Anmeldelse av King Arthur, amerikansk film fra 2004

Action, Eventyr, Drama Spilletid: 126 minutter Aldersgrense: 15 år

Flott visuelt sett, men for skrøpelige karakterer

[Skrevet av: Carl, Dato: 01.01.2005]
Arthur (Clive Owen), sønn av en romersk far og en britisk mor, leder en avdeling av russiske riddere på vegne av det romerske imperiet, som har hatt herredømmet over Britannia i 500 år. Men da imperiet faller, trekker romerne seg ut av Britannia, og overlater befolkningen til de blodtørstige sakserne, som truer med å invadere landet nordfra. Før Arthur og ridderne hans blir løst fra tjenesten, får de et siste oppdrag.

Owen spiller Arthur, en stolt og modig leder som aldri skuffer sine riddere. Arthur er en myte over hele Roma, men for meg er han mer som en myk dunball som viser sine sverdkunster i ny og ne. Owen og Knightley har et kjærlighetsforhold, men dette blir gitt lite fokus på underveis, da King Arthur absolutt ikke er en kjærlighetsfilm. Forøvrig virker det som om Guinevere, som Knightley spiller, er mer opptatt av mannen som mye, enn mannen som person. Dessuten virker det som om Guinevere er hovedpersonen i filmen i følge markedsføringen som har blitt gjennomført, og dette er jo helt feil. Hun blir ikke introdusert i filmen før gode tre kvarter har blitt gjennomført. Grufudd spiller Lancelot, som er fortelleren og en bi-hovedperson i filmen. Kunne virkelig ønske at vi fikk vite mer om de russiske riddernes fortid, slik som vi fikk en smakebit i løpet av de første minuttene. Lancelot er den menneskelige delen av ridderskapet for å hjelpe oss å huske hvor de kommer fra.

Regissør Antoine Fuqua og manusforfatter Franzoni forteller oss i begynnelsen at dette er et portrett av den "sanne" Arthur-myten og skjærer vekk alt av fantasi og eventyr. Her gjenstår kun voldens realitet når Arthur og hans riddere kjemper mot saksernes onde armé. Franzoni bruker meget lang tid på å introdusere alle karakterene og å få alle historikkbrikker på plass i puslespillet. Det er ikke før en time har gått at de sitter ved det runde bord og steinen begynner å rulle.

Kulissene og scenene er det lite å si på; Ingenting virker falskt eller urealistisk, og dette må Fuqua få en stor tommel opp for. Men selv med kvalitetsettings gjør ikke dette bot for karakterenes mangel på utvikling. Jeg tror at Franzoni glemmer at vi liker å komme litt under huden på hovedpersonene.

En veldig god visuell film, men Franzoni faller i samme fallgruve som han gjorde med Gladiatoren. Vi vil vite mer om karakterene!

- King Arthur: Legend of the Sword - Heftig variert fantasyaction
- Excalibur - kongens sverd - Storproduksjon om Kong Arthur

- The Magnificent Seven - Voldsom og underholdende actionwestern
- Southpaw - Intenst, dedikert og forkledd såpedrama
- The Equalizer - Denzel Washington på autopilot redder elendig thriller
- Olympus Has Fallen - Back to the 90's
- Snikskytter - Boom, bang, action
- The Replacement Killers - Leiemordertrøbbel...

• Filmguiden
  • Filmnytdvd.dk