Anmeldelse av Olsenbanden Junior går under vann, norsk film fra 2002

Komedie, Familie, Barn Spilletid: 95 minutter Aldersgrense: 7 år

Olsenbanden Jr. med en mye bedre affære enn julekalenderen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.11.2011]
Vi er i Norge på nittenfemtitallet. Egon Olsen bor framdeles på barnehjemmet ‘Lykkebo’, og der er ikke forholdene helt slik de burde være. Bestyreren heter Bollerud og han er en skikkelig lurendreier. Mens han kjøper kake for mesteparten av matpengene til ungene, blir ungene foret på grøt hver dag, istedet for variert kost. Egon forsøker å stikke av med kaken til Bollerud, men blir tatt under kakekuppet, fordi Kjell som er med, ikke klarer å motstå rosen på marsipankaken. Egon får straff på vann og brød i flere dager. Når straffen hans er over står Kjell og Benny klar utenfor med flagg og skoleboller. Men Egon vil ikke ha boller, han vil ha kake og romboller. Men det har ikke Kjell og Benny råd til, men Egon har en plan for hvordan han skal få det som han vil. Egons plan går ut på å bli adoptert av millionærer i superklassen, men han trenger hjelp for at alt skal gå helt etter planen, slik at Egon blir rikmannssønn og Kjell og Benny blir den rike guttens venner. Da kan de alle forhåpentligvis leve i sus og dus resten av livet...

Når Egon Olsen er blitt adoptert av den rike familien tror han alt er bare fryd og gammen, men det tyske millionærparet har helt egne planer for Egon. Tyskerne har betalt en million kroner for Egon og alle hans dokumenter på at han eksisterer. De foretar en rekke syke tester på Egon for å sjekke om blant annet ren dykkerklokke takler stort trykk på menneskekroppen. Og skulle Egon falle fra, så er det ingen som kommer til å savne ham. Men Egon gjennomskuer svindelen og bryter seg ut fra det låste rommet sitt gjennom ventilsjakten. Der overhører han tyskernes skumle planer. De skal ned i en dykkerklokke å hente en ubåt uten for Langeøyene som er full med smykker, diamanter og juveler i safen for milliarder av kroner. Men det er vanskeligheter for dem å komme ned på slike dyp som der ubåten ligger og spesielt siden den eneste måten er gjennom en dykkerklokke og de er vanligvis for stor til å komme inn gjennom luken på ubåten. Men nå har de altså fått bygget en liten nok dykkerklokke og i tillegg fått tak i en liten gutt som kan være inni den, nemlig Egon Olsen. Egon klarer til slutt å komme seg ut fra det bevoktede stedet der svindlerne oppholder seg. Når Egon kommer seg ut og får samlet Olsenbanden, har han selvsagt en plan for hvordan de skal både skal bli rik og i tillegg få gjort litt hevn på Bollerud. Men etter litt gjennomtenking går Olsenbanden selv bokstavelig talt under vann for å få tak i de store verdiene.

Man benytter de samme karakterene som man ble kjent med i Julekalenderen ‘Olsenbanden Jr. - Første Kupp’ fra 2001. Her får man en liten Egon Olsen som alltid har en plan. Lille Kjell er som vanlig like engstelig og selvsagt overstadig forelsket i lille Valborg. Lille Harry har blitt et nytt og bedre menneske og har gått på vannvognen for sin avhengighet for lakris. Lille Herman forsøker å få med seg damer opp i den lille seilbåten sin. Lille, store Biffen og banden hans forsøker framdeles å få has på Egon. Skurken her heter ikke Hallandsen, men heller Bang Johansen som er et annet kjent Olsenbanden-navn for de som har sett de originale filmene med Olsenbanden senior. Skuespillerne er jo blitt litt bedre på å spille siden sist, og det gjør at man ikke synes dette er fullt så stor lidelse å se på.

Dette er en veldig okei barnefilm som de små nok vil kose seg greit når de ser. Her får man tradisjon tro en historie med mye forviklinger, og ting som ikke blir helt som planlagt. For de som har sett julekalenderen og likte den kommer til å elske dette. Mye er skjedd med produksjonskvaliteten siden julekalenderserien. Dette er et godt hakk opp både i underholdning og generell kvalitet. Manuset er ikke fult så fjollete som det var i serien og er til og med skrevet av Olsenbandens originale Benny, i Sverre Holm, sammen med Arne Lindtner Næss som også står for regien. Musikken er dog veldig lik som den vi fikk i serien, og i tillegg til at barneskuespillerne som også er de samme, så man kjenner seg godt igjen her. Det er også en lettelse at dette bare varer i de vanlige nitti minutter og i tillegg er mye mer spennende og spektakulært enn i julekalenderen.

Som en oppsummering var dette et godt skritt framover. Filmen er okei å se, selv som voksen. Det er jo litt greit å ha noe å kunne se sammen med barna. Man kjenner seg litt mer igjen forhold til de skikkelige Olsenbandenfilmene også. Dette var en film som fungerer okei for et gjennomsyn og er også okei i ånd med de gamle filmene, på et helt annet nivå enn julekalenderen. Men alt i alt er det et stykke for å ta igjen de gamle Olsenbandenfilmene og dette kommer ut sånn cirka midt på treet. Det hele er passe crazy og humoren er sånn passe teit. Dette er jo en barnefilm og man skal jo dømme den i hvordan dette er som underholdning for barna. Jeg tror filmen er noe som appellerer til små sjeler. Som i de gamle filmene om Olsenbanden er dette litt Donald-aktig og det er dette også og filmen ruller opp som et okei alternativ til barna som Olsenbandenunderholdning. Jeg ruller en sterk treer for denne filmen som gir deg mye av den underholdningen man er ute etter i en slik film, men det er jo stort forbedringspotensiale her. Selv barnefilmer kan man forvente mye av når det gjelder det å lage film. Det blir spennende å se hva de andre filmene i serien rommer.

- Olsenbanden jr. Mestertyvens skatt - Olsenbanden Junior avslutter helt greit
- Olsenbanden Jr. og det sorte gull - Olsenbanden Jr. på eventyr i eksotiske Egypt
- Olsenbanden jr. - Sølvgruvens hemmelighet - Olsenbanden Junior med mer spenning
- Olsenbanden jr. på Cirkus - Friskere og mer underholdende enn sine forgjengere
- Olsenbanden Junior På Rocker'n - Olsenbanden Junior serverer oss en middelmådig rockesuppe
- Olsenbanden Jr. - Første Kupp - En svært barnslig og litt amatørmessig suppe av en julekalender

- Karsten og Petra ut på tur - Drivende og rik fjelltur med Karsten og Petra
- Karsten og Petra på safari - Underholdende safari i fargerikt felleskap
- Karsten og Petra på vinterferie - Småsjarmerende vinterferie
- Karsten og Petras vidunderlige jul - Bekymringsspekket men sjarmerende julestemning
- Karsten og Petra blir bestevenner - Sjarmtroll blir bestevenner
- Blåfjell 2 - Jakten på det magiske horn - Gammeldagse nisser i ny innpakning