Anmeldelse av Olsenbanden jr. Mestertyvens skatt, norsk film fra 2010

Barn Spilletid: 78 minutter

Olsenbanden Junior avslutter helt greit

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.11.2011]
Vi skal tilbake til 1960-tallet i Norge. Her blir Egon Olsen og hans bande med på litt av et eventyr. Denne gangen får Egon Olsen vite om sitt familieopphav da Egon treffer bestefaren sin. Han vet om en gammel skatt som stammer fra ranet av Norges bank i 1835. Her får man en ellevill jakt på skatten som fører dem forskjellige steder rundt på Østlandet. De er på jakten etter mestertyven Ole Høilands hule og den er ikke enkel å finne og når man har to snushaner i ryggen som også vil ha kloen i skatten så blir det litt av en jakt...
Denne gangen er Olsenbanden Junior tilbake og alle vennene deres er også med når den siste filmen skal avslutte en epoke i norsk barnefilmhistorie. Om man har fulgt med på disse filmene så kjenner en allerede alle karakterene som en selvsagt møter igjen her. Om du skulle føle det noe i nærheten av pussig eller er litt småirritert over at alle er kommet nettopp på plass enda en gang for å lage ellevill underholdning, er ikke dette filmen for deg. Denne filmen er smidd over samme lesten som de andre filmene og byr dessverre ikke på så mye nytt utenom selve detaljene i plottet.

Filmen begynner når Olsenbandens klasse er på museum for å lære om livets opprinnelse. Egon Olsen klarer å kaste et råttent eple etter Biffen som dukker og da blir det læreren som blir offer for den råtne frukten og mister balansen for så å velte et dinosaurskjelett. Egon får som vanlig en ny husarrest på barnehjemmet Lykkebo. Der får han vite opplysninger om sitt opphav som at de fant ham på rådhustrappen i en kurv når han var liten. Han får også vite at en viss Eugen Olsen befinner seg på et gamlehjem i Fredrikstad og er en rik gammel traver som har gjemt unna en enorm pengesum. Denne gamlingen skal angivelig være Egon Olsens bestefar og han har villet komme i kontakt med Egon lenge, men alle brevene har blitt beslaglagt. Nå jakter gamlehjemsbestyreren selv på denne pengesummen. Egon må komme seg til Fredrikstad. Og da klassen hans skal på skoletur så foreslår Egon Olsen at de skal dra til nettopp Fredrikstad og det synes de andre i klassen også var en god ide. I tillegg til læreren blir de to politietterforskerne Holm og Hermansen med for å hjelpe til for at alt skal gå riktig for seg. Men Egon har en plan for hvordan han skal treffe bestefaren sin.

At Egon Olsen skal ha aner til mestertyven over alle mestertyver i norsk historie er jo en kul tanke som man kan skjønne når man har sett alle Egon Olsens senere kupp. Det passer jo også godt at en i denne siste Olsenbanden Junior-filmen får vite mer om mesterhjernen Egon Olsen. Egon har jo alltid vært den litt gåtefulle kjeltringen og derfor virker dette som en god avslutning å få vite mer om han og hans aner. Men til tross for at historien kanskje virker litt storslått så overgår ikke det man får servert her de to foregående filmene og denne filmen har en litt nedadgående kurve.

Denne filmen begynner med en litt svakt og er ikke fullt så spennende som man kanskje skulle tro. Intensiteten i historien er litt borte og dette er ikke helt det store. Det hele blir litt kjedelig her i lengden for de eldre tittere. Dette er nok hakket hvassere for barna som filmen egentlig er laget for. Men jeg ser ikke for meg at dette blir i nærheten av være noe favorittfilm. Til det er dette alt for gjennomsnittlig. Humoren er jo også tilstede her og den er helt okei. Ingen store latterkuler fra undertegnede men dette vil nok føles noe mer dugenes for de mer yngre sjeler. Selv ikke slutten er noe som er det helt store her. Det går som man forventer.

Arne Lindtner Næss står nok en gang for regien her og gjør en helt okei film selv om dette ikke føles som hans beste, så er det ikke hans dårligste heller. Dette ender opp litt mer midt på treet og blir noe man anbefaler om man har sett alle de andre filmene og må ha mer av dette. Skuespillet er heller ikke det beste selv om man sikkert forsøker sitt beste her så er det ikke enkelt å skulle være så overtullete som det de voksne karakterene her må være. Dette blir når man skal oppsummeres omtalt som noe som ikke helt er det store, men filmen gjør jobben sin og er på en måten en helt ok avslutning på dette eventyret om Olsenbanden Junior som har holdt det gående gjennom seks filmer og en julekalender.

- Olsenbanden Jr. og det sorte gull - Olsenbanden Jr. på eventyr i eksotiske Egypt
- Olsenbanden jr. - Sølvgruvens hemmelighet - Olsenbanden Junior med mer spenning
- Olsenbanden jr. på Cirkus - Friskere og mer underholdende enn sine forgjengere
- Olsenbanden Junior På Rocker'n - Olsenbanden Junior serverer oss en middelmådig rockesuppe
- Olsenbanden Junior går under vann - Olsenbanden Jr. med en mye bedre affære enn julekalenderen
- Olsenbanden Jr. - Første Kupp - En svært barnslig og litt amatørmessig suppe av en julekalender

- Karsten og Petra ut på tur - Drivende og rik fjelltur med Karsten og Petra
- Karsten og Petra på safari - Underholdende safari i fargerikt felleskap
- Karsten og Petras vidunderlige jul - Bekymringsspekket men sjarmerende julestemning
- Karsten og Petra på vinterferie - Småsjarmerende vinterferie
- Karsten og Petra blir bestevenner - Sjarmtroll blir bestevenner
- Blåfjell 2 - Jakten på det magiske horn - Gammeldagse nisser i ny innpakning
- S.O.S. - Svartskjær - Skikkelig spennende og engasjerende norsk barnefilm
- Venner for livet - God og spennende norsk barnefilm

25.01.2010 sier Andreas Strømmen: Alle Olsenbanden-filmene etter Opsahl og de der, er sinnsykt trøtte, og kjedelige.
Eier ikke engang noe sjel, bare...vrøvl o.0
05.04.2009 sier Paladila: hei kan jeg for værer mer i filmstjerne på Olsenbanden Jr

• Romerikets Blad
  • Varden.no