Anmeldelse av På eventyr med Tintin - Enhjørningens hemmelighet (The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn), amerikansk film fra 2011

Animasjon, Eventyr, Mysterie Spilletid: 110 minutter

Fabelaktig animasjonseventyr

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 27.10.2011]
Basert på bokserien ’Tintins Eventyr’ av Hergé blir vi med på et heftig eventyr i 3D signert ingen ringere enn Steven Spielberg. Som produsent står andre store ringrever som Peter Jackson og Kathleen Kennedy. Tintin er den unge og modige gravende reporteren som denne gang kommer over en mystisk seilskute som skal vise seg å skjule spor til fantastiske eventyr og en skatt hinsides Tintins forestilling.

’På eventyr med Tintin: Enhjørningens hemmelighet’ er altså signert en av vår tids største filmregissører og produsenter. Både Spielberg og Jackson har levert filmhistoriens største eposer og underholdningskunststykker. Følgende vil forventningene til en film som dette stå i taket.

Rett på sak; filmen innfrir så det holder! Det første som slår en er umiddelbart den fantastiske animasjonen som oser farger, detaljer og som levendegjør både menneskene, dyrene og skaper dybde og liv i bildene. 3D-formatet er videre flott med på å forsterke de innholdsrike bildene på en verdig måte.

Første delen av filmen er både mystisk og spennende, vi blir presentert for Tintin og hans sjarmerende hund. En herlig oppbygging av mysteriet og saken gjør oss umiddelbart fengende interessert. Etter hvert som historien utfolder seg blir det stadig mer action og handling. Dette kan oppleves som noe bråkete og masete i lengden, det er nemlig få pustepauser innimellom. Likevel, regissør Spielbergs talent og øye for en tettpakket underholdende og stadig overraskende forandrende historie er så til de grader til stede filmen igjennom. En annen ting som er befriende er den herlige og sjarmerende humoren filmen igjennom, noe absolutt ikke alle animasjoner har truffet like godt med opp i gjennom årene!

’Tintin’ oser kvalitet i alle ledd. Indiana Jones-preget er såpass sterkt til stede også denne gang at den samme godfølelsen av et fengende eventyr gir filmen en herlig toppkvalitet som nesten bare Spielberg og Jackson kan fremvise! Selv om ikke akkurat blodet spruter i alle de heftige action- og skytescenene er det likevel såpass voksent og brutalt laget at det nettopp skytes og bankes i et sett. Dette harde preget passer filmen ypperlig og gleder et voksent publikumshjerte. Man kunne valgt å kjøre en mer barnevennlig linje, noe som heldigvis ikke er gjort. Slik skiller filmen seg også litt ut, som en animasjonsfilm for både unge og eldre voksne. ’Tintin' vil utvilsomt fungere ypperlig for både far og sønn, og kanskje jammen meg mor og datter også, i alle aldre!

- Ready Player One - Spielberg er tilbake som familieunderholdningens far!
- The Post - Stjernetrekløver fenger stort i solid tidsportrett!
- SVK - Store Vennlige Kjempe - Pen Roald Dahlsk filmatisering
- Bridge of Spies - Tom Hanks og Spielberg på topp!
- Lincoln - Vittig og sterkt politisk Lincoln-portrett
- War Horse - Glimter til innimellom sukkeret
- Indiana Jones og Krystallskallens rike - Kul eventyrfilm
- Klodenes kamp - Sjangerkaos i blockbusterland!
- München - Etterspillet etter terrorangrepet i München i 1972
- Terminalen - Feelgood flyplasseventyr
- Minority Report - Dyster fascinerende sci-fi for voksne
- Catch Me If You Can - Fascinerende og fornøyelig underholdning om en ung frekk svindler
- A.I. - Artificial Intelligence - Tøft robotfilosofisk fremtidseventyr
- Saving Private Ryan - En av historiens aller beste krigsfilmer!
- Jurassic Park: Den Tapte Verden - Forsøker for hardt å overgå eneren
- Amistad - Engasjerende historietime
- Jurassic Park - Jurassic Park 3D - en blockbusternes T-Rex!
- Schindlers Liste - Særdeles sterk film
- Hook - Litt mer oppfinnsomhet takk!
- Indiana Jones Og Det Siste Korstog - Stor eventyrlig underholdning!
- Always - Spielberg med film om kjærlighet gjennom et gjenferd...
- Solens rike - Britisk gutt har japanske WWII-piloter som sine helter
- Purpurfargen - Varmt og rørende om sterke unge kvinner med et hardt liv
- Indiana Jones og De Fordømtes Tempel - Gøy til tusen og får fram barnet i deg
- Twilight Zone: The Movie - 1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...
- E.T. The Extra-Terrestrial - Magisk barnefilm fra Speilberg
- Indiana Jones - Jakten På Den Forsvunnede Skatten - Topp underholdning
- 1941 - Ellevill krigskomedie om tiden etter Pearl Harbor-angrepet
- Nærkontakt av tredje grad - Banebrytende UFO-sci-fi av ypperste klasse
- Haisommer - Spielberg og Williams oppvisning av enkelhetens enorme kraft

14.11.2011 sier Tore Andre Øyås: Thanx! Elsket den gammeldagse mysteriestilen på evetyret, som å spille Uncharted eller å se Indiana Jones! :)
13.11.2011 sier Jacob: Veldig god anmeldelse som beskriver filmen godt. Femmer her og :)
30.10.2011 sier Jacob: Skal sees først, så leser jeg omtalen din etterpå! En femmer lover jo bra :)

• Nordlys
  • Avisa Nordland