Anmeldelse av Salto, salmiakk og kaffe, norsk film fra 2004

Komedie Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: 11 år

Absurd salt grøt som får for mye sukker

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.11.2011]
Vi befinner oss i en småby på Østlandet. Odd jobber som politimann og går ofte i butikken hos innvandreren Jesus og handler. Jesus har byens billigste priser på dagligvarer. Iris jobber som sykepleier og er alenemor for tenåringen Elin. Det blir veldig mye ekstravakter for Iris på sykehuset og når hun er hjemme så bare vasker hun rent så det lukter Salmiakk i hele huset. Hun sliter med depresjoner etter å ha blitt forlatt av ektemannen og sover dårlig om natten. Hun drømmer om nabomannen Odd som driver å tar saltoer i an marsj på trampolinen mens hun ivrig står på verandaen med kikkert og teller. Elin er ute etter billig rus for å flykte fra hverdagen og bytter bort vin mot piller med en gammel dame. Hun jobber innimellom som barnevakt for Maria som er høygravid og skal ha barn med sin Erik. Hun jobber i fiskedisken på et supermarked på dagen og er mor om kvelden for sønnen sin. Erik på sin side er svært lite hjemme. Han er alltid ute og jobber og forsøker å skaffe en karrière. Men han er ikke helt den han gir seg ut for å være og er mer opptatt av store pupper og raske penger enn at familien skal greie seg. Det viser seg at Erik har ført Maria bak lyset og han har ikke betalt skatt og skylder 450 000 kroner. De kommer og vil ta Eriks del i Maria og Erik sin leilighet. Alt ser veldig mørkt ut...

Det hele begynner litt uoversiktlig med at man møter en masse karakterer. Det er litt vanskelig å få det riktige overblikket her i begynnelsen, men så syr dette seg i sammen sakte men sikkert lapp for lapp. Alle man møter her er relatert til hverandre på en ganske okei måte. Det er jo veldig mange historier her som skal snøres sammen. Fealingen er veldig dyster og filmen blir ganske greit bygget opp på en ganske ålright måte. Man bruker jo også en del svart humor her for å krydre det hele, selv om dette aldri er noe en ler veldig høyt av, så smiler man litt av enkelte dystre situasjoner der småhumoren titter fram. Her får man presentert en rekke mennesker som føler at plikten og arbeidet er selve livet. De strever seg fram gjennom hverdagen og finner nesten aldri tid til kjærligheten i livet.

Filmen forsøker å framstå som en svart komedie om hverdagens liv, eller det var i alle fall det jeg så for meg jeg leser bak på filmen og ser på coveret. Men dette er verken særlig morsomt eller hverdagslig nok til å fylle noen av de karakteristikkene. Som vanlig når man lager film så jazzer man dette litt opp, og her har man til tider skrudd det til for mye. Man har jo glemt humoren opp i det hele og selv om man forsøker her til tider å skulle oppfylle komedieaspektet, blir dette aldri det helt store på det punktet. Folk som forventer en sort komedie blir nok svært skuffet her. Filmen har dog det sorte intakt her i begynnelsen. Det er da kanskje noe. Dette fungerer egentlig mer som et sort drama. Man skulle jo kanskje også ønske at det var mer her å kjenne seg igjen i. Noe hverdagsliv finner man lite av her. I alle fall ikke som man kjenner den. I min hverdag er det i alle fall ikke noe narkotika, våpen, ran og forsøk på desperate drap. Men om en begynner å akseptere denne filmen mer for det den virkelig forsøker å bygge opp, føles ting med en gang litt bedre. Filmen klarer til og med å engasjere deg en del også her underveis.

Mona J. Hoel debuterte med den gode dogmefilmen ‘Når nettene blir lange’ i år 2000. Dette er hennes andre spillefilm og den byr også på noen øyeblikk. Her Hoel beveget seg litt bort fra dogmefilmen og har lagt på skikkelig lyd, men hun beholder noen av de rå skildringsmetodene. Hoel klarer å bygge opp en veldig god stemning her i begynnelsen og gjør at dette er noe man liker å følge. Denne filmen er best når den famler i det dystre. Innimellom slår denne filmen til med en riktig sjarme og absurde situasjoner som man liker å følge. Men mot slutten skranter det hele litt. Ting begynner å dra ut og klisjeene kommer på løpende bånd. Filmen begynner å falle sammen som et stort korthus.

Skuespillet er dog ganske greit her. Det er jo en del store navn på blokken her. Men showet blir litt stjålet av Benedikte Lindbeck leverer som leverer den kanskje mest troverdige tolkningen i denne filmen. Hun går sånn inn i rollen at man tror på det hun gjennomgår. Dennis Storhøi er også god til sin litt overfladiske drittsekkrolle her. Så får man Kjersti Holmen som den hardtarbeidene moren som er så deprimert at hun ikke ser at hennes egen datter sliter med seriøse problemer. Man treffer også svenske Fares Fares (Jalla, Jalla og Kopps) i en litt annerledes rolle her som en mer vanlig innvandrer som driver butikk. Han er nesten ikke til å kjenne igjen og man har gjort mye med hans utseende for å få ham til å passe inn i rollen her. I mindre roller får vi også innslag fra kjente norske fjes som Terje Strømdahl og Nils Vogt.

Det hele blir for forutsigbart etter hvert og det ødelegger mye av inntrykket her. Man hadde jo bygget dette opp så bra før den siste halvtimen. Man kunne godt klippet bort en del her og det føles som om man kunne unnvært en del her. Måten man snører sammen alle historiene på slutten blir litt for kjip sammenlignet med hvordan dette starter. Mona J. Hoel viser gode takter her til tider og gjør en ganske grei andre film. Om man hadde skrevet litt om på slutten her og kortet ned litt på noen av skildringene her så kunne dette blitt riktig så uforglemmelig.

- Når nettene blir lange - Julefeiringen på hytta du aldri glemmer...

• Stavangerpuls

Freedom from fear AS, SF Norge A/S