Anmeldelse av Olsenbanden jr. - Sølvgruvens hemmelighet, norsk film fra 2007

Barn Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: Alle år

Olsenbanden Junior med mer spenning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.11.2011]
Egon Olsen blir lurt opp i stry når han skal åpnet et pengeskap for en rik bortskjemt gutt som vil slo kloen i sparepengene sine i farens pengeskap. Heldigvis får Egon Olsen med et verdifullt kart. Det viser seg at noen rike sjeler har gjemt en stor skatt i en sølvgruve. Og den skatten tenker Egon Olsen og hans bande å få tak i. Egon steller i stand en genial plan. Ingenting kan vel gå galt nå, eller? Men dette er farligere enn det kanskje ser ut som og skatten viser seg også å være en av det litt vell eksklusive slaget...
Klassen til Olsenbanden skal ut å bade. Og da Herman og hans rike venn Preben kommer inntil med en lekker motorbåt og brifer for damene, tenker Olsenbanden at dette går for vidt. Egon har en plan som innlemmer å gjøre et pek på Herman og Preben, men det hele slår tilbake på han selv. I det han skal til å tjore fast båten i et båtfeste blir han selv dratt med rett før han får festet tauet og læreren og hans solseng blir sammen med Egon ut på havet i stor fart. Egon får som vanlig en klekkelig husarrest på fem uker. Når han kommer ut står Kjell og Benny og venter på ham, men han blir heller med hjem til Preben. Her er det noe som ikke stemmer. Tenker alle. Hvorfor skal Egon bli med hjem til Preben? Det har seg nemlig slik at Preben har lokket med penger for å hente ut sparebøssen sin av pengeskapet til faren hans. Men når grisen er ute av skapet og vell plassert i Prebens varetekt lar Preben alarmen ringe og roper at man må stoppe tyven. Egon må rømme som en annen tyv med halen mellom beina og politietterforsker Hermansen og Holm blir satt på saken for å finne Egon Olsen. Egon Olsen liker dårlig å bli lurt og lager en plan for å gjøre igjen på Preben for hans lumpne oppførsel. Han slår nemlig til under Prebens bursdagsselskap og slår kloa i grisen. Og etter dette er det mer spennende affærer som står for tur når det mystiske kartet skal utforskes. Egon overhører nemlig en del vitale opplysninger når han er i huset til Preben da Prebens far og hans kone snakker om en stor skatt som finnes i en viss gruve og Egon sitter selvsagt på karet til skatten.

Her får man en spennende historie som begynner ganske så uskyldig. Den rike familien er ikke så fredfulle som man kanskje skulle tro. Det viser seg at de egentlig er en gjeng med kjeltringer. Etter hvert viser de sitt sanne jeg. De har også en svært skummel jernkvinne med seg som trofast livvakt. Hun er herlig James Bond-skurkaktig med et glassøye og en nesten overmenneskelig styrke, og er derfor ingen man spøker med sånn uten videre. Her blir det med andre ord spenning for liten og stor og mye mer enn man fikk i de foregående filmene. Dette er en historie og film som er litt mer i tråd med den Ordentlige Olsenbanden og det liker man. For de minste kan nok dette bli litt vel skummelt, men barn tåler jo litt spenning og jeg liker godt at man utfordrer den tanken og lager mer skikkelig spenningsunderholdning for barna også. Det blir mye spenning i gruven i jakten på skatten. Det er også litt humor her selv om masse på den biten er plassert i begynnelsen av filmen, etter hvert er det heller spenningen som tar over.

Dette er lett den beste Olsenbanden Junior-filmen til nå. Man har fortsatt suksessen og de riktige skrittene man tok i forrige film. Man er beveget seg litt bort fra alt det trygge og uskyldige moroa som bare var noe småungene jublet over. Her har viser regissør og manusforfatter Arne Lindtner Næss at han tar unger på alvor og lærer underveis gjennom alle disse barneproduksjonene. Dette begynner som sagt også å ligne litt på den ordentlige Olsenbanden og det gjør at voksne også kjenner seg litt igjen og får litt moro de også. Det skade jo ikke at dette er litt spennende og eventyrlig og ellevilt på samme tid. Slikt liker vi å se og dette føler jeg var en barnefilm som jeg tror vil slå an hos barna. Olsenbanden Junior har aldri vært bedre enn dette. Det er jo en del å gå på her også, så derfor får dette en solid firer og en anbefaling for en film som en trygt kan se sammen med barna. Slutten er jo også litt kul her og svært passende uten at jeg skal avsløre detaljene der.

- Olsenbanden jr. Mestertyvens skatt - Olsenbanden Junior avslutter helt greit
- Olsenbanden Jr. og det sorte gull - Olsenbanden Jr. på eventyr i eksotiske Egypt
- Olsenbanden jr. på Cirkus - Friskere og mer underholdende enn sine forgjengere
- Olsenbanden Junior På Rocker'n - Olsenbanden Junior serverer oss en middelmådig rockesuppe
- Olsenbanden Junior går under vann - Olsenbanden Jr. med en mye bedre affære enn julekalenderen
- Olsenbanden Jr. - Første Kupp - En svært barnslig og litt amatørmessig suppe av en julekalender

- Karsten og Petra ut på tur - Drivende og rik fjelltur med Karsten og Petra
- Karsten og Petra på safari - Underholdende safari i fargerikt felleskap
- Karsten og Petra på vinterferie - Småsjarmerende vinterferie
- Karsten og Petras vidunderlige jul - Bekymringsspekket men sjarmerende julestemning
- Karsten og Petra blir bestevenner - Sjarmtroll blir bestevenner
- Blåfjell 2 - Jakten på det magiske horn - Gammeldagse nisser i ny innpakning
- Olsenbanden jr. Mestertyvens skatt - Olsenbanden Junior avslutter helt greit
- S.O.S. - Svartskjær - Skikkelig spennende og engasjerende norsk barnefilm
- Venner for livet - God og spennende norsk barnefilm

Nordisk Film

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Noe som skjedde på jobben»

«Takk For Alt»

«Eyes of a Stranger»