Anmeldelse av Saving Private Ryan, amerikansk film fra 1998

Action, Drama, Krig Spilletid: 169 minutter Aldersgrense: 18 år

En av historiens aller beste krigsfilmer!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.11.2011]
Det er sjette juni 1944. Den store D-dagen er akkurat i gang. De amerikanske styrkene er på vei inn mot Omaha Beach. Jeg tror nok ingen kunne være forberedt på det som venter dem. Det blir et regn av kuler og en masse fortvilede soldater som kjemper seg sin vei mot det som ser ut til å være en ugjennomtrengelig vegg av kuler og krutt. Folk dør som fluer og stranden farges rød av blod. Soldatene skriker av smerte, men det blir lett ignorert av bulderet fra bomber, granater og automatvåpen. Strategien er klar: hvis mange nok prøver vil de til slutt klare å bryte igjennom og da er det plutselig de som har fått overtaket. Det viser seg at det blir en hard kamp og det krever mye taktikk for å få hull på byllen. Den andre verdenskrig er i ferd for å snu for det tredje riket...

Filmen begynner patriotisk med at det amerikanske flagget blir tatt av vinden og vaier friskt i brisen. Så skifter fokuset over på en eldre herre som besøker en kirkegård på sine eldre dager og faller i gråt da han ser noen av de hvite korsene. Deretter blir vi tatt med tilbake til sjette juni på havet rett utenfor Omaha. Soldatene er på vei inn mot stranden i sine mange amfibiebåter. De vet ikke hva de kan forvente. Mange av dem kaster opp før de kommer til stranden. Nå er det for seint å angre. Her er det bare bokstavelig talt bare å kjempe for livet, for dette blir ikke et pent syn når de møter det tyske forsvarsmaskineriet.

Men hvem er Ryan opp i alt dette? Eller dem om du vil fordi det er fire brødre som alle var med på D-dags operasjonen og tre av dem måtte bøte med livet for at verden skulle få et litt mer fredelig sted å leve. Man begynner å tenke på hvordan det kommer til å bli for moren til de fire brødrene når det bare er en av dem igjen som ikke er bekreftet omkommet. Den siste og yngste broren Ryan er et sted i Nomandy, men man vet ikke helt hvor og heller ikke om han har greid å klamre seg fast til livet. Hvordan skal man få reddet Ryan. Noen amerikanere begynner å legge en slagplan for hvordan man skal oppnå kontakt med Ryan og klare å få ham trygt hjem. Og hva som skjer med den yngste Ryan er det vi skal få se her.

Man kan aldri vite hva de som opplevde D-dagen tenkte. Det virker jo nesten nytteløst å skulle innta denne godt bevoktede stranden på Omaha. Det må ha vært som et helvete på jord. Man tørr ikke tenke på all den redselen og alt oppstyret det må ha vært i basketaket på denne stranden på denne ene dagen. Mange av soldatene må jo ha tenkt at dette virkelig var slutten og for de fleste av dem så var det jo nettopp det. Også for de som overlevende dette må det ha vært tøft. Tenk å ha et slikt mareritt å tenke på resten av livet. La oss håpe at de fleste som klarte seg gjennom dette hadde god psyke. De gjorde uansett en viktig innsats for å verne oss mot nazismen og Hitler som truet verden mest den gangen.

Steven Spielberg står for regien her og han trenger nok ingen introduksjon så stødig som hans navn ligger på Hollywoods filmskaperverden. Han har jo vist ved flere andre anledninger at han er en stor historieforteller. Her gjør han det helt stålene på regien og dette viser seg som en av hans beste filmer. og det sier ikke rent lite, fordi han har laget mange godbiter. Verden har jo avlet mange krigsfilmer opp igjennom historien, men denne er nok en av de beste. Dette er så stødig hele veien. Man trodde jo man hadde sett alt av krigsfilmer fra andre verdenskrig, men så kommer denne godbiten fra Spielberg og overrasker deg stort. Dette er en krigsfilm som virkelig setter inntrykk i deg. Man ser krigen fra sin mest nådeløse side. Det blir mye blod og svært sterke scener, som gjør at dette gjør noe med deg når man ser på. Det knyter seg litt i magen her innimellom når man får vist hvor forferdelig det må ha vært for soldatene som kjempet under dette helt spesielle slaget i krigshistorien.

Det er utrolig mye action her i begynnelsen. Nesten litt for mye, men det er jo slikt som må til for å skildre selveste D-dagen. Etter hvert beveger man seg mer over i hvordan kampene utarter seg når man beveger seg mer inn over i terrenget i retning mot Tyskland. Dette blir en spennende og dramatisk reise for å forsøke å finne Ryan opp i alt dette kaoset. Ryan har fått sin billett hjem og den skal man levere til ham personlig. Dette dekker kameratskapet som oppstår når man går igjennom noe slikt sammen. De møter jo mange folk man ellers aldri hadde kommet i kontakt med. Dette viser flere sider enn bare krigshandlingene. Her får vi også rolige situasjoner der man får tid til annet enn å bare være soldater og man også får fram menneskene bak disse uniformene. Dette er svært så stemningsskapende til tider og fanger svært godt hvordan det må ha vært under de forskjellige fasene av krig som D-dagen framprovoserte. Det er vanskelig å beskrive alt det denne filmen forsøker seg på. Mye av det må bare oppleves. Man får seg noen voldsomme stunder på Omaha Beach og så tror man kanskje man er over den verste kneiken men så møter man tanks og må innta en rekke posisjoner. Dette er som en lang parademarsj av en krigsfilm.

Skuespillerprestasjonene er jo også svært gode her. Man har nesten aldri sett så mange store navn på ett brett. I hovedrollen her som styrer mye av showet finner vi den alltid så stødige Tom Hanks. Han gjør en av sine beste rolleprestasjoner her og det sier jo ikke lite for denne mannen som har klart det mesterstykket og vunnet hele to Oscars, og selv om han ikke vant denne gangen så framstår han som en stor stjerne og spiller sin rolle mesterlig. Han er så troverdig og dyktig som Kaptein John H. Miller. Tom Sizemore er også med å styre noe av skuten her som sersjant Mike Horvath. Det er jo ganske mange navn på blokken her og jeg tror jeg bare plukker fram de mest kjente. Man treffer også stjerneskuddet Matt Damon her. Han spiller en av Ryan-brødrene. Man treffer også den alltid så velspillende Paul Giamatti her som soldaten William Hill. Vin Disel gjør her sin første bemerkede rolle på lerretet. Han gjør seg faktisk veldig bra som soldat og spiller også svært overbevisende i sin del av filmen. Absurd nok har også Cheers-stjernen Ted Danson også en rolle her som Kaptein Fred Hamill. Resten av skuespillerteamet gjort også en fortreffelig innsats her og gjør dette til en av de mest minneverdige krigsfilmene på 1900-tallet.

Filmen er fantastisk i nærmest alle ledd. Fotoet her er glimrende skutt og man får her så troverdige og storartede krigsscener. Kostymer, krigseffekter, landskapene og settene. Alt ser helt upåklagelig ut her, ned til den minste detalj. Man finner ikke rom for noen forbedringer med et slikt mesterverk. Musikken er også mesterlig komponert av vår største filmkomponist gjennom tidene, i John Williams. Han har levert gang på gang, og dette framstår også som såpass stødig at man blir virkelig får gåsehud når musikken mesterlig glir sammen med resten av filmen i en nydelig harmoni. Det blir jo heller ikke noe film uten en god manusforfatter, og her er det Robert Rodat som har stått for den delen av filmen. Spielberg har nok influert en god del i hvordan det hele skal utspille seg, men Rodat har jo ført dette i pennen og han gjør en mesterlig innsats her. Historien er jo også vært så genial som utgangspunkt for en krigsfilm og skulle lete etter en mann som får en fribillett hjem til sin kjære mor. Og selv om du tror mye er gitt her så klarer dette faktisk å holde på dramatikken hele veien igjennom filmen, og man vet aldri helt hva som ender bak neste sving.

Nå har jeg jo skamrost denne filmen i hele anmeldelsen og det er fordi den virkelig fortjener det. Som sagt så er jo dette en av de beste krigsfilmene i filmhistorien. Det er litt vanskelig å se at det er den beste fordi mange av dem er såpass forskjellige. Teknisk sett så er jo dette så godt som man kan få det uten å bevege oss over i en ny dimensjon. Filmen representerer også noe originalt innenfor krigsfilm og skiller seg veldig godt ut i mengden av filmer. 'Saving Private Ryan' er jo svært lang med sine nesten tre timer lange spilletid, men filmen slutter aldri å underholde. Man sitter klar hele veien her i spenning og får servert action, sterke skildringer og rørende stunder. Historien her er strålende fortalt og dette fremstår som en svært god dramafilm med en del action med på kjøpet. Og når dette i tillegg baserer seg på virkelige hendelser så kan man jo ikke ønske mer. Oscars er nesten uviktig her men dette ble nominert til hele elleve priser og hentet hjem fem av statuettene. Det er noe helt spesielt med denne filmen og jeg er en som digger krigsfilm og kan ikke stoppe å bejuble filmen og dette blir nok heller ikke siste gangen jeg setter meg ned for å oppleve denne filmen. Den var også stor kinoopplevelse for meg da den kom, og var ikke noen mindre opplevelse nå, selv over ti år etter den tid. I ettertid har jeg jo begynt å like krigsfilmer bedre og bedre og nå er det noen av dem jeg liker best når de sitter som denne vell og merke. Det er vanskelig å skulle lage en krigsfilm etter man har sett hva 'Saving Private Ryan' har å by på. Om du likte denne filmen bør du se miniserien 'Band of Brothers' som også er svært stødig av Spielberg om samme settingen.

- Ready Player One - Spielberg er tilbake som familieunderholdningens far!
- The Post - Stjernetrekløver fenger stort i solid tidsportrett!
- SVK - Store Vennlige Kjempe - Pen Roald Dahlsk filmatisering
- Bridge of Spies - Tom Hanks og Spielberg på topp!
- Lincoln - Vittig og sterkt politisk Lincoln-portrett
- På eventyr med Tintin - Enhjørningens hemmelighet - Fabelaktig animasjonseventyr
- War Horse - Glimter til innimellom sukkeret
- Indiana Jones og Krystallskallens rike - Kul eventyrfilm
- Klodenes kamp - Sjangerkaos i blockbusterland!
- München - Etterspillet etter terrorangrepet i München i 1972
- Terminalen - Feelgood flyplasseventyr
- Minority Report - Dyster fascinerende sci-fi for voksne
- Catch Me If You Can - Fascinerende og fornøyelig underholdning om en ung frekk svindler
- A.I. - Artificial Intelligence - Tøft robotfilosofisk fremtidseventyr
- Jurassic Park: Den Tapte Verden - Forsøker for hardt å overgå eneren
- Amistad - Engasjerende historietime
- Jurassic Park - Jurassic Park 3D - en blockbusternes T-Rex!
- Schindlers Liste - Særdeles sterk film
- Hook - Litt mer oppfinnsomhet takk!
- Indiana Jones Og Det Siste Korstog - Stor eventyrlig underholdning!
- Always - Spielberg med film om kjærlighet gjennom et gjenferd...
- Solens rike - Britisk gutt har japanske WWII-piloter som sine helter
- Purpurfargen - Varmt og rørende om sterke unge kvinner med et hardt liv
- Indiana Jones og De Fordømtes Tempel - Gøy til tusen og får fram barnet i deg
- Twilight Zone: The Movie - 1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...
- E.T. The Extra-Terrestrial - Magisk barnefilm fra Speilberg
- Indiana Jones - Jakten På Den Forsvunnede Skatten - Topp underholdning
- 1941 - Ellevill krigskomedie om tiden etter Pearl Harbor-angrepet
- Nærkontakt av tredje grad - Banebrytende UFO-sci-fi av ypperste klasse
- Haisommer - Spielberg og Williams oppvisning av enkelhetens enorme kraft

28.11.2009 sier RoyaZ: Bedre filmer enn denne her skal man lete lenge etter!
16.08.2009 sier Andreas Strømmen: En av de beste filmene jeg har sett.:]

• Filmhjerte.blogg.no