Anmeldelse av Ungdommens råskap, norsk dokumentar fra 2004

Dokumentar Spilletid: 86 minutter Aldersgrense: Alle år

Godt dokument av norske ungdommer i ungdomsskolen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.01.2012]
Vi får her et usminket øye på en tiendendeklasse på Hauketo Ungdomsskole utenfor Oslo, de siste månedene før eksamen. Klassen har svært forskjellige elever når det gjelder kultur, religion, språkdrakter og bakgrunn. Dette er den siste tiden de har sammen som klasse på godt og ondt. Snart er det eksamen og da møter de en ny verden. Her får vi se hvordan ungdommene i avslutningskullet på denne skolen har det. Det er ikke bare er enkelt å være ung. Noen vil lære mens andre går der kun fordi de må. Også lærerne får kjørt seg her, og man får en ganske actionpreget og spennende dokument av dramatiske og mer vanlige situasjoner på en ungdomsskole...
Filmen starter med at vi får se et barn som ser på nyheter på TV-en. Det flimrende TV-bildet skinner i fjeset på ungen. Det er sterke krigshandlinger hun ser på. Så kommer noe til oss før selve filmen begynner: ‘Det fortelles så mange løgner om det å være menneske. Flest løgner fortelles om ungdommen. Med en gang vi er voksne kommer savnet, vi lengter tilbake. Språket har vi mistet, for ungdommen har sitt eget språk. Vi tør ikke gå for å se etter dem, spørre hvem der er, hvor de er på vei. Våren tilhører ikke lenger oss, derfor lyver vi om hvem de er. Denne filmen følger noen av elevene i 10. klasse ved Hauketo Ungdomsskole de siste måneden før eksamen’. Filmen begynner med at vi får se skiltet til skolen vi følger som har blitt tagget med svart tekst og lagt til ordet Helvete og med et medfølgende utropstegn etter, pluss en litt uleselig tekst. Så kommer en rød moped kjørende og plutselig en moped til og enda en. Motoren ruses og det er tydelig at ungdommene liker sitt nye kjøretøy. De kjører om kapp og det er stor forskjell på ytelsen eller tøffheten på de som kjører. En lærer går etter en elev og han er meget røff i både språk og oppførsel. Han skjeller læreren full i dritt i sinne og skubber henne bakover. Så får vi en oppfordring av en lærer om å ikke filme når eleven som nå står med steiner og skal kaste. Han trenger ikke oppmerksomheten mener hun. Etter mye om og men går eleven til slutt hjem.

Man får her interessante problemstillinger og skildringer av ungdommen. Og her har man ikke lagt noe til. Det man ser er faktisk slik det forgikk. Diskusjonene er ofte litt naive, men elevene snakker om deres liv realiteter og det er interessant å se hvordan føles for dem. De unge er ofte respektløs foran lærerne og de voksne klarer jo å beherske seg her bra, mens de unge ikke tenker over at kameraet er der. Det blir det selvsagt mye underholdende og interessante situasjoner ut av. Man husker jo tilbake hvordan det var når en selv gikk på ungdomsskolen selv om det ikke var like texas som det en opplever her. Man kjenner jo litt igjen typene man møter her og den impulsive oppførselen. Ungdommene skal tøffe seg og gjøre nummer ut av ting. De dårlige elevene synes det er gøy å levere blankt, men man kjenner igjen den følelsen av å ikke mestre ting og da gir en litt lett opp. Man får jo også litt mobbing her og elever som føler seg truet og trakassert. Her får en et ganske reelt bilde av hvordan ungdom kan være på ungdomsskolen.

Man har jo valgt å trekke fram en masse ting som jeg håper ikke er noe tverrsnitt av 10. ende klasser i Norge selv om mange nok er litt lignende. En vet heller ikke hvor ofte slike ting som man her opplever har skjedd. Det er det jo tross alt bare regissøren og lærerne som vet. Man kan jo ikke bruke alt materiale og da er det nok fristende å bruke det som er mest voldsomt. Jeg synes også at at tittel og film passer perfekt i hop her. Her får man ungdommens humor, språk og oppførsel i en fin cocktail. Her ligger det også mye mellom linjene som at barn og ungdom blir formet av de voksnes verden. Man viser også godt her kløften mellom ungdom og voksne. Lærerne som her skal forsøke å lære de energiske ungdommene her med konsentrasjonsvansker jobber på en eldre måte. Det er mye som kan taes opp til debatt etter å ha sett dette som hvordan man skal nå ut til de ulike elvene. Det er jo ikke alle som lærer på samme måte.

Margreth Olin har laget denne filmen og hun og hennes team har jobbet bra her for å virkelig være flue på veggen. Det virker som om kameraet ikke finnes her. Man klarer å skape et veldig ærlig bilde av elevene her på godt og ondt. Dette er laget som en dogmefilm. Det vil si at den følger en rekke strenge regler for å sikre at det du får er det du ser. Det er regler som at en bare har lov å filme på stedet med håndholdt kamera, og en har ikke lov å legge til hverken lyd, lys, kamerafilter. Det er Lars von Triers dogmeregler fra år 2000 som ligger bak her. Klippingen er jo også svært spesielt gjort her med veldig markante klipp med svart skjerm mellom hvert klipp. Olin skal ha cred for å vise et friskt bilde av ungdommen og til tross for de enkle hjelpemidlene. Man skulle ikke tro at noe så enkelt kunne bli så interessant.

Dette er blitt en film som er underholdende for både voksen og ungdom. Man føler dette er blitt et flott dokument over ungdommen alla 2004. Man merker at denne dogumentaren både engasjerer og provoserer oss. Man liker godet det at man kommer tett inn på personene som skildres her. Man føler man blir litt kjent med dem og opplever ting sammen med dem her den tiden filmen varer. Olin har nok en gang laget en film som man føler gir en noe. Denne filmen er svært underholdende og interessant hele veien og har en god oppbygning. Det er nesten litt vemodig når det hele avsluttes.

- Barndom - Mildt og snilt fra Olin, igjen.
- Mannen fra Snåsa - Sjarmerende og tankevekkende om Snåsakæill
- De andre - Norges største skamplett?!
- Engelen - Rystende og sterkt fra Olin

Les mer om dokumentaren

• Filmlisten.no
  • StudVest

Speranza Film AS, Zentropa Real ApS

«Resident Evil: The Final Chapter»

«Underworld: Blood Wars»

«Valerian and the city of a thousand planets»

«Vår vingård i Bourgogne»

«De 10 Bud»

«Final Destination 2»