selv om nyinnspillingen ikke er så vittig og gjennomført som originalen, gir den oss allikevel scener som gjør filmen verdt en liten titt.

- Dawn of the Dead - Dødelig action på kjøpesenter; tidenes kuleste zombiefilm!

- Justice League - Superheltene går opp et hakk i energi, sjarm og moro.
- Batman vs. Superman - Svært variert om stormannsgalskap på flere plan!
- Superman: Man of Steel - Supermann i total audiovisuell overkill
- Sucker Punch - Tvetydig kjønnskamp og drapsorgie.
- Watchmen - Småskuffa
- 300 - Eit myteomspunne historisk slag blir film

12.09.2007 sier xcon4-7: Kunne også nevnt at Lindy Booth har en ganske stor rolle som Nicole i denne filmen og at handlingen foregår i Milwaukee, Wisconsin...

Veldig bra skrevet

• Detroit Free Press
  • Reel.com
  • Horrorfanzine.com
  • Filmanmelderen.no

Strike Entertainment, New Amsterdam Entertainment Inc.