Anmeldelse av Tower Heist, amerikansk film fra 2011

Action, Komedie, Kriminal Spilletid: 104 minutter

Ufrisk komedie

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 10.11.2011]
En gjeng ærlige arbeidere tar i bruk skitne knep når de en dag mister jobben og skal hevne seg på Wall Street-svindleren som rundlurte dem. Milliardæren i toppetasjen på en luksusskyskraper viser seg altså å ha lurt fra betjeningen både sparepenger og pensjon. Josh Kovacs slår seg dermed sammen med flere ansatte, samt småkjeltringen Slide for å planlegge en nærmest umulig hevn.

Spekket med kjente og kjære navn burde dette kunne bli et friskt pust av en komedie. Men, flere kokker skaper som kjent lett mer søl og når talentene heller ikke blomstrer i hverandres selskap, ja da vises det godt! Ben Stillers karakter ser bare trøtt og kjedelig ut, han har blomstret mye bedre i andre roller, og ”gode” gamle Eddie Murphy er bare slitsom med sin skrikete stemme og usjarmerende karakter.

Handlingsmessig tar det faktisk én time (!) før hevnplanene til karakterene settes i gang. Den meget møysommelige forhistorien og oppbyggingen er for så vidt til tider interessant, vi kommer her nemlig litt under huden på flere karakterer, men når man så kommer til hoveddelen faller ting i fisk. De mange og varierte navnene som Matthew Broderick, Tea Leoni, Alan Alda og Casey Affleck krydrer rollegalleriet, men at fjorårets Oscarnominerte Gabourey Sidibe føles satt inn i filmen kun for sitt store utseende, er bare trist.

Brett Ratner står for regien i denne litt Olsen Banden-liknende komedien. Han står bak mang en lettbeint actionfilm og synes da også å ha et visst grep på dette, blant annet i actionsekvenser. Problemet blir likevel at det er som om hele greia mangler både sjarm, sterk humor og livskraft. Om regissør Ratner bare har villet ferdigstille filmen og så gå videre, skulle ikke forundre meg, hele greia blir rett og slett bare kjedelig utover i filmen. Man tar seg selv i å tenke over hvor trist det er at en stor del av Hollywood nærmest bare lager filmer for å tjene til livets brød og fordi man som hovedrolleinnehaver får millioner i lønn. Hvor er engasjementet og friskheten som en slik film bør ha?! En tydeligere snert i manus, mer vidd og en mindre forutsigbar handling hadde virkelig gjort seg her! En skal følgende være temmelig glad i middelmådige actionkomedier for å kose seg skikkelig med denne.

- Hercules - Fet action, men ingen stor Hercules
- New York, I Love You - Småinteressant om kjærlighet i storbyen