Anmeldelse av Olsenbanden jr. på Cirkus (Olsenbanden Junior på cirkus), norsk film fra 2005

Familie, Barn Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: Alle år

Friskere og mer underholdende enn sine forgjengere

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.11.2011]
Egon er på barnehjemmets årlige togtur på kommunens regning og det bruker selvsagt de som styrer på barnehjemmet til sin fordel og gasser med alt slags herlig mat. I mens får bare barna nyte selve togturen med vann og brød som niste. Egon legger en plan for å få maten over på den riktige siden, nemlig til barna, men blir selv tatt og må som vanlig sone husarrest på sild og poteter. Men når straffen er sonet, dukker ikke Kjell og Benny opp som vanlig. Egon lurer jo på hvor det er blitt av dem. Men når han finner dem viser det seg å bare bero på problemer med sykkelen. Når de først møter Egon har han selvsagt en plan og denne gangen dreier det seg om noe han overhørte på barnehjemmet Lykkebo, der han befant seg under husarresten sin. En dag kommer kommunen med penger for at barnehjemsbarna skal sendes på sirkus. De grådige og mildt sagt uegnede barnehjemsbestyrerene sier at dette skal bli en fin fornøyelse for barna, men i virkeligheten er det noe helt annet som streifer hjernen deres fordi de vil jo aldri sende barna på sirkus. Her får de masse penger å rutte med og de legger en skummel plan for å kunne ta over sirkuset som kommer til byen og sprenge det hele i luften. Egon tenker å sette en stopper for denne uhyggelige og slemme planen...

Nå er kanskje ikke sirkus det helt store lenger, men dette beskriver jo en svunnen tid i Norge på femti-sekstitallet. Det virkelig store før i tiden var jo kino og sirkus. Når det kommer sirkus til byen så er det jo slik at det blir en stor begivenhet for barna. Egon Olsen møter mildt sagt store utfordringer etter at barnehjemmets bestyrerne ikke helt trygg på ham. De forflytter ham over i politietterforsker Hermansens hus under hans bevoktning. Her får vi etter hvert se Egon Olsen og alle karakterene i et ellevilt sirkuseventyr som man loves jo av tittelen på filmen.

Man får en grei historie her med mye forviklinger. En merker jo her godt at dette er en barnefilm. Det vil si at en har en del elementer som følger med måten man underholder barn på. Man får eksempelvis framdeles sangnumre her innimellom for å myke det hele opp og skape litt variasjon. Man får heldigvis litt spenning, moro og selvsagt også kjærlighet og problemer her. Historien og hvordan dette er skrudd sammen føles som en liten opptur i forhold til de foregående filmene. Man får jo også her nye barn i rollene her, og det føles bra siden de forrige barna hadde gått seg litt for fast i måten de spilte rollene sine på. De nye skuespillerne er jo noe som oppleves stort sett positivt. Man har klart å få relativt gode barn i rollene i de bærende rollene her. Spesielt synes jeg Robert Opsahl og Ola Høgåsen Mæhlen klarte seg relativt godt i dette sirkuset av en film. Det blir også litt herlig å få en ny start på Olsenbanden Junior som var blitt noe satt. Her får en ganske mange nye friske elementer som eksempelvis en liten ET-inspirert scene med Egon i Ballongseilende foran månen.

Dette er en mer morsom film enn de foregående, inkludert denne julekalenderen. Her får man med andre ord en god del ordspill og muntlige fraser som nok vil skape grei komikk for både barn og voksne. Noen av replikkene er jo faktisk ganske morsomme her som at når Kjell lover å spandere billetter på Valborg på sirkus og da han ikke har penger så sier han til mor han må få penger av henne. Hun sier at det får bli en lærepenge hvor da Kjell kjapt parerer med: ‘Man får jo ikke kjøpt billetter for lærepenger’. Det er også en del smådetaljer her som da Hermansen og Junior blir vekket brått av sin middagslur så kommer de løpende med den sovesveisen. Det blir også en del fysisk komikk her som sitter bedre enn i de foregående filmene.

Her er det flere ting som sitter enn forrige gang, men man har framdeles en del å gå på å skape en bedre historie, mer dynamikk og underholdning i filmen. Heldigvis er dette litt bedre enn man hadde forventet ut i fra de tidligere filmene. Arne Lindtner Næss har gjort gode grep på regien her og kvaliteten på filmen på flere plan er blitt merkbart bedre. Næss viser at han følger med i tiden og dette var en litt frisk start med nye barneskuespillere. Dette var en mye bedre barnefilm med som leverer litt mer kvalitet i underholdningen innenfor barnefilmsegmentet. Her blir alt servert så ellevilt til tider at barna vil sette stor pris på det de får. Trenden er snudd og det er gledelig å kunne notere en god karakter for en gangs skyld. Jeg ruller en litt forsiktig firer for dette som var et godt steg i riktig retning i Olsenbanden Junior-universet.

- Olsenbanden jr. Mestertyvens skatt - Olsenbanden Junior avslutter helt greit
- Olsenbanden Jr. og det sorte gull - Olsenbanden Jr. på eventyr i eksotiske Egypt
- Olsenbanden jr. - Sølvgruvens hemmelighet - Olsenbanden Junior med mer spenning
- Olsenbanden Junior På Rocker'n - Olsenbanden Junior serverer oss en middelmådig rockesuppe
- Olsenbanden Junior går under vann - Olsenbanden Jr. med en mye bedre affære enn julekalenderen
- Olsenbanden Jr. - Første Kupp - En svært barnslig og litt amatørmessig suppe av en julekalender

- Karsten og Petra ut på tur - Drivende og rik fjelltur med Karsten og Petra
- Karsten og Petra på safari - Underholdende safari i fargerikt felleskap
- Karsten og Petra på vinterferie - Småsjarmerende vinterferie
- Karsten og Petras vidunderlige jul - Bekymringsspekket men sjarmerende julestemning
- Karsten og Petra blir bestevenner - Sjarmtroll blir bestevenner
- Blåfjell 2 - Jakten på det magiske horn - Gammeldagse nisser i ny innpakning