Anmeldelse av Blair Witch 2 (Book of Shadows - Blair Witch 2), amerikansk film fra 2000

Grøsser, Thriller Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: 15 år

Blair Witch-oppfølgeren tryner i skogen og kommer aldri opp fra gjørmen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.10.2011]
Vi skal tilbake til Burkittsville i Maryland der den første ‘Blair Witch’-filmen fant sted. Handlingen er lagt til høsten etter at ‘The Blair Witch Project’ hadde premiere. Filmen tiltrakk seg en mengde turister til området der de tre filmstudentene forsvant i den første filmen. Det er blitt ‘Blair Witch’-feber i Burkittsville. Vi følger en gruppe ungdommer som består av Stephen og hans gravide kjæreste, Tristen, som forsker på ‘Blair Witch’-fenomenet for en bok som de skriver, Erica, en Wiccaner, Kim, en synsk goth, og Jeff, deres lokale guide. Sammen drar de rundt i Burkittsville. Deres første stopp er ruinene av Rustin Parr hus der de slår leir for natten. De planlegger å holde seg våken hele natten og filmer alt som skjer. Etter hvert som natten skrider fram begynner de å drikke, og plutselig våkner de bare opp neste morgen med ingen erindringer av hva som skjedde den natten. Alle deres kamerautstyr og deres bokprosjektsnotater er totalt ødelagt. De finner imidlertid tapene til kameraene på samme sted man i sin tid fant tapene til ‘The Blair Witch Project’. Når ungdommene får summet seg tar Jeff de med til sitt hjem i en forlatt fabrikk. Bygningen har et forseggjort sikkerhetssystem, inkludert en dyp grøft og bro til inngangen, mange overvåkingskameraer, og en inngangsdør som spiller lyden av bjeffende vakthunder når det er åpnet. Her går de igjennom tapene for å se hva som skjedde denne blackout-kvelden. Etter hvert som de analyserer opptakene begynner ting å skje med dem og de ser syner. Er det en virkelig heks blant dem eller hvilke andre forklaringer har man på de syke tingene de opplever?
Dette er oppfølgeren til supersuksessen og fenomenfilmen ‘The Blair Witch Project’ fra 1999. I forhold til den første filmen som var bygget som en dokumentarfilm er dette mer som en vanlig film å regne i sin oppbygning. Det er rett og slett ingenting spesielt med denne filmen og den forsvinner virkelig i mengden over alle vanlige og typiske middelmådige tenåringsgrøssere. Blair Witch regissørene Daniel Myrick og Eduardo Sánchez fungerte her som executive produsenter på filmen, men sier selv at de hadde liten innflytelse på hvordan filmen virkelig ble til syvende og sist. De var også svært missfornøyd med hvordan resultatet ble og hvordan den ferdige filmen ble seende ut.

Filmen begynner som en dokumentaraktig begynnelse med litt TV-spotter og reaksjoner og litt promotering av den første filmen. Og man benytter denne forteksten: ‘Denne filmen er en dramatisert rekonstruksjon av hendelsene som fulgte etter at filmen ‘Blair Witch Project’ hadde premiere. Filmen bygger på saker i offentlig arkiv på lokale TV-sendinger og på hundretalls timer med innspilte intervjuer. For å beskytte visse menneskers privatliv har navn blitt endret.’. Alt i alt virker dette som et meget billig triks og man tror aldri helt på denne illusjonen som virker for dum og alt for dårlig gjennomført i filmen. Man later også litt i begynnelsen som man forsøker å gjøre samme greien en gang til bare som en vanlig film. Man virker å ikke vite hvor man vil hen med denne oppfølgeren. Dette blir for intetsigende og en film man glemmer straks man har sett den. Oppfølgeren blir aldri tatt det spor seriøst slik som den første filmen kunne oppfattes for dem som lever seg godt inn i filmen.

Denne filmen representerer nesten det motsatte av det den første filmen gjorde og er en virkelig dårlig oppfølger. Man får ikke noe i nærheten av samme 'fealing' som første avsnitt av 'dokumentarfilmen' gav oss. Det eneste filmene har til felles er at de filmer i en skog og nevner Blair Witch i filmen. De later som om handlingen finner sted i Burkittsville i Maryland, som reaksjon på den første filmen. Selve manuset er jo virkelig slett arbeid. Dette er faktisk ganske kjedelig og uengasjerende å følge. Det har en viss minimumskvalitet i hvordan det er skrudd sammen, men man får nesten ingen skikkelig skrekkfilmfølelse av å se filmen. Og det gjør at man føler dette var en skrekkelig stor skuffelse.

At dette er dårlig merker man med en gang, men man har i alle fall håpet om at dette skal komme seg i løpet av filmen. Noen skrekkfilmelementer kan fungere innimellom, men her har man ikke akkurat noen gode effekter. Og man får for høy dose sammensveiset ungdomsgjengfølelse, som man aldri kommer helt ut av. Dette skremmer deg absolutt ikke nok. I den første filmen var effektene og handlingen veldig nedpå og der var det kameraet som gjorde effektene, mens her er det akkurat motsatt. Her hersker det ikke tvil om at en skal med en hver mulighet pushe overnaturlige effekter i trynet på deg, for å vise at dette virkelig er en skrekkfilm. Det jeg likte med den første filmen var at den klarte å begrense seg og ikke falle for fristelsen til å gjøre ting overkomplisert. Blair Witch-oppfølgeren forsøker for hardt å overbevise deg om at dette skal omhandle noe overnaturlig. Og når man i tillegg har en del malplasserte skrekkfilmscener bare for ‘show off’, da mister de meg som seer med en gang. Og som så ofte i ungdomsskrekkfilmer, finner man også her forsøk på å skape humor underveis. Det kunne man nesten spart seg, for den humoren man får virker litt for billig og for åpenbar konstruert. Det skal også legges til at filmen ble nominert til hele fem priser under Razzie Award i 2001 for blant annet verste film, verste regi, verste manus og vant prisen for dårligste oppfølger.

Om du likte den første filmen og ikke har sett denne så tror jeg med hånden på hjertet at dette ikke er en film du trenger å se. Man skal nesten ha litt fetisj for og ukritisk omfavne dårlige skrekkfilmer for å kunne like dette. Dette er i alle fall siste gang jeg gidder å se denne filmen, om jeg ikke får uhorvelig mye penger for et ytterligere gjennomsyn da. Se heller den første filmen om du igjen. Den første filmen er jo en del av filmhistorien og er definitivt en film som fortjener mer oppmerksomhet enn dette mølet. Alt er så middelmådig gjort her og det virker som manusforfatterne ikke kan ha tenkt så nøye i gjennom det de faktisk skriblet ned, for dette og særlig sammen med regien framstår som veldig talentløst til tider. Karakterene er kjedelige, volden generiske og spenningen ikke-eksisterende. Med det resultatet er det jammen ikke rart at denne regissøren ikke fikk lage spillefilm igjen.

- Blair Witch - Unødvendig og irriterende "oppfølger"
- The Blair Witch Project - En svært innflytelsesrik og ubestridelig klassiker

- Tony Robbins: I Am Not Your Guru - Vi blir med selvhjelpsforfatteren Tony Robbins på jobb

• Detroit News
  • Apollo Guide