Anmeldelse av Indiana Jones Og Det Siste Korstog (Indiana Jones And The Last Crusade), amerikansk film fra 1989

Eventyr, Action Spilletid: 127 minutter Aldersgrense: 15 år

Stor eventyrlig underholdning!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.11.2011]
Henry Jones som er Indiana Jones sin far, har brukt førti år av livet sitt i søken etter den Hellige Gral, eller ungdomskilden om du vil. Han har aldri funnet stedet hvor den skal holde til, men har utforsket nesten alle aspekter rundt å finne den, gjennom sine mange reiser. Alt han har funnet ut har han skrevet ned i en dagbok slik at han slipper å huske alle detaljene og kartene man trenger for å finne skatten og de andre aspektene rundt den. Indiana Jones jobber som vanlig på universitetet som arkeologiprofessor. Når han drar hjem for dagen finner han huset helt endevendt og hans far er også sporløst forsvunnet. Han får tilsendt sin fars dagbok i posten. Nå drar han ut på skattejakt og lar dagboken guide ham i søken på å finne igjen sin far...

Mitt første møte med Indiana Jones var ved filmen 'Temple of Doom'. Den digget jeg da jeg så den på tv og tok den opp på video slik at jeg kunne se den en rekke ganger. Det var likevel møtet med denne filmen som virkelig satte min elsk til Indiana Jones. Dette føltes så tøft første gang jeg så dette at jeg ikke hadde helt ord. Det var derfor med stor spenning at jeg satt meg ned såpass mange år etter for å se om fortsatt denne filmen holdt mål, og det kan jeg allerede her avsløre at det gjorde den.

Etter den andre filmen i serien der vi besøkte ‘Temple of Doom’ har man forsøkt å finne litt mer tilbake til det man egentlig likte med den første filmen. Det er framdeles mye action her som det også var i de to første filmene, men til forskjell fra den andre filmen har man forsøkt å styre unna det meste av den av den usannsynlige sorten. Misforstå meg rett, man får selvfølgelig en eksplosjon og to for mye her, men ingen hopping ut fra fly med bare en oppblåsbar gummibåt eller å hoppe med togvogner over et djuv for å så å treffe skinnene perfekt på den andre siden. Som i den første filmen, og også den andre filmen, er det stor eventyrfaktor over dette. Man beveger seg også litt over i det som man i vår verden ser på som overnaturlig, men den overnaturlige delen er mer forbeholdt slutten og man bygger her mer opp til den igjennom hele filmen, på samme måte som man også gjorde det i ‘Raiders of the Lost Ark’. I tillegg får man også i denne filmen en del bibelske referanser og man leter etter Den Hellige Gral, eller nærmere bestemt det kruset som Jesus drakk av og sendte rundt til sine disipler under hans siste måltid under nattverden. Dette finner sted en tid på nittentrevetallet. Også i denne filmen må får man sterk innblanding fra Nazistene som forsøker å slå kloen i den samme skatten. Her får man også en god del reising på tvers av kontinenter og mye skattejakt på søken etter spor og hint som kan hjelpe dem i jakten på det de egentlig leiter etter. Dette at man drar så mye rundt og skifter så mye omgivelser føles ekstra kult da man aldri går lei stedene man utforsker.

George Lucas har klart å lage en veldig spennende historie her. Det er veldig mye som stemmer og dette føltes som et eventyr som tok oss mer tilbake slik vi aller først møtte Indiana Jones for første gang. Det blir mye tid for action, blandet med god humor og spenning. Her får vi se Indiana Jones kjempe mot en tanks på hest, kjøre båter i høy fart og fly småfly sammen med sin far. Filmen forsøker aldri å dvele ved poenger, og beveger seg ganske radig videre til neste poeng. Med andre ord er dette en ganske tettpakket og mettet film på både action og annen underholdning. Man ler ganske høyt av en del av de komiske poengene her. Det er mye artige situasjoner og kommentarer som tar deg med storm. Dette er jo slik man forventer at det skal være på forhånd, og som man blir veldig takknemlig for når man føler filmen innfrir på disse områdene. Man liker også veldig godt elementet med skattejakten her og at man jobber seg framover mot det store målet i stor fart. Det er ofte mange finurligheter i den store finalen og ting er ikke så rett fram som det ofte er i andre filmer. Indiana Jones må med andre ord bruke stor kløkt for å komme seg gjennom utfordringene med livet i behold.

Nok en gang sitter den godeste Steven Spielberg i førersetet som regissør for denne tredje Indiana Jones-filmen, og han skuffer ikke deg et sekund her. Man forstår kanskje ikke helt alt i begynnelsen her, men det hele faller lett på plass når man får fortalt hvordan det hele henger sammen. Man liker godt det at man har forsøkt å gjøre en film som i tillegg til at man leiter etter den Hellige Gral, også gir deg opplysninger rundt livet til Indiana Jones og hans far. Og det å bli kjent med den artige faren hans er heller ingen ‘drawback’. Spielberg har klart å gjøre en veldig tøff film slik man gjorde filmer på slutten av 1980-tallet. De fleste effektene her holder framdeles mål og man mestrer mer eller mindre alt man forsøker seg på i filmen. Det er i alle fall ingen scener man føler at man synes man faller ut av historien på grunn av dårlige effekter. Spielberg har forsøkt å gjøre alt så spennende og underholdende som mulig. Han viser seg her som en stor historieforteller og enkelte av scenene er rett og slett reint gull her. Filmen har holdt seg veldig godt gjennom alle disse årene og framstår framdeles som en særdeles vellykket eventyrfilm.

Nok en gang har Harrison Ford kledd seg opp i skinnjakken og plassert pisken i beltet og tatt på seg den karakteristiske hatten. Han spiller selvsagt Indiana Jones og det gjør han med stor gutteaktig sjarme og eventyrlig innlevelse. Her får vi også stifte bekjentskap med Indiana Jones sin far i Sean Connerys skikkelse. Samspillet mellom Connery og Ford gjør veldig mye av filmen. De to har virkelig en enestående kjemi foran kamera og med god timing som gjør deres scener til noe helt spesielt. I andre roller her treffer vi John Rhys-Davies (Gimli i Ringenes Herre), Alison Doody (James Bond - Med døden i sikte), Denholm Elliott (Rollebyttet) og Julian Glover (Game of Thrones, James Bond - Kun For Dine Øyne og Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake).

For å oppsummere er dette rett og slett veldig god underholdning. Det er også her en god del scener man sitter igjen med etter å ha sett filmen, men den første Indiana Jones-filmen er nok et hakk bedre enn denne, men dette er helt klart den nest beste i rekken. Dette er en flott eventyrfilm som jeg tror de fleste vil sette stor pris på. Man liker ganske godt at man får en veldig stødig ‘Indiana Jones’-film, akkurat slik man hadde håpet på at man skulle få servert. Filmen innfrir med andre ord forventningene og vel så det. Jeg ruller en svak sekser for denne filmen fordi dette er noe jeg setter veldig høyt som et stykke underholdning.

- Indiana Jones og Krystallskallens rike - Kul eventyrfilm
- Indiana Jones og De Fordømtes Tempel - Gøy til tusen og får fram barnet i deg
- Indiana Jones - Jakten På Den Forsvunnede Skatten - Topp underholdning

- Ready Player One - Spielberg er tilbake som familieunderholdningens far!
- The Post - Stjernetrekløver fenger stort i solid tidsportrett!
- SVK - Store Vennlige Kjempe - Pen Roald Dahlsk filmatisering
- Bridge of Spies - Tom Hanks og Spielberg på topp!
- Lincoln - Vittig og sterkt politisk Lincoln-portrett
- På eventyr med Tintin - Enhjørningens hemmelighet - Fabelaktig animasjonseventyr
- War Horse - Glimter til innimellom sukkeret
- Indiana Jones og Krystallskallens rike - Kul eventyrfilm
- Klodenes kamp - Sjangerkaos i blockbusterland!
- München - Etterspillet etter terrorangrepet i München i 1972
- Terminalen - Feelgood flyplasseventyr
- Minority Report - Dyster fascinerende sci-fi for voksne
- Catch Me If You Can - Fascinerende og fornøyelig underholdning om en ung frekk svindler
- A.I. - Artificial Intelligence - Tøft robotfilosofisk fremtidseventyr
- Saving Private Ryan - En av historiens aller beste krigsfilmer!
- Jurassic Park: Den Tapte Verden - Forsøker for hardt å overgå eneren
- Amistad - Engasjerende historietime
- Jurassic Park - Jurassic Park 3D - en blockbusternes T-Rex!
- Schindlers Liste - Særdeles sterk film
- Hook - Litt mer oppfinnsomhet takk!
- Always - Spielberg med film om kjærlighet gjennom et gjenferd...
- Solens rike - Britisk gutt har japanske WWII-piloter som sine helter
- Purpurfargen - Varmt og rørende om sterke unge kvinner med et hardt liv
- Indiana Jones og De Fordømtes Tempel - Gøy til tusen og får fram barnet i deg
- Twilight Zone: The Movie - 1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...
- E.T. The Extra-Terrestrial - Magisk barnefilm fra Speilberg
- Indiana Jones - Jakten På Den Forsvunnede Skatten - Topp underholdning
- 1941 - Ellevill krigskomedie om tiden etter Pearl Harbor-angrepet
- Nærkontakt av tredje grad - Banebrytende UFO-sci-fi av ypperste klasse
- Haisommer - Spielberg og Williams oppvisning av enkelhetens enorme kraft

• 80sreborn.com

Engelsk, Tysk, Gresk

Paramount Pictures, Lucasfilm Ltd.