Anmeldelse av Lange flate ballær 2: I kongens klær, norsk film fra 2008

Komedie Spilletid: 90 minutter

Kæller fra Fredrikstad i militæret

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.12.2011]

Øyvind styrer EdGarasjen og forsøker å holde så god orden han kan på jobben, men det er ikke lett å være sjefshane i denne gutteflokken. Det er nok å gjøre for bilgutta på jobben. Nå får de også innkalling til den årlige heimeværnsøvelsen. Men de søker bare alltid om fritak og så får de det. Men bare at nå har de glemt å sende søknaden og den har bare blitt liggende i posthyllen og kom aldri lengre derfra. Millitærpolitiet kommer bardust på gutta på jobben for å hente dem. Nå er det ingen nåde og gutta er nødt til å ikle seg kongens klær. De forsøker med alle midler å slippe unna, men ingenting nytter og da er det bare å innfinne seg med situasjonen. Gutta skal på en stor heimevernsøvelse. Petter har til og med sin lille jente på bare to år siden han hadde lovet å passe henne denne uken. Øvelsen går ut på at nordmennene er å innta det amerikanske hovedkvarteret på det gamle skipsverftet på Kråkerøy. Amerikanerne spiller rollen som badguys her og nordmennenes mål er å ta det amerikanske flagget. Det er duket for litt av noen strevsomme og minnerike dager for fotball og bil-gutta som gjør hva de kan for å ta flagget så de kan dra hjem...

Filmen begynner med at vi får se en del tøffe biler som er pimpet opp for å ta seg best mulig ut og selvsagt kjøre fortest mulig. Det viser seg etterhvert at vi er på et dragrace-stevne. Her møter vi Petter i det han akkurat spør etter skruhjernet. Det viser at det er gutta som mekker bil. EdGarasjen stiller med bil i stevnet i en sort liten rakker med Freddy bak rattet. Petter er som vi husker fra forrige film akkurat blitt far og nå er jenten hans med på stevnet. Men han viser seg ikke akkurat som noen super far og bruker mer tid på bil enn på unge. Og når moren kommer er hun ikke blid for at Petter ikke har passet skikkelig på og han undskyller seg med at han har bært henne masse. Men hun sier at det hjelper fint lite når hun har full bleie som ikke er skiftet. Petter sier at Laila som er moren til ungen akkurat måtte komme i de fem minuttene der han ikke var flink. Hun spør så hvordan hun kan stole på at han skal ta vare på ungen en hel uke. Han sier at han har tatt seg fri. Og de andre gutta sier at det virker helt urimelig å ta fri når de har så mye å gjøre og de til og med har søkt om fri fra en heimevernsøvelse på grunn av det. Og de pleier å få fri hvert år på grunn av dette. Hvis bare Kai har husket å sende inn søknaden. Og det

Lange flate ballær-gutta er tilbake. Denne gangen er det ikke fotball det dreier seg om og det er jo litt rart å bevege seg bort fra det universet der gutta egentlig hører hjemme. Her er det mye millitæreffekter og tøffe saker som er tingen når gutta skal ut i skauen og skyte med maskingevær og gjøre andre kule ting. Her får man se ubåter, tanks og helikoptre i tøff framtoning. Her møter også den gladkristne Helge igjen som vi husker fra forrige film. Her er han blitt Fenrik og da må gutta adlyde hans ordre, men det hindrer dem ikke å også ha noe moro på hans bekostning og han får virkelig kjørt seg denne gangen og. Øyvind lengter hjem til sin dame Anne som han prøver etter alle kunstens regler å sette barn på, men det er ikke enkelt å få slike under til å matche. Han er også mannen som reddet EdGarasjen fra den sikre undergang. Petter sliter med å takle ansvaret det er å være far og tar litt for lett for alt som ikke lyser av motor og mekanikk. Så har vi Edgar som var den store sjefen før og han har framdeles litt han skulle ha sagt i gutteflokken. Litt mindre synlig her er Freddy, Kai og Karsten som er bare med her for å krydre det hele og er med på noe av moroen her og resten blir de litt i bakgrunnen.

I tillegg til alle de vanlige rollene får man også noen nye her. Blant annet får man eksempelvis selveste Don Johnson, Mr Miami Vice him selv, til å spille rollen Admiral Burnett. Det er jo litt kult å se en slik Hollywoodkar i en norsk film, men det er jo sikkert også et varsko for at hans karriere er på vei nedover. Det har vel aldri vært noe bra å være norgesvenn annet enn for Nordmenn. Av Lange Falte Ballær-gutta er det Petter Jørgensen som Petter som har mest av fokuset her og det passer han ganske greit til. Han er kanskje ikke så god i engelsk som man ønsker, men det er vel ikke verre enn man hadde forventet av en norsk mekaniker fra Fredrikstad som tross alt er hans rollekarakter her. Men også Lisa Stokke viser seg også litt fram her og det samme med Sturla Berg-Johansen som Major Horn.

Humoren er som vanlig veldig enkel og det blir mye vitser som dreier seg rundt underlivet og dens region. Man får jo også litt vitser som går på bekostning av de engelsktalende her. Og man får også servert en del norsk-amerikanske fraser som man smiler litt av som eksempelvis: ‘Things goes better with Petter’. Man smiler litt av de situasjonene som oppstår her, men det blir aldri helt stor komikk ut av dette. Denne gangen er det Harald Zwart som står for regien og det gjør han okei ut i fra utgangspunktet for denne filmen som virker litt tamt. Man kunne nok tatt seg minst en tørn eller to med manuset her for å forbedre dette. Filmen begynner ganske okei og man får servert litt av det man forbinder med disse gutta og som man så en del av i den første filmen, men så går filmen litt ut av proposisjoner som man liksom skal toppe den forrige filmen. Jeg føler at den siste halvtimen her ikke fungerer i det heletatt. Det blir bare en litt kjedelig transportetappe for å forlenge denne filmen der man egentlig ikke har mer å komme med. Dette føles med andre ord en del for mye utstrakt og det hele fungerer bare som en nødmanøver på slutten her for å skvise de siste dråpene ut av dette konseptet.

Men for å oppsummere dette så er jo helhetsinntrykket helt greit her. Man får en film som nok vil være litt moro for folk flest og det er jo litt gøy når lille Norge leker med de store gutta som man ser her. Dette er imidlertid et godt hakk ned fra forrige film. Man fortsetter akkurat der man slapp i forrige film, men jeg må si at jeg nok savner fotballen opp i det hele her. Dette millitærgreiene hadde man ikke like godt taket på og man hadde nok tjent litt på å komme opp med en bedre historie på det hele, og kanskje tatt med også litt fotballgreier inn i denne andre filmen istedet for alt dette teite ubåtgreiene på slutten som jeg nesten bare synes ble bare pinlig og uengasjerende å se på. Man trenger ikke skape kunstig stemning i en slik film, her bør det være humoren som står i sentrum og det er det bare i ca litt over halve filmen her så begynner det å skrante. Men selv om jeg ikke likte denne filmen så godt så tror jeg at det norske folk vil synes dette er en grei film å se. Jeg ender derfor på en svak treer for dette millitæreventyret som har sine øyeblikk og underholder greit fram til luften går litt ut av ballongen. Nå føles det litt nok og jeg vet ikke om jeg hadde vært klar for enda en Lange Flate Ballær-film etter dette.

- Lange Flate Ballær - Ganske moro med norsk fotballfilm

- Den 12. mann - Zwart strør litt Hollywood over norsk krigshelt
- Skyggejegerne: Demonenes by - Enkelt og velfungerende fra Zwart
- The Karate Kid - Sterk og vellaget!
- Den rosa panteren 2 - Jacques Clouseau på nye eventyr
- One Night At McCool's - Velfungerende, ellevill situasjonskomedie
- Hamilton - Agentaction

25.06.2009 sier thordart: Gøy å være med
07.06.2009 sier RoyaZ: Helt ok , 1'eren var bedre , p.g.a det er humor og bedre skuespill , denne var skuffende.
14.04.2009 sier Aylar Von Kuklinski: NORGES BESTE FILM! Terningkast 6 :)

• StudVest

Zwart Arbeid