Anmeldelse av Flags of Our Fathers, amerikansk film fra 2006

Drama, Historie, Krig Spilletid: 132 minutter Aldersgrense: 15 år

Flags of Our Fathers - Trailer 27.04.2007

Skyting er ikke alt

[Skrevet av: Jakob karbo, Dato: 08.11.2011]
Andre verdens krig går mot slutten. Det er februar i 1945 og vi følger konflikten mellom USA og Japan. Store mengder amerikanske styrker går i land på øya Iwo Jima, som er et meget viktig strategisk punkt for amerikanerne. Men japanerne ville ikke gi seg uten kamp. De hadde gravd huler under bakken og oppi fjellene og ventet på at amerikanske skulle komme og bli skutt ned.
På Iwo Jima ble et av krigens mest berømte amerikanske bilder tatt. Bildet viser de amerikanske strykene som heiste det amerikanske flagget på en fjelltopp. Det enste problemet er at man ikke kan se hvem som er på bildet. "Flags of Our Fathers" forteller historien om soldatene som heiste flagget.

Bildet ble et tegn i Amerika på at amerikanerne hadde vunnet, men dette var et bilde som ikke stemte helt med virkeligheten. Det var nemlig seks personer som hadde heist flagget, men bare 3 av dem overlevde. Disse var ikke de første som hadde satt opp et flagg, men du får se filmen for å se hva som skjedde med det andre flagget. Disse tre overlevende ble sent til Amerika etter de hadde satt opp flagget for å dra på en triumfferd gjennom landet der de holde taler for å få støtte fra folket til krigen. Mens de reiser rundt og sprer 'krigspropagandaen', ser vi at de ikke er helt over det som har skjedd dem. De blir hyllet som helter, men de mener at de ikke fortjener all denne rosen, fordi de som var igjen på øya var de ekte heltene. En dårlig ting med filmen er at det tar litt for lang tid å komme frem til poengene og vi får vita en del mindre viktige opplysninger.

Clint Eastwod har lagd en film som ikke bare viser krig med skyting, men også hva personene i krigen følte, hvordan krigen påvirket dem, og hva som skjedde med dem etter krigen var over. Når man lager en film som fokuserer mer på dramaet rundt dette bildet er jo skuespillet veldig viktig, og det er ikke helt på topp her. Skuespillet er på ingen måte dårlig, men du blir ikke akkurat imponert nok til å applaudere det.

Det er nemlig slik at Eastwod har laget to filmer om den samme konflikten som viser slaget fra både amerikanernes side, som man ser her og en film ved navn 'Letters from Iwo Jima' som viser det hele fra japanernes side. Etter du har sett denne filmen blir man litt irritert på japanerne. Derfor burde du også se 'Letters from Iwo Jima', der man får sett hvordan japanerne kjemper sin desperate kamp og der man får forklart hvorfor de handler som de handler. 'Letters from Iwo Jima' er faktisk også en bedre film enn "Flags of Our Fathers", men det beste er å se begge så får man dekket konflikten på en bredere og mer nyansert måte.

- Brev fra Iwo Jima - Krigen sett fra en annen side

- The 15:17 to Paris - Tre amerikanske venner mot en farlig mann
- Sully - Eastwood imponerer, igjen!
- American Sniper - Realistisk og sterkt om amerikansk krigshelt
- J. Edgar - Eastwood flesker til igjen!
- Hereafter - Eastwood gjør det igjen
- Invictus - de uovervinnelige - Meget folkelig om folkets president
- Changeling - Sterkt drama med mystisk vri
- Gran Torino - Gretten gammel gubbe rir igjen!
- Brev fra Iwo Jima - Krigen sett fra en annen side
- Mystic River - Veldig bra med god flyt fra begynnelse til slutt
- Blodspor - Eastwood leverer greit
- Space Cowboys - Lang transportetappe til den store underholdningen starter
- Forbrytelsen - En mann sitter på dødscelle, men er han uskyldig dømt?
- All Makt - Når presidenten er en morder...
- Broene i Madison County - Kjærlighetsdrama fra Clint Eastwood
- Nådeløse Menn - Westerndrama som virkelig overbeviser
- Sudden Impact - Dirty Harry-action med tilhørende tøffe one-linere
- The Outlaw Josey Wales - Engasjerende western om hevn for familiedrap

• Filmguiden
  • Filmfeber.no
  • Filmlisten.no

Warner Bros. Pictures, DreamWorks SKG, Amblin Entertainment, Malpaso Productions