Anmeldelse av The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 1, amerikansk film fra 2011

Spilletid: 117 minutter Aldersgrense: 11 år

Twilight - Breaking DzzzZZzzzz...

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 17.11.2011]
Bella Swan og Edward Cullen blir denne gang konfrontert med konsekvensene av sitt bryllup, bryllupsreise og en dramatisk fødsel. Også menneskene i livene deres blir involvert og spesielt Jacob Black får en sjokkartet reaksjon på fødselen. Både relasjoner og dramatikk strammes ytterligere inn i dette nest siste kapittelet av Twilight-sagaen.
’Breaking Dawn – del 1’ er første del på den avsluttende og siste boken med samme navn skrevet av Stephenie Meyer. Manus er skrevet av Melissa Rosenberg og filmen er regissert av Bill Condon som tidligere blant annet har gjort ’Dreamgirls’.

Vi kommer inn i historien da Bella og Edward skal gifte seg og den kommende timen er det stort sett dette som skjer; paret gifter seg og drar på en luksuriøs og kvalmende dyr bryllupsreise, og man må rett og slett spørre seg om hvor en vampyr som Edward egentlig får pengene fra, han jobber jo ikke! Ikke at de andre vampyrene og varulvene heller ser ut til å ha en jobb, men slikt kjedelig tar man jo ikke opp i en romantisk vampyrromanserie må vite.

I tillegg til en liten haug med liknende irriterende logiske brister, drar både historien og det filmatiske ut de lange scenene den første timen. Det er som å se et par episoder med ’Glamour’ eller en liknende overfladisk dramaserie.

Uten å røpe for mye så lider videre filmen i stor grad av å være like blodfattig som det flere av de sentrale karakterene er når det gjelder dybde, innhold og filmatisk uttrykk. Helt frem til de siste 10 minuttene er filmen fra regissør Condon fullstendige flat, kjedelig og uinteressant. At nærmest hvem som helst kunne skrudd sammen disse bildene slik er direkte skremmende. I utgangspunktet helt dagligdagse hendelser, konversasjoner og handlinger dras ut i det kjedsommelige og spilles i stor grad flatt og melodramatisk kunstig.

Men, heldigvis er det hederlige unntak i dette Twilight-kapitlet. For det første er bildene og scenene med den syke Bella utrolig ekte og bra gjort. Hun ser direkte skremmende ut og dette tilfører historien en sårt trengt ny dimensjon. I tillegg blir det også som om hele den første kjedelige timen kommer til sin rett på en snodig måte når man mot slutten innser hva som skjer. Om man ikke vet historieforløpet blir handlingen desto mer spennende og det oppstår en nerve og dramatikk som løfter det hel flere hakk opp!

Det er altså slutten av ’Breaking Dawn’ som redder det hele. Denne oppleves nærmest som både vakker og spennende filmatisk sett og endelig føler man nerven og dramatikken som altså tok om lag 100 minutter å bygge opp. Holder man ut så får man følgende litt betalt for å se dette første kapittelet av den avsluttende historien om Bella, Edward og de andre alltid sinte og sure karakterene i sagaen. Denne slutten legger dessuten opp til en mer spennende avsluttning i siste film enn man i hvert fall har opplevd til nå i filmserien. Det er meget mulig fans av bøkene og historien tar dette mer til seg enn hva en nøytral utenforstående gjør, men det er i så fall uansett regissøren sin feil at han da heller ikke klarer å engasjere meg mer.

- The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 2 - Blodfattig slutt, men for fansen
- The Twilight Saga: Eclipse - Mye jatting, men dog med stil.
- The Twilight Saga: New Moon - Vampyrenes kamp fortsetter
- Twilight - Evighetens kyss - Tenåringskliss for jenter

- Skjønnheten og udyret - Billedskjønt og ujevnt eventyr anno 2017
- Mr. Holmes - Småforvirret og aldrende Sherlock Holmes
- Den Femte Statsmakt - Et eneste langt påstående gjesp...
- The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 2 - Blodfattig slutt, men for fansen

• Hamar Dagblad
  • filmstedet.no
  • Teknologia.no
  • Nordlys

«Resident Evil: The Final Chapter»

«Underworld: Blood Wars»

«Valerian and the city of a thousand planets»

«Vår vingård i Bourgogne»

«De 10 Bud»

«Final Destination 2»