Anmeldelse av Fritt Vilt 3 (Fritt Vilt III), norsk film fra 2010

Grøsser Spilletid: 97 minutter

Slasher i sommerfjellheimen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 31.10.2011]

Historien begynner i Jotunheimen i 1976. Stemningen på Stehøe Fjellhotell er dyster. En gutt blir meldt savnet og har vært borte i to dager. Dette er gutten som foreldrene ikke ville vite noe av. Faren behandlet gutten svært dårlig. Redningsselskapet tror han er tatt av ras. Foreldrene sier bare at han bare skulle ut å leke og at han ikke kom tilbake til avtalt tid. Letemannskapene avslutter søket etter gutten, fordi de ikke tror noen vil klare seg så lenge ute i den bitende kulden. Men så dukker gutten opp på hotellet en mørk natt og dreper begge sine foreldre...

Vi forflytter oss til 1980-tallet. En vennegjeng er på tur i 'fjellheimen' om sommeren. De snakker med sjåføren som kjører dem opp. De sier de tenker å få seg en natt under åpen himmel. Sjåføren forteller at de kommer til å være helt alene i fjellet. Han avtaler å hente dem neste dag klokken to. Så bærer det ut på tur. Men det viser seg at de har en skjult agenda som kan være svært skjebnesvanger for dem. De er nemlig på tur til det beryktede og nedlagte Stehøe Fjellhotell. De er fascinert av historien, men når de kommer frem til hotellet, tør de ikke bli der. De overnatter ute i stedet. Plutselig begynner noen av vennene å forsvinne og blodet begynner å flyte...

Om du lurte så er dette den tredje filmen i Fritt Vilt-serien. Dette er en 'prequel', som vil si forhistorien, til den første filmen. Alt blir fortalt på en svært lettfattelig måte. Man kan med andre ord lett droppe inn på denne filmen uten å ha sett de andre filmene. Men de andre filmene har så mye mer å spille på, slik at du bør heller prioritere å se dem først. Filmen begynner helt okei og lenge aner jeg at filmskaperne forsøker å skape en film veldig lik den første Fritt Vilt-filmen. Vi får møte en ny gjeng ungdommer som besøker det samme hotellet som Jannicke og hennes ungdomsgjeng med snowboardere besøkte en del år senere. På forhånd virker det forlokkende å få oppleve forhistorien til det som skjedde i den første filmen. Jeg vil gjerne vite mer om hvem er denne morderen er og hvordan han ble han slik. Han er en svært gåtefull person i den første filmen og sier ikke et 'kløyva' ord. Det kunne vært mange tøffe angrepsvinkler for denne tredje filmen, men filmen kjører alt svært så tradisjonelt.

Du finner raskt ut at dette ikke har like mye å by på som den første filmen. Og det har ingenting med å gjøre at det er andre rollefigurer. Det er heller mer fordi dette ikke fungerer. Jeg blir ikke gitt den samme gode skrekkfilmopplevelsen og stemningen som jeg fikk i første film, og delvis i film nummer to. Prequelen er derimot litt spennende i begynnelsen, men så mister filmen nesten totalt gnisten. Det hele blir for traust og lite engasjerende. Det er dog et forsøk på å gi oss det samme først film, bare i nye omgivelser. Her blir de vi følger jaget gjennom skogen og tatt av dage en etter en. Men skogen er best når det er mørkt og ikke i fullt dagslys som det er tilfelle i Fritt Vilt 3. Jeg digget jo det mørke høyfjellshotellet i første film og delvis det kalde og dystre sykehuset i den andre. Dette famler bokstavelig talt litt utenfor mørket, og blottlegger seg i lyset som en mindre vellykket og ikke særlig skremmende skrekkfilm. Det blir riktignok litt mørkere den siste halvtimen, men det føles ikke nok til å redde hele inntrykket.

Det er bittelitt skrekk igjen i filmen og det redder dette opp på det helt middelmådige. Jeg kvepper litt med jevne mellomrom, men det er vanskelig å omfavne dette like mye som jeg håpet på. Det har bare gått en vei med skrekkfilmopplevelsen fra første film og dette er ytterligere et hakk ned fra andre film. Skuespillet er heller ikke helt på topp, men det er ikke det som straffer denne filmen mest. Det er lite nytt, men dog en ørliten vri, men som ikke er helt til det bedre. Du få litt flashback til en annen norsk skrekkfilm. Jeg tenker litt på ‘Rovdyr’ når jeg ser dette til tider. Fritt Vilt 3 er fremdeles en slasher og du får også se mye blod, men det skal mer til enn bare det for å bli skremt i 2011.

For å oppsummere er inntrykket så middelmådig som du får det. Dette blir aldri helt det store. Det er heller ikke nok gode skrekkfilmreferanser eller andre effekter som fenger en skrekkfilmfan. Det er med andre ord store rom for forbedringer. Hvis filmselskapet velger å lage enda en ‘Fritt Vilt’-film, håper jeg de legger seg i selen og skaper noe nytt og friskt, for det er enda flere upløyde marker innenfor dette konseptet. Jeg blir også litt oppgitt over handlingsmønsteret til rollefigurene. De handler ofte litt dumt og lite ansvarlig. De gir seg litt lett når de kunne sikret sin videre eksistens. Jeg føler jeg har sett dette før bare i litt andre varianter. Slutten er heller ikke det helt store. Dette er en helt ok film å se om du ikke fikk nok av de andre filmene. Jeg har helt klart sett bedre skrekkfilmer!

- Fritt vilt 2 - Stødig, men mer forglemmelig oppfølger
- Fritt vilt - En stiloppvisning i effektiv genreskrekk

- Askeladden - I Dovregubbens hall - Slaskeladden og prinsessa som skulle tvangsgiftes
- Gåten Ragnarok - Solid actioneventyr for hele familien

25.11.2010 sier Uzura: Første filmen var ok. Den andre var dårlig. Har ikke brydd meg med å se den siste.

• Filmguiden
  • Øslandsposten