Anmeldelse av Harry Potter og ildbegeret (Harry Potter and the Goblet of Fire), engelsk (britisk) film fra 2005

Eventyr, Fantasi, Mysterie, Thriller Spilletid: 157 minutter Aldersgrense: 11 år

Potter leverer igjen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.10.2011]
Harry Potter er klar for sitt fjerde år på Galtvort (Hogwart). Denne gangen skal det foregå en turnering mellom de store trollmannsskolene. Bare elver over 17 år får delta, så det betyr at det blir mange skuffede sjeler må pent vente til en annen gang. For å avgjøre hvilke kandidater som skal være med fra hver skole plasseres navnene i et magisk ildbeger, som ubenhørlig kaster ut alle under aldersgrensen så ingen skal jukse seg med. Når så tiden er inne skal deltakerne plukkes ut av det magiske ildbegeret. En verdig kandidat fra hver skole blir plukket ut, og når alle tror det hele er over kommer det en ny lapp ut av begeret. Hva er i ferd med å skje? Harry Potter blir ropt opp som en annen kandidat for Galtvort (Hogwart), som egentlig ikke skulle kunne skje. Men når ildbegeret har talt så kan man ikke gjøre om på det. Hvem har puttet Harry Potters navn i ildbegeret og hvorfor ble det også plukket ut? Noe lumsk er i gjerdet, og den alt for unge Harry Potter står foran sin største utfordring noensinne, fordi dette er ikke akkurat ufarlige saker...

Jeg kan jo fortelle litt mer av hva man får her. Harry Potter er forelsket i sin Cho og det er Ronny også blitt i en uoppnåelig annen skjønnhet. Også Hermine møter kjærligheten her. Vi blir med på verdensmesterskapet i Rumpeldunk der Viktor Krum er den store stjernen, og det viser seg at vi også skal bli kjent med ham også senere i filmen. Galtvorts store rumpeldunkspiller Fredrik Djervell står også litt sentralt i handlingen her. Vi stifter bekjentskap med en ny lærer i svartekunster som vanlig, da ingen klarer å holde på denne jobben noe særlig lenge. Denne gangen er det Professor Bister som får jobben på oppfordring av Rektor Humlesnurr. Bister har et magisk øye som gjør at han kan se gjennom magi og i tillegg er han tidligere svartespaner og er også på skolen for å finne ut om det er noen skumle karer på skolen. Familien Kroek står også sentralt her. Og i tillegg som om ikke det var nok er Lord Voldemort på frammarsj her, og det får Harry tidlig merke her da det verker i arret hans i pannen.

Man digger jo verdenen i Harry Potter. Med magi kan alt gå an og det gir jo noe ekstra artig til historien her. Når man ikke vet helt hva man kan forvente så er det jo ekstra herlig å bare la seg lede inn i denne magiske verdenen. Måten verdenen er gjort på her også er jo veldig kult. Det at det finnes en hemmelig magisk verden parallelt med vår verden, er en artig tanke. Men verdenen der alt kan gå er jo en ting her, men den er jo ingenting uten rollekarakterene. Her møter vi jo mange store trollmenn og noen trollkvinner, men det er den noe mer uerfarne Harry Potter som virkelig er stjernen her. Det er jo alltid kult med outsidere som må lære å finne krefter i seg selv de ikke viste de hadde og det får man virkelig her. Det er jo også veldig spennende å se når Harry Potter blir satt inn i situasjoner man nesten ikke vet hvordan han skal komme ut av. Han blir jo passet nøye på skolen, men når onde krefter er ute etter ham kan man aldri føle seg helt trygg.

Jeg må si at jeg var litt skeptisk til Harry Potter-historien når jeg begynte på den, men ting har virkelig svingt seg opp etter hvert og det hele blir mer og mer komplekst og omstendelig bok for bok. Boken her er jo litt av en murstein som man ikke skjønner alle detaljene av før siste side er lest. Når man har en slik stor bok på godt over 600 sider er det jo klart at en film på litt under to en halv time ikke kan dekke alt som boken har å by på. Her har man kuttet ut en del, men man får med det viktigste her. Karakterene Ludo Humbag, Blunka og Noldus er noen av de som er kuttet ut, og selv om man hadde fått noen ekstra poenger av å ha dem med, så er de ikke så viktige i historien her. Man får dekket de episodene som man liker best fra boken og dette blir noe som man føler gjenopplever stunden man hadde da man leste boken. Det er jo som sagt veldig mange detaljer her, og det kan nok bli litt vanskelig å legge merke til hva som er viktig å legge merke til første gang man ser denne filmen uten å ha lest boken. For min del synes jeg det var litt vanskelig å følge alt som skjedde her første gang jeg så filmen, men etter å ha lest boken ble det jo veldig lett å følge og da fikk jo nesten filmen også en ekstra dimensjon, fordi en vet at alt har en misjon i filmen. Så hvis du har planer om å se dette om igjen så les boken først så får du det ekstra gøy over en lengre periode.

Klisjeen i Harry Potter-omtaler er at man kommer med frasen at denne gangen blir det enda mørkere, og ja, det blir faktisk det her. Ondskapen blir mer og mer synlig for hver film og litt etter litt kommer man nærmere det store oppgjøret. Dette fyller litt av tomrommet etter Ringenes Herre-filmene og blir som en lang eksportetappe på åtte filmer for å gjøre opp kampen mot den store onde kraften. Det er riktignok ikke så mye reising her annet enn togturen til selve skolen, men det blir ikke kjedelig av den grunn da man opplever mye spennende steder her og magiske skapninger og karakterer. Filmen begynner svært stemningsskapende med en slange som bukter seg gjennom landskapet i skumringen en natt. Man får nesten frysninger nedover ryggen når man ser dette. Man begynner rett i handlingen med slangen og vaktmester som merker at det lyser i et øde hus han passer på. Det at man ikke vet hva som foregår (Utenom de som har lest boken da), er jo litt kult. Jeg skal ikke avsløre helt hva som skjer annet enn at dette er mørke krefter som er på plass. Man følger jo Harry Potter i filmen gjennom hans store utfordringer her gjennom turneringen hans. På forhånd tenker man at en turnering virker uskyldig nok, men ikke denne, her er det slik at Harry Potter flere ganger tenker på om han kommer fra dette med livet i behold. Her møter han store magiske ekstremt farlige vesen og i tillegg det som verre er og mildt sagt blir dette hans største utfordring til nå.

Regissøren bak dette heter Mike Newell og står bak andre suksesser som 'Fire bryllup og en gravferd' og 'Donnie Brasco'. Med tanke på hva Newell har gjort fra før så virket det jo litt rart at han skulle gi seg ut på en Harry Potterfilm, men når man begynner å se på dette så feier man jo nesten alle tvil til side. Dette er veldig velgjort i alle bauer og kanter. Fotoet er veldig friskt og flott skutt. Man får mye god mørk stemning her som bygges opp underveis. Inntrykket er jo litt ned fra den eksepsjonelt gode forrige film, men man griner ikke på nesten av den grunn fordi dette også er svært stødig og er noe man liker å følge. Det er en flott oppbygning i filmen og dette bygger seg sakte men sikkert opp og med et slags mysteriedel som nøstes opp på slutten. Filmen klarer å oppsummere boken ganske bra, og her får man vinklinger og hint om hva som kommer til å skje på en litt annen måte enn i boken. Og siden det er mye magisk her så må jo også effektene være på plass for å fullbyrde opplevelsen og det er de virkelig. Alt ser helt upåklagelig ut.

For å oppsummere så er jeg meget godt fornøyd med denne filmen. Man får fortalt denne historien på en tilfredsstillende måte. Ting er nesten helt som man så det for seg i boken. Det enste man kunne kanskje gjort litt bedre var karakteren Bister med sitt magiske øye som kunne sett litt mindre leketøysaktig ut. Men til tross for det så er jo dette en veldig god eventyrfilm som virkelig klarer å engasjere deg. Det er masse detaljer her og en historie man føler er svært god. Man blir satt i riktig stemning og man blir bedre kjent med karakterene. Som enkeltstående film er jo kanskje dette litt vanskelig å skulle sette seg inn i siden det er veldig mange navn og karakterer å holde rede på, men om en ser filmene i rekkefølge så byr det ikke på noen problem, og om man liker eventyr og ikke har sett Harry Potter så har man virkelig gått glipp av noe stort. Det er ikke så mange gode eventyrfilmer der ute og Ringens Herre er liksom toppen av kransekaken og dette følger hakk i hel. Dette er og blir en film for både fans og andre eventyrlystne seere. Harry Potter er og blir sjef!

- Harry Potter og Dødstalismanene - Del 2 - Mesterlig punktum
- Harry Potter og Dødstalismanene - Del 1 - Grei overgang og oppladning