Anmeldelse av Kill Buljo - The Movie, norsk film fra 2007

Parodi, Komedie Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: 11 år

Kill Buljo - The Movie - Trailer 27.04.2007

Linker

Hjemmeside

Kill Buljo får deg til å le stort innimellom

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.11.2011]
Samen Jompa forsøker å gifte seg oppover på reinstigen. Hun har nemlig 5000 og han bare en rein. Men på forlovelsesselskapet kommer de og dreper alle gjestene. De gjorde riktignok en stor feil. De sjekket ikke om Jompa var helt død. Nå er alle han kjente borte alle som en. De har tatt alt fra ham. Alt han sitter igjen med er to bare hender og en mengde med spørsmål. Hvorfor gjorde dem det? Var det hans feil? Hvor befinner dem seg nå? Hvem var det som beordret det? Og hvorfor har han så sinnssykt vondt i rompen? En ting var sikkert og det var at Jompa skulle ha sin hevn. Men i og med at han hadde ligget i koma i mange måneder og var like utrent som en dundre med astma så var det bare en mann som kunne hjelpe ham å snu dette, nemlig Mister Håndjagi. Etter det venter den grusomme hevnen og Buljo skal få gjennomgå...

Konseptet her er å skulle lage en parodifilm på Kill Bill i sameland. Det er jo en svært vill tanke og passer ganske greit her sammen med all humoren. Samene får jo gjennomgå en del, men filmen forsøker jo å grunngi på et vis hvorfor noen av karakterene ikke liker samer. Her er alle karakterene enkle sjeler som ikke har det helt store å by på reint mentalt. Det at ingen egentlig er dummere enn andre her gjør jo det at man mer kan sitte seg tilbake å bare ta inn over det man får servert her som reine sjøsprøyten.

Dette er en herlig lavbudsjettfilm. Filmen er laget på godt under en million kroner og det er overraskende hvor mye film en har fått for disse pengene, men til tross for at det er stor entusiasme å spore her i produksjonen er det en god del som mangler før man får skikkelig kvalitet på filmen i alle ledd. Man har mye å gå på når det eksempelvis gjelder skuespill. Det er jo greit nok at ting skal virke litt overcrazy, men det blir jo litt talentløst her til tider og ikke morsomt nok. Stig Frode Henriksen som Jompa er jo en av de bedre karakterene og tolkningene i denne filmen. Det at han fungerer er jo noe som redder denne filmen ganske mye. Uten en fungerende Jompa, hadde dette nesten blitt som en rein amatørfilm å regne. Eirik Junge Eliassen er jo også en som klarer å levere ganske grei fysisk komikk her. Regien er dog meget vellykket her og den er det Tommy Wirkola som står for. Wirkola klarer å fortelle historien her svært underholdende med enkle hjelpemidler og viser at han har noe bak et filmkamera å gjøre.

Historien her er jo litt tynn til tider, men man følger jo stort sett den man følger jo stort sett linjene til det som skjer i den første Kill Bill-filmen her så det blir ikke så gale likevel. Uansett så er ikke historien så viktig her bare spøkene slår an og det gjør de jo innimellom her. En del av scenene er ganske morsomme og humoren er også vill og galen og med frisk nordnorsk vri. En får jo her servert en rekke med underbuksehumor på løpende bånd. Men det kanskje beste med humoren her er replikkene for det er dem man virkelig ler høyt av her innimellom. En del av replikkene er jo reint komisk gull som den noe rasistiske replikkene ‘Tenk at noen kan drepe så mange uskyldige mennesker på denne måten. Nå er det jo mest Samer her, så det gir jeg jo en god satan i, men i og med at dem har drept Banana Airlines, så har dem gjort det personlig.’. Eller når Sids far kommer med et utbrudd: ‘Her jobber man kuken av seg. Tror du at trygden hever seg selv?’. Eller når skurken her forsøker å få Jompa på sitt lag: ‘Jompa, du kan bli rik. Hva sier du? Jompa: Aldri. Jeg mister tryda mi så sant jeg får inntekt.’. Jompa er jo herlig dum også i sengen med damer: ‘Jompa, jeg har ingen truse på meg. Satan, du er glemsk!’. Jeg klarer ikke dy meg, må ha med en annen som stammer fra da en av skurkene skal drepe Jompa: ‘Og nå skal jeg fullføre det jeg ikke fikk gjort sist. Jompa: Ungdomsskolen?’.

Dette er jo en litt artig parodi på Kill Bill. En kjenner jo igjen en god del av scenene her. Eksempelvis måten voldtektsscene på sykehuset er utført er jo svært artig. Man har brukt mange fine og morsomme bilder istedet for å vise selve akten som gjør at dette føles både artig og friskt. Og når Jompa får på seg den gule velkjente Kill Bill-lignende joggedrakten med den passende sameluen til, så blir jo det bare i seg selv morsomt nok til å se filmen. Man får også litt flashback til Mannen med den nakne pistol her innimellom i enkelte scener som en masse hvite likangivelser på gulvet etter drapsorigien i begynnelsen, eller når Jompa skal snike seg innpå fienden der han først trakker på en fløyte og så et keyboard med musikk, men dette hører selvsagt ikke de som blir blir iaktatt, men da han trakker på en liten ubetydelig kvist er først katastrofen et faktum. Her får man også små parodier og innfall fra en rekke andre filmer som Titanic, Ondskapens Hotell, Matrix, Tomb Rider, Star Wars og James Bond. Dette spriter jo opp filen noe og man føler man har litt igjen for å sittet å se på film opp igjennom livet. Eksempelvis så er en av karakterene her nemlig en kvinnelig utgave av OddJob fra James Bond og hva er det vel mest nærliggende å kalle henne i Nordnorge? Joda, det blir selvsagt Blow Job. Og Lara Croft er her selvfølgelig som Lara Kofte. Filmen inneholder også selvfølgelig parodi på norsk film også. Med den legendariske fiskesexscenen fra ‘Brent av frost’ som den mest kjente.

Man får seg noen store latterscener her. Dette er noe man har sansen for i all sin uhøytidelighet. Det er også mange svært syke innslag her. Og man glemmer aldri eksempelvis besøket hos Troll Tove som er en transeksuell trollkvinne som elsker å bruke alt han har fra kroppen sin. Her brukes mildt sagt alle kroppsåpninger på en måte du bare avskyr som pesten. Man får også litt action med den stilige snøscooterjakten som det store høydepunktet. Musikken er jo også svært gøyal her med Banana Airlines i kjent morsom stil. Cyaneed kommer også med en svært artig innslag her med ‘Jompas Drepesang’.

I det store og det hele er dette blitt en film som underholder deg ganske bra selv om ikke kvaliteten er det helt store her. Jeg kan se for meg at dette lattermilde våset nok vil bli oppfattes som reint gull i enkelte kretser og dette er jo også noe som lett kan bli en kultfilm med tiden. For det mangler jo ikke på entusiasme her og man har satset høyt når en skulle lage dette og en treffer blink her innimellom. En må tåle litt bannskap og andre kraftuttrykk for å kunne sette pris på dette, men det skjønner en fort og ting er gjort så tullete her at man ikke har problemer med å se dette selv om en skulle være litt prippen. Det er jo tross alt nordlendinger man ser her og de har jo som kjent dispensasjon for å komme med slike uttrykk. Jeg ruller faktisk en sterk treer som film og anbefaler dette også varmt for den som liker litt vill uhøytidelig komedie.

- Kill Buljo 2 - Kill Buljo! Anyone...please!

- What Happened to Monday - Wirkolas familiesaga om de syv søstre
- Død snø 2 - Villere og sykere oppfølger som overøser seg selv til det verre
- Hansel and Gretel: Witch Hunters - Leken og rotete grøt fra Wirkola
- Kurt Josef Wagle og Legenden om Fjordheksa - Skivebom!
- Død Snø - Annerledes zombiefilm med sjarm

19.06.2009 sier Aylar Von Kuklinski: Hehe, denne filmen er faktisk min favorittfilm nummer to, til tross at budsjettet bare var på en liten million :)
18.06.2009 sier Pål Frostad: Har ikke fått sett denne filmen ennå, men som du sier har jeg ikke høye forventinger når det er busjett på beskjedne 1 mill.
18.06.2009 sier RoyaZ: Filmen er ok. Det var litt imponerende at de fikk til alt dette for ca 1 mill. Men innsatsen på innspillinga både for skuespilleren og regissøren var ikke så god. 4 stjerner.

• StudVest

Yellow Bastard Production