Anmeldelse av Olsenbanden Jr. og det sorte gull, norsk film fra 2009

Barn Spilletid: 88 minutter

Olsenbanden Jr. og det sorte gull - Trailer 16.01.2009

Olsenbanden Jr. på eventyr i eksotiske Egypt

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.11.2011]
En ond Oljesjeik stikker av med informasjon om at det finnes Olje i Nordsjøen på norsk sokkel. Med disse opplysningene ute av veien er det fri bane for oljesjeiken som da står alene om å selge olje til Norge. Olsenbanden får nyss i disse opplysningene, og for at de ikke skal sladre så kidnapper Olje-Sjeiken Valborg. Nå har Olsenbanden ingen valg. De må dra etter for å befri henne i Kairo i Egypt. Dette blir litt av et eventyr i ville Afrika for å redde det norske oljeeventyret og Valborg...

Egon Olsen stjeler litt olje på en bensinstasjon, men blir fersket som vanlig og da blir det nok en ny husarrest på barnehjemmet Lykkebo i hele to måneder. Og da han kommer ut igjen ser det ut som han har fått smaken på mer olje. Det er nesten bare olje som står i hodet på Egon. Han har selvsagt en plan og en masse opplysninger. Det har seg nemlig slik at man leiter etter olje i Nordsjøen og leder for den operasjonen er, Hallandsen. De har leitet i flere uker og hvis dem finner noe, så blir alle rike, mener Egon. Men i mellomtiden mens Norge leter etter olje så kommer en oljesjeik til Norge for å selge oss olje. De kaller oljen for det sorte gullet. Olje brukes jo til så mye og det har faren til Kjell fått erfare når han har kjøpt seg bil, men han kjører ikke så mye siden bensinen er så dyr. Egons plan går ut på å kjøpe aksjer i 'Viking Oil' for femti kroner. Og hvis man finner olje i Nordsjøen dagen etter så kan aksjen være verdt utrolig mye penger. Olsenbanden samler inn penger til å bruke på oljeaksjer, men det gjelder å kjøpe på riktig tidspunkt og der legger Egon en svært listig vanntett plan. Alle venter i spenning på havnen og Egon Olsen står klar med Børsen. men den vanntette planen slår litt feil da amatørene og klarer å klusse til planen. Så de kjøper aksjer uten sikkerhet. Men det viser seg at det er mer ugler i mosen enn som så. Det viser seg at det ble funnet olje likevel, men det ble dekket over.

Denne gangen fører historien Olsenbanden til Østens fjerne strøk på et ellevilt eventyr. Dette er første gangen Olsenbanden Junior drar til utlandet og det er jo litt moro med stedsforandring. Her får man jo en meget eksotisk stemning som selv ikke den ordentlige Olsenbanden kan skikkelig matche. Dette er noe annet enn syden selv om solen er sterk i Egypt også. Her blir vi med ut i ørkenen på jakt etter det sorte gullet, sjeiken og Valborg. Mer eksotisk enn dette har du aldri sett Olsenbanden. Denne filmen klarer å toppe eventyret vi fikk i forrige film. Den skumle jernkvinnen er byttet ut med en Ond Oljesjeik. Og sølvgruvens skinnevogner er erstattet med kameler i ørkenen. Vi får besøke en av verdens syv underverker i de store berømte pyramidene. Dette er meget spennende for barn til tider og når de til og med kan møte på levende mumier så er jo standarden satt. Det er jo også litt humor her porsjonert underveis her. Det er mest de inkompetente politietterforskerne Holm og Hermansen som står for mesteparten av humoren her som følge av sin dumskap.

Skuespillerne gjør en helt ok innsats. Denne gangen er det nye barneskuespillere og de gjeveste rollen er det Oskar Øiestad, Jonas Hoff Oftebro og Fridtjov Tangen som innehar som Egon, Kjell og Benny. Dette er jo deres første spillfilm og de klarer seg rimelig greit i så måte. Spesielt er det jo kult at man har fått med en god karakterskuespiller i Amandavinneren Ingar Helge Gimle som her spiller sjeiken. I tillegg finner man de vanlige skuespillerne Anders Hatlo og Johannes Joner som politiets ikke fullt så patente etterforskere. Man får også andre voksne som har versert i diverse roller før i Olsenbanden Junior-filmene som Trond Brænne, Kari Ann Grønsund og Jan Grønli.

Arne Lindtner Næss er nok en gang sjefen her som regissør og han har jo klart å ta dette eventyret enda litt videre. Men selv om man forsøker lage et storslått eventyr her så føles dette kanskje ikke fullt like spennende som man fikk levert med forrige film. Det er litt ujevnt fortalt her og eventyret har store rom for forbedringer med så fantastiske rammer som dette med ørkenen og Pyramidene som et fantastisk bakteppe. Dette begynner jo svært lovende men klarer ikke utvikle seg nok etter hvert og så blir det for enkelt på slutten også. Men det er nok underholdning her til at barna nok vil falle litt for dette. For de som er litt eldre så føles dette nok litt platt og uengasjerende til tider, men ikke så ille som man kanskje kunne frykte. Når terningen skal kastes så rulles en knallsterk treer her for noe som tidvis er god underholdning. For barn og barnefamilier er dette noe jeg helt fint kan anbefale.

- Olsenbanden jr. Mestertyvens skatt - Olsenbanden Junior avslutter helt greit
- Olsenbanden jr. - Sølvgruvens hemmelighet - Olsenbanden Junior med mer spenning
- Olsenbanden jr. på Cirkus - Friskere og mer underholdende enn sine forgjengere
- Olsenbanden Junior På Rocker'n - Olsenbanden Junior serverer oss en middelmådig rockesuppe
- Olsenbanden Junior går under vann - Mye bedre affære enn julekalenderen
- Olsenbanden Jr. - Første Kupp - Barnejulekalender med Olsenbanden som liten

- Karsten og Petra ut på tur - Drivende og rik fjelltur med Karsten og Petra
- Karsten og Petra på safari - Underholdende safari i fargerikt felleskap
- Karsten og Petra på vinterferie - Småsjarmerende vinterferie
- Karsten og Petras vidunderlige jul - Bekymringsspekket men sjarmerende julestemning
- Karsten og Petra blir bestevenner - Sjarmtroll blir bestevenner
- Blåfjell 2 - Jakten på det magiske horn - Gammeldagse nisser i ny innpakning