Anmeldelse av Olsenbanden Jr. og det sorte gull, norsk film fra 2009

Barn Spilletid: 88 minutter

Olsenbanden Jr. og det sorte gull - Trailer 16.01.2009

Olsenbanden Jr. på eventyr i eksotiske Egypt

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.11.2011]

En ond Oljesjeik stikker av med informasjon om at det finnes Olje i Nordsjøen på norsk sokkel. Med disse opplysningene ute av veien er det fri bane for oljesjeiken som da står alene om å selge olje til Norge. Olsenbanden får nyss i disse opplysningene, men for at de ikke skal sladre, kidnapper Olje-Sjeiken Valborg. Nå har Olsenbanden ingen valg. De må dra etter for å befri henne i Kairo i Egypt. Dette blir litt av et eventyr i ville Afrika for å redde det norske oljeeventyret og Valborg...

Egon Olsen stjeler litt olje på en bensinstasjon, men blir fersket som vanlig. Da vanker nok en ny husarrest på barnehjemmet Lykkebo i hele to måneder. Da han kommer ut igjen ser det ut som han har fått smaken på mer olje. Det er nesten bare olje som står i hodet på Egon. Han har selvsagt en plan og en masse opplysninger. Det har seg nemlig slik at det leites etter olje i Nordsjøen og leder for den operasjonen er, Hallandsen. De har leitet i flere uker og hvis de finner noe, blir alle rike, mener Egon. Men i mellomtiden imens Norge leter etter olje, kommer en oljesjeik til Norge for å selge oss olje. De kaller oljen for det sorte gullet.

Egons plan går ut på å kjøpe aksjer i 'Viking Oil' for femti kroner. Og hvis de finner olje i Nordsjøen dagen etter, kan aksjen være verdt utrolig mye penger. Olsenbanden samler inn penger til å bruke på oljeaksjer, men det gjelder å kjøpe på riktig tidspunkt og der legger Egon en svært listig vanntett plan. Alle venter i spenning på havnen og Egon Olsen står klar på Børsen. Riktignok slår den vanntette planen litt feil da amatørene og klarer å klusse til. Det betyr at de kjøper aksjer uten sikkerhet. Men det viser seg at det er mer ugler i mosen enn som så. Det ble funnet olje likevel, men det ble dekket over.

Denne gangen fører historien Olsenbanden til Østens fjerne strøk på et ellevilt eventyr. Dette er første gangen Olsenbanden Junior drar til utlandet og det er litt moro med stedsforandring. Du får en meget eksotisk stemning som selv ikke den ordentlige Olsenbanden kan skikkelig matche. Dette er noe annet enn syden, selv om solen er sterk i Egypt også. Her blir vi med ut i ørkenen på jakt etter det sorte gullet, sjeiken og Valborg. Mer eksotisk enn dette har du aldri sett Olsenbanden.

Denne filmen klarer å toppe eventyret vi fikk i forrige film. Den skumle jernkvinnen er byttet ut med en Ond Oljesjeik. Og sølvgruvens skinnevogner er erstattet med kameler i ørkenen. Vi får besøke en av verdens syv underverker i de store berømte pyramidene. Dette er meget spennende for barn og når du tiul og med møter på levende mumier, er jo standarden satt. Det er også litt humor porsjonert underveis. Det er mest de inkompetente politietterforskerne Holm og Hermansen som står for mesteparten av morsomhetene, som følge av sin dumskap.

Skuespillerne gjør en helt ok innsats. Denne gangen er det nye barneskuespillere og de gjeveste rollen er det Oskar Øiestad, Jonas Hoff Oftebro og Fridtjov Tangen som innehar som Egon, Kjell og Benny. Dette er jo deres første spillfilm og de klarer seg rimelig greit i så måte. Spesielt kult er det at karakterskuespiller i Amandavinneren Ingar Helge Gimle, spiller sjeiken. I tillegg finner du de vanlige skuespillerne Anders Hatlo og Johannes Joner som politiets ikke fullt så patente etterforskere. Av andre voksne finner vi Trond Brænne, Kari Ann Grønsund og Jan Grønli, som har versert i diverse roller før i Olsenbanden Junior-filmene.

Arne Lindtner Næss er nok en gang regissør og han har klart å ta dette eventyret enda litt videre. Men selv om filmskaperne forsøker lage et storslått eventyr, føles dette kanskje ikke fullt like spennende som i forrige film. Det hele er litt ujevnt fortalt og eventyret har store rom for forbedringer. Særlig med så fantastiske rammer som ørkenen og Pyramidene som et fantastisk bakteppe. Dette begynner svært lovende men klarer ikke utvikle seg nok etter hvert, men dessverre blir det for enkelt mot slutten. Likevel er det nok underholdning til at barna vil falle litt for filmeventyret. For de som er litt eldre, føles dette nok litt platt og uengasjerende til tider, men ikke så ille som du kanskje kunne frykte. Når terningen skal kastes så rulles en knallsterk treer, for noe som tidvis leverer god underholdning. For barn og barnefamilier er dette noe jeg helt fint kan anbefale.

- Olsenbanden jr. Mestertyvens skatt - Olsenbanden Junior avslutter helt greit
- Olsenbanden jr. - Sølvgruvens hemmelighet - Olsenbanden Junior med mer spenning
- Olsenbanden jr. på Cirkus - Friskere og mer underholdende enn sine forgjengere
- Olsenbanden Junior På Rocker'n - Middelmådig rockesuppe
- Olsenbanden Junior går under vann - Mye bedre affære enn julekalenderen
- Olsenbanden Jr. - Første Kupp - Barnejulekalender med Olsenbanden som liten

- Karsten og Petra ut på tur - Drivende og rik fjelltur med Karsten og Petra
- Karsten og Petra på safari - Underholdende safari i fargerikt felleskap
- Karsten og Petra på vinterferie - Småsjarmerende vinterferie
- Karsten og Petras vidunderlige jul - Bekymringsspekket men sjarmerende julestemning
- Karsten og Petra blir bestevenner - Sjarmtroll blir bestevenner
- Blåfjell 2 - Jakten på det magiske horn - Gammeldagse nisser i ny innpakning
- Olsenbanden jr. Mestertyvens skatt - Olsenbanden Junior avslutter helt greit
- S.O.S. - Svartskjær - Skikkelig spennende og engasjerende norsk barnefilm
- Venner for livet - God og spennende norsk barnefilm
- Olsenbanden Junior På Rocker'n - Middelmådig rockesuppe
- Olsenbanden Junior går under vann - Mye bedre affære enn julekalenderen

Omtalespalte: Barnefilm

Her finner du omtaler av filmer for barn.
Les flere spalteomtaler: Barnefilm

• Telemarksavisa