Anmeldelse av Olsenbanden Junior På Rocker'n, norsk film fra 2004

Komedie, Familie, Barn Spilletid: 91 minutter Aldersgrense: Alle år

Olsenbanden Junior serverer oss en middelmådig rockesuppe

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.11.2011]
Vi befinner oss i Oslo i 1960. Det er prøve på skolen i matte og det jukses over en lav sko. Når den skyldige ikke melder seg så tar Egon Olsen selvsagt straffen slik at ikke hele klassen får kollektiv straff. Egon blir sendt på barnehjemmet Lykkebo. Når han kommer ut i det fri igjen står Benny og Kjell og vifter med flaggene og tar imot ham med åpne armer. Egon har en plan. Han forteller at på barnehjemmet har bestyreren fått seg fjernsynsapparat. Fjernsynet har bare prøvesendinger og en kveld blir det tinglyst at barna skal være med å kaste glans over NRK. Det blir arrangert en stor talentkonkurranse hvor vinneren får 50 000 kroner. Egon Olsen starter straks gruppen ‘The Dynamites’, med Dynamitt-Harry på trommer og Egon, Benny og Kjell på gitarer. Men det er flere om beinet og de er ikke sikret suksess selv om håret er fullt av fett. Men Egon har en plan, men det innlemmer at de må lære seg å spille gitar på kort tid. De får lett draget på gitaren og musikken. Og når en amerikansk talentspeider lover dem stor suksess i USA, bare de vinner konkurransen, slik at de får sine 50 000 kroner til å spille inn en plate, som de blir lovet skal spilles på alle de store radiostasjonene over dammen, forsøker de å satse alt de har på suksess. Men det er selvsagt ugler i mosen her og alt går ikke riktig helt som planlagt...

Som alle unge gutter og jenter, drømmer også Olsenbanden om å bli rockestjerner. De lokkes av rask berømmelse og opptreden på TV. Men når karrièren skyter fart raskere enn at de unge stjernene kan følge med, ja så kan det faktisk være at det som man trodde var sikkert som banken faktisk er for godt til å være sant. Her blir de blir kontaktet av Pop-Johansen, som vil gjøre dem til store stjerner i USA. Men Pop-Johansen skjuler også en mørkere side av seg selv som ikke involverer Olsenbandens popdrøm i Amerika. Her får vi se hvordan det går når Olsenbanden skal med alle mulige midler realisere popdrømmen, koste hva det koste vil. Men for å redde poppskinnet sitt trenger de virkelig hjelp av Egon Olsens mesterhjerne.

Her får man møte lille Egon Olsen igjen. Han er som vanlig full av planer. Lille Kjell er framdeles forelsket i Valborg, men er ikke så mye til kar som han kanskje skulle ønske. Mini-Benny er også en jentefut som bokstavelig talt alltid er med på notene her. Herman Hermansen blir offer for lureri og Biffen og gjengen hans er som vanlig noen bøller. Og skurkene, ja de kan man lukte fra tyve mils avstand. Kriminalbetjentene Holm og Hermansen er dumme nok til å drøye til det lengste før de begynner å ane at ugler i mosen kan bety ulovligheter. Alt er som vanlig med det vante.

Planene til Egon er passe teite her og er faktisk en del under Olsenbandens verdighet. De blir for enkle og dette føles mer ut som om det faktisk er barneskoleelever som selv har skrevet manuset til filmen. Det er mulig at det er godt nytt for de som er i den alderen, men dette mangler totalt nerve og man bruker alt for lang tid å komme skikkelig i gang med manusvåset. Dette er en historie som ikke byr på de helt store annet enn om man liker litt under gjennomsnittlig norsk barnerock. Inntrykket er falt ned litt fra forrige film og dette føltes ikke som en skikkelig Olsenbandenfilm. Man har kokt sammen en poppsuppe fra helvetet. Man har en del nødscener her og underholdningsverdien er litt svak her om en ikke bryr seg om slik suppemusikk som dette som får Melodi Grand Prix Junior til å framstå som reine stjernehimmelen.

Barna er bare helt okei som skuespillere. Det er framdeles mye overspilling blant dem og man finner framdeles de samme barneskuespillerne som man ble kjent med i Julekalenderen fra 2001, hvis man husker den. I de voksne rollene her finner vi noen kjente fjes som Anders Hatlo, Johannes Joner, Hilde Lyrån og Toralv Maurstad. Men disse gjør ikke så gode utagerende roller her som man kanskje håper på og redder ikke inntrykket godt nok.

Det hele blir så enkelt å skjønne hvor det bærer at dette ikke byr på noen overraskelser. Dette føles til og med svakere enn forrige film som faktisk var litt artig. Men jeg ruller også her en treer, bare at her blir det på den laveste delen av treeren. Litt kjipt at man ikke har fikset på musikken her som er den samme som man også benyttet i den litt kjipe julekalenderen. Dette er dog litt bedre enn inntrykket i Julekalenderen og dette blir nok okei severdig for de minste barna som har lært nok tale til å skjønne alt som blir sagt her. For de voksne så er dette noe man lider litt når man ser, men dette er jo laget mest for barn og jeg tror at de vil synes dette er okei skuring. Men det tar for lang tid før dette virkelig bokstavelig talt tar av. Nå skal ikke jeg forsøke å være så veldig voksen av meg, men dette var noe jeg ikke synes var det helt store og hadde mildt sagt mye å gå for å framstå som en god film, selv for barn. Det er direkte feil å tro at ikke barn liker spenning og bare vil ha helt uskyldig vås.

- Olsenbanden jr. Mestertyvens skatt - Olsenbanden Junior avslutter helt greit
- Olsenbanden Jr. og det sorte gull - Olsenbanden Jr. på eventyr i eksotiske Egypt
- Olsenbanden jr. - Sølvgruvens hemmelighet - Olsenbanden Junior med mer spenning
- Olsenbanden jr. på Cirkus - Friskere og mer underholdende enn sine forgjengere
- Olsenbanden Junior går under vann - Olsenbanden Jr. med en mye bedre affære enn julekalenderen
- Olsenbanden Jr. - Første Kupp - En svært barnslig og litt amatørmessig suppe av en julekalender

- Karsten og Petra ut på tur - Drivende og rik fjelltur med Karsten og Petra
- Karsten og Petra på safari - Underholdende safari i fargerikt felleskap
- Karsten og Petra på vinterferie - Småsjarmerende vinterferie
- Karsten og Petras vidunderlige jul - Bekymringsspekket men sjarmerende julestemning
- Karsten og Petra blir bestevenner - Sjarmtroll blir bestevenner
- Blåfjell 2 - Jakten på det magiske horn - Gammeldagse nisser i ny innpakning