Anmeldelse av War Horse, engelsk (britisk) film fra 2011

Krig, Drama Spilletid: 146 minutter

Glimter til innimellom sukkeret

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 02.02.2012]
Vi følger den unge Albert og hesten hans Joey, hvordan deres bånd brytes da hesten blir solgt til kavaleriet og sendt til skyttergravene i den første verdenskrigen. Albert er i utgangspunktet for ung til å delta i krigen, men han setter likevel kursen mot Frankrike for å redde sin venn. På ferden kommer hesten Joey på sin side i møte med både onde og gode mennesker, og klarer de to vennene igjen å gjenforenes innen den harde krigen er over?

Hvordan kan man lage en underholdende film om en gutt og hesten hans som varer i over to timer, tenker du kanskje? Jo, det skal jeg si deg. Svaret er Steven Spielberg.

Han har gjort det før, og klarer det igjen, nemlig å lage en fyldig, lang og rørende familieperse som er stappet med både utrolig sterke kvaliteter, men også en haug med kvalmende klisjéer. Ved å følge flere forskjellige personer som hesten Joey kommer i kontakt med, rekker filmen imidlertid aldri å bli kjedelig. Overgangen fra karakter til karakter føles troverdig og godhetene til flere av de involverte kan få selv den mest hardhuda og kalde grinebiteren til å få igjen troen på det gode i oss mennesker.

Det desidert mest fascinerende er imidlertid hovedpersonen selv, ja, hesten! Makan til hesterolle skal man lete lenge etter i filmhistorien. Selveste Silkesvarten kan bare gå hjem og legge seg, for med krigshesten Joey har Hollywood fått sin nye stjerne! Man tar seg selv gjentatte ganger i å lure på hvor mye tid, krefter og dressur som er brukt på denne hestestjerna, for ikke å snakke om alle stunthestene som må ha vært brukt!

Men, Spielberg har gjort samspillet mellom særlig Albert og Joey såpass overdrevet at man føler hesten nærmest er et menneske i hesteklær. Også andre dyr oppfører seg mistenkelig følelsesstyrt og menneskelig, noe sikkert de blauteste blant publikum kommer til å hjertesukke mye av. For oss som har sett mer enn én søtladen Hollywood-klisjé så blir dette litt vel mye.

Handlingsmessig er det likevel interessant å følge hestens vei igjennom hendelse etter hendelse, og spesielt i krigsscenene fra slaget ved Somme briljerer Spielberg som den fantastiske effektive regissøren han kan være. Scenen hvor Joey vikler seg inn i ståltråd og det som verre er, oppleves som både grusom, hjerteskjærende og utrolig effektivt vellaget! Manus tar også et uventet oppgjør med det å være modig i krig. Er det nødvendigvis det mest modige å verve seg som soldat, eller er det mer modig å gjøre andre ting i en tid med krig?

Det er imidlertid enkelte svært lange og utgreiende scener her. Disse kunne med fordel blitt klippet ned, man skjønner nemlig ting selv om det ikke mates inn med teskje Mr. Spielberg, også barn og ungdom. Til å være en så tydelig barne- og familiefilm er det nemlig rart og betenkelig at den er såpass lang som den er.

”War Horse” er Oscar-nominert for blant annet både det visuelle i filmen og for lyden. Bildene og utsnittene er utrolig pene, og locations er tidvis som tatt ut av en eventyrbok, en norgesreklame, eller som fra virkelige krigsscener. Også akkompagnert av tradisjonell John Williams-musikk, blir vi titt og ofte fortalt hva vi skal føle, i sann American style. Filmen burde heller ha fått Oscar for sitt makeløse arbeid og fremstilling av ekte dyr og hester på film!

”War Horse” er på flere måter en typisk Steven Spielberg-film, men mer i retning det overdrevet kvalmende søte. Den er på ingen måte noe nytt fra denne karen, bare pur høy kvalitet i stemning, spenning og enkeltscener, og som familiefilm treffer den temmelig blink med sin varme menneskelighet. Klarer man å sluke alle disse erkeamerikanske klisjéene og det forutsigbare sukkeret som er drysset over filmen, ja da får man en kjempeflott filmopplevelse!

- Ready Player One - Spielberg er tilbake som familieunderholdningens far!
- The Post - Stjernetrekløver fenger stort i solid tidsportrett!
- SVK - Store Vennlige Kjempe - Pen Roald Dahlsk filmatisering
- Bridge of Spies - Tom Hanks og Spielberg på topp!
- Lincoln - Vittig og sterkt politisk Lincoln-portrett
- På eventyr med Tintin - Enhjørningens hemmelighet - Fabelaktig animasjonseventyr
- Indiana Jones og Krystallskallens rike - Kul eventyrfilm
- Klodenes kamp - Sjangerkaos i blockbusterland!
- München - Krig og fred og sånn
- Terminalen - Feelgood flyplasseventyr
- Minority Report - Dyster fascinerende sci-fi for voksne
- Catch Me If You Can - Fascinerende og fornøyelig underholdning om en ung frekk svindler
- A.I. - Artificial Intelligence - Tøft robotfilosofisk fremtidseventyr
- Saving Private Ryan - En av historiens aller beste krigsfilmer!
- Jurassic Park: Den Tapte Verden - Forsøker for hardt å overgå eneren
- Amistad - Engasjerende historietime
- Jurassic Park - Jurassic Park 3D - en blockbusternes T-Rex!
- Schindlers Liste - Særdeles sterk film
- Hook - Litt mer oppfinnsomhet takk!
- Indiana Jones Og Det Siste Korstog - Stor eventyrlig underholdning!
- Always - Spielberg med film om kjærlighet gjennom et gjenferd...
- Solens rike - Britisk gutt har japanske WWII-piloter som sine helter
- Purpurfargen - Varmt og rørende om sterke unge kvinner med et hardt liv
- Indiana Jones og De Fordømtes Tempel - Gøy til tusen og får fram barnet i deg
- Twilight Zone: The Movie - 1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...
- E.T. The Extra-Terrestrial - Magisk barnefilm fra Speilberg
- Indiana Jones - Jakten På Den Forsvunnede Skatten - Topp underholdning
- 1941 - Ellevill krigskomedie om tiden etter Pearl Harbor-angrepet
- Nærkontakt av tredje grad - Banebrytende UFO-sci-fi av ypperste klasse
- Haisommer - Spielberg og Williams oppvisning av enkelhetens enorme kraft
- The Sugarland Express - Spielbergs første spillefilm: Roadmovie med politijakt

25.02.2012 sier WarHorse97: Awsome film!
Kan ikke bli lei av den, rett og slett!

• Teknologia.no
  • Moviepie.com
  • Rose-Maries litteratur- og filmblogg
  • Hamar Dagblad

England, USA

DreamWorks SKG, Amblin Entertainment, Kennedy/Marshall Company, Reliance Entertainment