Anmeldelse av Brev fra Iwo Jima (Letters from Iwo Jima), amerikansk film fra 2006

Drama, Historie, Krig Spilletid: 140 minutter Aldersgrense: 15 år

Brev fra Iwo Jima - Trailer 10.11.2011

Krigen sett fra en annen side

[Skrevet av: Jakob karbo, Dato: 09.11.2011]
Vi befinner oss på slutten av andre verdenskrig. Amerikanerne kommer med store ressurser for å innta den viktige øyen Iwo Jima. I "Flags of Our Fathers" får vi sett slaget om Iwo Jima fra amerikanernes synsvinkel. I "Brev fra Iwo Jima" får du se det fra japanernes side. En av de som må blir med i krigen er en ung gutt ved navn Saigo. Han ønsket ikke å være med på noe krig, og heller ville være hjemme med sin nyfødte datter. Japan gjør et grundig forarbeid for å best mulig beskytte Iwo Jima. Nå er det bare å vente på at amerikanerne skal komme...

Filmen blir fortalt gjennom brev som har blitt gravd opp av bakken lang tid etter krigen var slutt. De fleste som dro til øya visste nok de antakelig ikke ville komme tilbake. Den som leder forsvarskampen er Tadamichi Kuribayashi. Han hadde reist til Amerika og satt seg inn i hvordan amerikanerne fører krig og hvilke strategier de benytter når de kjemper. I filmen møter du også en som heter løytnant Ito. Han er en av de strenge skruppelløse lederne. Japanerne har svært hard disiplin og blir trent opp mye strengere en amerikanerne. Japanernes form for krigsføring var svært ekstrem og de tok heller selvmord en å overgi seg. Dette gjør jo filmen mye mørkere og man blir svært engasjert når man ser dette, fordi du kan se hvor ille japanerne egentlig hadde det. Skuespillet noe som utmerker seg her, og ting er nesten akkurat slik man kunne tenke seg at dette skjedde også i virkeligheten.

"Brev fra Iwo Jima" er jo den andre filmen som Clint Eastwood lager om det samme slaget. Her får en også forklart en del som du ikke får vite i "Flags of Our Fathers". Dette betyr at det nok er det beste å se "Flags of Our Fathers" først. Clint Eastwood overbeviser stort med denne andre filmen som fremstår som et sant mesterverk. Det enste som kan føles helt topp her for noen, er at det tar en stund før de kommer til poengene. Men for de fleste vil ikke dette være noe problem. Filmen er presentert på en så solid måte og det at man får et så detaljert bilde av det som skjer her føles bare som en bonus. Men det er jo som sagt smak og behag.

"Brev fra Iwo Jima" og "Flags of Our Fathers" er to engasjerende filmer alle burde se!

- Flags of Our Fathers - Skyting er ikke alt

- The 15:17 to Paris - Tre amerikanske venner mot en farlig mann
- Sully - Eastwood imponerer, igjen!
- American Sniper - Realistisk og sterkt om amerikansk krigshelt
- J. Edgar - Eastwood flesker til igjen!
- Hereafter - Eastwood gjør det igjen
- Invictus - de uovervinnelige - Meget folkelig om folkets president
- Changeling - Sterkt drama med mystisk vri
- Gran Torino - Gretten gammel gubbe rir igjen!
- Flags of Our Fathers - Skyting er ikke alt
- Mystic River - Veldig bra med god flyt fra begynnelse til slutt
- Blodspor - Eastwood leverer greit
- Space Cowboys - Lang transportetappe til den store underholdningen starter
- Forbrytelsen - En mann sitter på dødscelle, men er han uskyldig dømt?
- Broene i Madison County - Kjærlighetsdrama fra Clint Eastwood
- Nådeløse Menn - Tidløs western, av og med mester'n
- Sudden Impact - Dirty Harry-action med tilhørende tøffe one-linere
- The Outlaw Josey Wales - Engasjerende western om hevn for familiedrap

• Filmlisten.no

Engelsk, Japansk

Warner Bros. Pictures, DreamWorks SKG, Amblin Entertainment, Malpaso Productions