Anmeldelse av Shaun of the Dead, engelsk (britisk) film fra 2004

Komedie, Grøsser Spilletid: 99 minutter Aldersgrense: 15 år

Veldig underholdende og til tider legendarisk film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.12.2011]
Shaun er et forhold med Liz. Liz mener forholdet ikke er så givende som hun ønsker. De får litt lite tid sammen og bruker bare tid på sin stampub. Men så kommer det opp en krisesituasjon som de aldri kunne forberedt seg på. En sykdom har spredd seg som en epedemi i England. Den gjør folk om til trege hensynsløse zombier. Men det tar lang tid for Shaun og hans kamerat Ed som han bor sammen med å finne ut hva som virkelig skjer når forholdet hans med Liz er skrantende. Det er også vanskelig for Shaun å velge mellom venner og sin kjæreste. Men zombietrusselen blir større og større for hver time og snart har han kun tid og veien for Shaun som må for en gangs skyld tenke klart og raskt for å forsøke å overleve og redde sine kjære og venner fra denne grusomme plagen...

Det hele begynner med at en mann med rølig hår sitter på en bar rett før stengetid. Han ser svært betenkt ut der han sitter og røyker og drikker øl. Rett etter begynner en dame som sitter rett over bordet å snakke til mannen som blir navngitt som Shaun. Han sier at han skjønner hva hun sier. Hun begynner å snakke om hans beste venn Ed som han lever med. Det er ikke det at hun ikke liker Ed som står rett ved siden av og spiller et dataspill, men hun mener det kunne vært fint om de kunne tilbringe litt mer tid sammen, og ikke bare med venner som Dianne og David som også er tilstede rundt bordet mens de prater. Hun fortsetter med at hun trenger noe mer enn bare det å bruke hver kveld på puben Winchester. Hun vil gå ut å gjøre mer interessante ting og leve litt mer. Hun vil også at Shaun skal ville det samme. Hun har ikke en gang møtt hans mor. Han sier at han skal bukke en restaurant dagen etter der de skal begynne sitt nye liv. I denne åpningsscenen får man servert en god del humorpoenger som er vanskelig å gjengi men som er såpass gøyale at de setter deg i riktig stemning for å se resten av filmen.

Det er mange morsomme poenger her. Som at man om morgenen oppfører seg helt likt som en zombie og man legger ikke merke til om hele verden hadde vært inntatt av en ny suverenitet. Også når en full er kan det være vanskelig å skulle bedømme om folk er zombie eller bare en annen ful person. En del av skildringene her er ganske på kornet av hvordan samfunnet er og hvordan det virkelig ville blitt hvis man hadde blitt invadert av zombier. Det er nesten rart at disse tingene ikke har slått deg når du ser disse zombiefilmene. De går jo virkelig så sakte og oppfører så hjernedau at de er både lett og lure og lett kan løpes fra. Og selv om Shaun selger TV-apperater og alle kanaler sender nyheter om en ny sykdom så surfer han bare på rutinen å bare leverer salgsargumenter mens han svapper på kanalene for kundene. Man får en sykt kul scene en morgen der Shaun som bakfull går over gaten som er full av zombier og bort i butikken på hjørnet og kjøper seg litt drikke. Han sklir i noe blod og legger ikke merke til at kjøleskapet i butikken er fullt av blod. Eller scenen som følger med zombien i hagen deres som de bare tror er full og som de tror bare skal spy på dem.

Man digger hvordan har løst denne filmen på. Regien er virkelig god her av Edgar Wright og man har klart å få fram veldig mange morsomheter ut av hele zombietilstanden og det man tenker man kan gjøre med en slik trussel. Wright har sammen med Simon Pegg her skrevet manuset til filmen. Hvis man har sett noen zombiefilmer så er dette en film man nesten ikke kan annet enn å digge for her får man servert alle teoriene man ville vurdert hvis man selv kom opp i en slik situasjon. Her er det ikke noe tull med zombiene i den forstand at de oppfører seg slik man er vant til at de oppfører seg og humoren her kommer mer i se situasjonene man her kommer opp i som følge av denne trusselen. Reglene er framdeles de samme som vanlig også at zombiene spiser folk for å få næring og når folk blir bitt så blir de selv smittet av denne sykdommen. Selve zombietrusselen og hvordan de oppfører seg er seriøst gjort i filmen og det gjør at dette også blir spennende også som i en vanlig zombiefilm i tillegg til å være artig.

Skuespillet er også svært artig løst her. Simon Pegg er jo veldig artig i hovedrollen her som den lite tenkende Shaun som viser seg å være litt mer snartenkt når han blir trengt opp i et hjørne. Pegg viser her at han er en å satse på i en slik komisk rolle som dette. Han spiller jo rollen på en tilfredsstillende måte uten å overspille for mye her. Nick Frost er også svært artig og har mye sjarme som Shauns kamerat Ed. De to er et supert radarpar og har vist ved flere andre anledninger at de passer sammen på skjermen. I tillegg får man andre komedieskuespiller som Lucy Davis (The Office) og Dylan Moran (Black Books). Man får også et lite innslag fra Bill Nighy som er best kjent fra Pirates of the Caribbean og Love Actually.

Denne filmen er virkelig moro fra begynnelse til slutt. Her får man mye skøy og det hele er stappet av vittige replikker og en god del scener som virkelig fornøyer en. Noen ting her er også ting som framkaller latteren hos deg. Dette er den tredje gangen jeg ser denne filmen og den har faktisk ikke tapt seg noe. Den holder seg svært godt og blir vel en klassiker med tanke på hvordan den er skrudd sammen. Og dette appellerer både til de som liker komedie og de som digger grøssere for måten man har håndtert dette på. Og slutten er jo også noe man synes er svært både gøyal og passende for en slik film. Shaun of the Dead er både en parodi på en zombiefilm og en komedie på samme tid uten å være for tullete. Filmen kan lett anbefales som en film man bør se før man dør om man liker komisk underholdning.

- Baby Driver - Høyt gir og høy puls
- The World's End - Særegent britisk tullball
- Scott Pilgrim vs. the World - En 112 minutters lang musikkvideo med Michael Cera i hovedrollen
- Hot Fuzz - Tiårets actionkomedie

11.01.2012 sier Pål Frostad: Er enig med deg i at dette er en svært god Zombiefilm. Zombiene er jo svært godt laget og gjort her til å være en litt komisk vri på det hele.
09.01.2012 sier Grotlo94: Ein av dei beste zombiefilmane eg har sett, og det var ikkje ein gang ein skrekkfilm! Skulle ønske at det var litt meir komedie mot slutten då...
12.12.2011 sier Grotlo94: Ønsker meg denne til jul! :D Ser så sjukt kul ut og gøy! God anmeldelse! :)
01.10.2010 sier Pål Frostad: Jeg digget denne første gang jeg så den. Jeg er enig med det meste du skriver om denne filmen. Det er befriende å se en skikkelig zombiefilm. Jeg gleder meg til å se denne filmen om igjen. Jeg bør nok skaffe meg den i samlingen for det er en veldig artig film.

• Filmlisten.no
  • Blodklubben.no

England, USA, Frankrike

Studio Canal, Big Talk Productions, WT2 Productions, Working Title Films, Universal Pictures, Inside Track 2 , FilmFour , De Wolfe Music