Anmeldelse av Olsenbanden Junior går under vann, norsk film fra 2002

Komedie, Familie, Barn Spilletid: 95 minutter Aldersgrense: 7 år

Mye bedre affære enn julekalenderen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.11.2011]

Vi er i Norge på nittenfemtitallet. Egon Olsen bor fremdeles på barnehjemmet ‘Lykkebo’, og der er ikke forholdene helt slik de burde være. Bestyreren heter Bollerud og han er en skikkelig lurendreier. Mens han kjøper kake for mesteparten av matpengene til ungene, blir ungene foret med grøt hver dag, istedet for variert kost. Egon forsøker å stikke av med kaken til Bollerud, men blir tatt under kakekuppet, fordi Kjell ikke klarer å motstå rosen på marsipankaken. Egon får straff på vann og brød i flere dager. Når straffen hans er over står Kjell og Benny klar utenfor med flagg og skoleboller. Men Egon vil ikke ha boller, han vil ha kake og romboller. Men det har ikke Kjell og Benny råd til, men Egon har en plan for hvordan han skal få det som han vil. Egons plan går ut på å bli adoptert av millionærer i superklassen, slik at Egon blir rikmannssønn og Kjell og Benny blir den rike guttens venner. Da kan de alle forhåpentligvis leve i sus og dus resten av livet...

Når Egon Olsen blir adoptert av den rike familien, tror han alt er bare fryd og gammen, men det tyske millionærparet har helt egne planer for Egon. Tyskerne har betalt en million kroner for Egon og alle hans dokumenter på at han eksisterer. De foretar en rekke syke tester på Egon for å sjekke om han takler stort trykk. Men Egon gjennomskuer svindelen og bryter seg ut fra det låste rommet sitt gjennom ventilsjakten. Der overhører han tyskernes skumle planer. De skal ned i en dykkerklokke å hente en ubåt utenfor Langeøyene som er full med smykker, diamanter og juveler i safen for milliarder av kroner. Men nå har de altså fått bygget en liten nok dykkerklokke og i tillegg fått tak i en liten gutt som kan være inni den, nemlig Egon Olsen. Egon klarer til slutt å komme seg ut og får samlet Olsenbanden. Han har selvsagt en plan for hvordan de skal både skal bli rik og i tillegg få gjort litt hevn på Bollerud. Men Olsenbanden går selv bokstavelig talt under vann for å få tak i de store verdiene.

Filmen benytter de samme rollefigurene som i Julekalenderen ‘Olsenbanden Jr. - Første Kupp’ fra 2001. Her får du en liten Egon Olsen som alltid har en plan. Lille Kjell er som vanlig like engstelig og selvsagt overstadig forelsket i lille Valborg. Lille Harry har blitt et nytt og bedre menneske og har gått på vannvognen for sin avhengighet for lakris. Lille Herman forsøker å få med seg damer opp i den lille seilbåten sin. Lille, store Biffen og banden hans forsøker fremdeles å få has på Egon. Skurken heter ikke Hallandsen, men heller Bang Johansen som er et annet kjent Olsenbanden-navn for de som har sett de originale filmene med Olsenbanden senior. Skuespillerne er jo blitt litt bedre på å spille siden sist, og det gjør at dette føles greit å se.

Dette er en veldig okei barnefilm som de små vil kose seg med. Her får du tradisjon tro en historie med mye forviklinger, og ting som ikke blir helt som planlagt. For de som har sett julekalenderen og likte den kommer til å elske dette. Mye er skjedd med produksjonskvaliteten siden julekalenderserien. Dette er et godt hakk opp både i underholdning og generell kvalitet. Manuset er ikke fult så fjollete som det var i serien og er til og med skrevet av Olsenbandens originale Benny, i Sverre Holm, sammen med Arne Lindtner Næss som også står for regien. Musikken er dog veldig lik som den vi fikk i serien, og i tillegg til at mange av barneskuespillerne også er de samme, så man kjenner jeg meg godt igjen. Det er også en lettelse at dette bare varer i de vanlige nitti minutter. I tillegg er dette mer spennende og spektakulært enn i julekalenderen.

Dette er med andre ord et godt skritt fremover. Filmen er okei å se, selv som voksen. Dette er fint å se sammen med barna. Du kjenner deg litt mer igjen i ånd med de gamle filmene, og på et helt annet nivå enn julekalenderen. Det hele er passe crazy og humoren er sånn passe teit. Dette er en barnefilm jeg tror filmen alt appellerer til små sjeler. Som i Olsenbanden er dette litt Donald-aktig og filmen er et okei alternativ til barna som Olsenbandenunderholdning. Jeg ruller en sterk treer for denne filmen som gir deg mye av den underholdningen jeg er ute etter med en slik film. Det blir spennende å se hva de andre filmene i serien rommer.

- Olsenbanden jr. Mestertyvens skatt - Olsenbanden Junior avslutter helt greit
- Olsenbanden Jr. og det sorte gull - Olsenbanden Jr. på eventyr i eksotiske Egypt
- Olsenbanden jr. - Sølvgruvens hemmelighet - Olsenbanden Junior med mer spenning
- Olsenbanden jr. på Cirkus - Friskere og mer underholdende enn sine forgjengere
- Olsenbanden Junior På Rocker'n - Olsenbanden Junior serverer oss en middelmådig rockesuppe
- Olsenbanden Jr. - Første Kupp - Barnejulekalender med Olsenbanden som liten

- Karsten og Petra ut på tur - Drivende og rik fjelltur med Karsten og Petra
- Karsten og Petra på safari - Underholdende safari i fargerikt felleskap
- Karsten og Petra på vinterferie - Småsjarmerende vinterferie
- Karsten og Petras vidunderlige jul - Bekymringsspekket men sjarmerende julestemning
- Karsten og Petra blir bestevenner - Sjarmtroll blir bestevenner
- Blåfjell 2 - Jakten på det magiske horn - Gammeldagse nisser i ny innpakning