Notice: session_start(): ps_files_cleanup_dir: opendir(/var/lib/php5) failed: Permission denied (13) in /home/vds/dev/public_html/config.php on line 2 Anmeldelse av A Dangerous Method

Anmeldelse av A Dangerous Method, engelsk (britisk) film fra 2011

Drama, Thriller Spilletid: 99 minutter

Psykiatere i strid

[Skrevet av: Jacob, Dato: 08.12.2011]

På slutten av første verdenskrig er Zürich og Wien i sentrum for en mørk historie om seksuelle og intellektuelle oppdagelser. Det hele starter med en skrikende kvinne som blir tatt inn på en klinikk. Der jobber den lovende psykiateren Carl Jung. Den vakre, men forstyrrende kvinnen heter Sabina Spielrein. Spielrein setter ikke bare forholdet hun og Jung i mellom på prøve, men også forholdet psykiatrien har til sin mentor Sigmund Freud blir utfordret. Deres tanker og dette trekantforholdet kom til å endre moderne tekning.
David Cronenberg holder en stødig regi hele filmen igjennom. Den sklir aldri ut og til tross for innholdsrike dialoger på løpende bånd er det ikke vanskelig for publikum å følge med. Hva filmen dog kunne sett seg tjent med hadde vært en tydeligere start, hoveddel og slutt. Spenningskurven gjør at ”A Dangerous Method” likeså godt kunne vært en miniserie på NRK (av høy kvalitet) sendt i episoder. Filmen varer knapt i en og en halv time og er ikke i nærheten av å bli langsom, men den er likevel ikke så fengslende som den kunne ha vært. Selv om komponist Howard Shore (Ringeness Herre) har gjort sitt beste for å gjøre noe med nettopp det. Må nevne at havet i filmer ofte ser bra ut, men at det svært sjelden ser så ekte ut som her. Kudos til kameramann som i 1979 faktisk var her i Norge og filmet den femte Star Wars-filmen.

A Dangerous Method byr først og fremst på drivende skuespill. I rollen som Carl Jung finner vi Michael Fassbender. Tidligere i år var den irsk-tyske skuespilleren å se i X-men: First Class, og nå som den gang viser han stort talent. I motsatt stol finner vi Viggo Mortensen i rollen som Sigmund Freud. Det er tredje gang Mortensen (The Road og Aragorn i Ringeness herre-trilogien) samarbeider med regissør David Cronenberg. Deres samarbeid har gitt to kritikerroste filmer i A History of Violence og Eastern Promises tidligere. Keira Knightley (Pirates of the Caribbean) fullfører trioen og drar rollen som Sabrina Spielrein helt ut. Vanskelig å si om hun overspiller eller ikke, hvis man ikke godt kjenner til karakteren hun portretterer. Vincent Cassel (Black Swan) dukker for øvrig opp i en liten birolle.

A Dangerous Method vil helt sikkert finne sitt publikum, men hos andre vil den nok ikke falle like godt i smak. En kan alltids starte med å se traileren for å så ta det derifra, hvis man er i tvil.

- Eastern Promises - Oppfyller alle løfter
- Spider - Mørk og stillegående
- Fluen - Skjønnheten møter udyret i et teleporteringsmareritt!
- Scanners - Kule telepatiske evner
- Rabid - Åpenlys, men god symbolikk