Anmeldelse av Olsenbanden jr. - Sølvgruvens hemmelighet, norsk film fra 2007

Barn Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: Alle år

Olsenbanden Junior med mer spenning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.11.2011]

Egon Olsen blir lurt opp i stry i det han skal åpne et pengeskap for en rik bortskjemt gutt som vil slå kloen i sparepengene sine i farens pengeskap. Heldigvis får Egon Olsen med et verdifullt kart. Det viser seg at noen rike sjeler har gjemt en stor skatt i en sølvgruve. Og den skatten tenker Egon Olsen og hans bande å få tak i. Egon steller i stand en genial plan. Ingenting kan vel gå galt nå, eller? Men dette er farligere enn det kanskje ser ut som og skatten viser seg også å være en av det litt vell eksklusive slaget...

Klassen til Olsenbanden skal ut å bade. Og da Herman og hans rike venn Preben kommer inntil med en lekker motorbåt og brifer for damene, tenker Olsenbanden at dette går for vidt. Egon har en plan som innlemmer å gjøre et pek på Herman og Preben, men det hele slår tilbake på han selv. I det han skal til å tjore fast båten i et båtfeste, blir han selv dratt med rett før han får festet tauet. Læreren og hans solseng blir sammen med Egon ut på havet i stor fart. Egon får som vanlig en klekkelig husarrest på fem uker.

Når han kommer ut står Kjell og Benny og venter på ham, men han blir heller med hjem til Preben. Her er det noe som ikke stemmer. Tenker alle. Hvorfor skal Egon bli med hjem til Preben? Det har seg nemlig slik at Preben har lokket med penger for å hente ut sparebøssen sin av pengeskapet til faren hans. Men når grisen er ute av skapet og vell plassert i Prebens varetekt, lar Preben alarmen ringe og roper at tyven må stoppes. Egon må rømme som en annen tyv med halen mellom beina. Politietterforsker Hermansen og Holm blir satt på saken for å finne Egon Olsen.

Egon Olsen liker dårlig å bli lurt og lager en plan for å gjøre igjen på Preben for hans lumpne oppførsel. Han slår nemlig til under Prebens bursdagsselskap og slår kloa i grisen. Og etter dette er det mer spennende affærer som står for tur når det mystiske kartet skal utforskes. Egon overhører nemlig en del vitale opplysninger når han er i huset til Preben da Prebens far og hans kone snakker om en stor skatt som finnes i en viss gruve. Egon sitter selvsagt på kartet til skatten.

Du får en passe spennende historie som begynner ganske så uskyldig. Den rike familien er ikke så fredfulle som du kanskje skulle tro. Det viser seg at de egentlig er en gjeng med kjeltringer. Etter hvert viser de sitt sanne jeg. De har også med en svært skummel jernkvinne som trofast livvakt. Hun er herlig James Bond-skurkaktig med et glassøye og en nesten overmenneskelig styrke. Det er med andre ord ingen man spøker med henne sånn helt uten videre.

Det blir bra med spenning for liten og stor og det er mye mer enn hva vi fikk i de foregående filmene. Dette er en historie og film som er litt mer i tråd med den Ordentlige Olsenbanden og det liker jeg. For de minste kan nok dette bli litt vel skummelt, men barn tåler litt spenning og jeg liker godt at filmskaperne utfordrer den tanken og lager mer skikkelig spenningsunderholdning for barna også. Det blir mye action i gruvejakten, på leting etter skatten. Du får også litt humor, selv om det meste er plassert i begynnelsen av filmen, etter hvert er det heller barnethrillersjangeren som tar over.

Dette er lett den beste Olsenbanden Junior-filmen til nå i rekken. Filmskaperne har med andre ord fortsatt suksessen og tar de riktige skrittene. De har også beveget seg litt bort fra alt den trygge og uskyldige moroa som kanskje bare var noe småungene jublet over. Her har viser regissør og manusforfatter Arne Lindtner Næss at han tar unger på alvor. Dette begynner som sagt også å ligne litt på den ordentlige Olsenbanden og det gjør at voksne også kjenner seg litt igjen. Det skader heller ikke med litt spenning og et mer skikkelig ellevilt eventyr. Dette er en barnefilm jeg tror vil slå an hos barna. Olsenbanden Junior har aldri vært bedre enn dette. Det er dog en del å gå på, men filmen har nok kvalitet og entusiasme til at jeg triller en solid firer og gir en stor anbefaling for en film du trygt kan se sammen med barna. Slutten er jo også litt kul og svært passende uten at jeg skal avsløre detaljene.

- Olsenbanden jr. Mestertyvens skatt - Olsenbanden Junior avslutter helt greit
- Olsenbanden Jr. og det sorte gull - Olsenbanden Jr. på eventyr i eksotiske Egypt
- Olsenbanden jr. på Cirkus - Friskere og mer underholdende enn sine forgjengere
- Olsenbanden Junior På Rocker'n - Middelmådig rockesuppe
- Olsenbanden Junior går under vann - Mye bedre affære enn julekalenderen
- Olsenbanden Jr. - Første Kupp - Barnejulekalender med Olsenbanden som liten

- Karsten og Petra ut på tur - Drivende og rik fjelltur med Karsten og Petra
- Karsten og Petra på safari - Underholdende safari i fargerikt felleskap
- Karsten og Petra på vinterferie - Småsjarmerende vinterferie
- Karsten og Petras vidunderlige jul - Bekymringsspekket men sjarmerende julestemning
- Karsten og Petra blir bestevenner - Sjarmtroll blir bestevenner
- Blåfjell 2 - Jakten på det magiske horn - Gammeldagse nisser i ny innpakning
- Olsenbanden jr. Mestertyvens skatt - Olsenbanden Junior avslutter helt greit
- S.O.S. - Svartskjær - Skikkelig spennende og engasjerende norsk barnefilm
- Venner for livet - God og spennende norsk barnefilm
- Olsenbanden Junior På Rocker'n - Middelmådig rockesuppe
- Olsenbanden Junior går under vann - Mye bedre affære enn julekalenderen

Omtalespalte: Barnefilm

Her finner du omtaler av filmer for barn.
Les flere spalteomtaler: Barnefilm

Nordisk Film