Anmeldelse av Fast and Furious 5 (Fast Five), amerikansk film fra 2011

Action, Kriminal, Thriller, Drama Spilletid: 130 minutter Aldersgrense: 15 år

Moro actiontøys som er vel verdt penga!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.10.2011]
Dominic Toretto (Vin Diesel) ble dømt og skulle settes bak lås og slå for mange tiår. Men når fangetransporten er på vei til fengselet, slår Brian O’Conner (Paul Walker) og gjengen til og redder ham. På frifot forflytter de seg til Brasil til storbyen Rio de Janeiro. For å vinne friheten helt totalt for resten av livet, begir de seg ut på å planlegge et siste kupp før de forsvinner for alltid. De setter sammen et drømmeteam for å rane narkobossen Reyes for 100 millioner dollar. Men det blir ikke enkelt når pengene befinner seg på politistasjonen, og i et hvelv som er ugjennomtrengbart, og med bare Reyes som sitter på den eneste løsningen til å åpne den gigantiske safen. Og som om ikke det var nok så kommer den hardbarka jernmannen Luke Hobbs (Dwayne Johnson) og blander seg inn i moroa da han har fått i oppdrag fra FBI og pågripe Toretto og gjengen. Dette blir det sykeste gutta noengang har forsøkt seg på, og det blir nesten bare villere og villere etter hvert som de tenker gjennom kuppet...
Her får man mindre bilfilm og mer annen action og moro. Man får selvsagt noen billøpsekvenser mellom de store gutta og mot slutten også en del syke ‘getaway’-jakter. Bilene blir mer lurt inn i historien her. Man trenger jo selvsagt raske biler når man skal rane en politistasjon i megabyen Rio De Janeiro, og også når de skal komme seg unna med det, men bilene tar ikke så mye plass som man vanligvis får i de tidligere filmene. Men man skal ikke grine over det, fordi man får møte igjen masse gamle gode venner og hardbarka karer. Det gjør at dette blir artig, kult, spennende og actionfylt å følge. For deg som har fulgt med i hele serien får man litt ekstra fordi en kjenner igjen karakterene fra de andre filmene. De braker her sammen for å gjøre dette brekket. Og det elementet med å bruke tidligere karakterer man trodde var en blaff om igjen så blir det veldig kult, og man føler det som man hilser på gamle venner. For nye seere så mister man jo dette elementet, men det er ingen stort savn og man mister ingenting av handlingen i denne filmen om man ikke har sett noe av de andre. Alt som fortelles her blir oppsummert og fortalt på en veldig enkel og grei måte som ingen skal ha problemer med å følge.

Som vanlig er det ikke noe revolusjonerende historie bak det hele, men en har klart å gjøre dette slik at det blir moro fra ende til annen. Om man leiter etter sannsynlighet eller svakheter i denne filmens handling, så kan en like gjerne se en helt annen film. Her dveler man ikke med slike ting og man kommer seg ut av situasjoner like raskt som man viklet seg inn i dem. Man har jo sett mange ransfilmer fra før og alle forsøker å overgå hverandre i kulhet og dette er jammen meg enda en som klarer å innfri. Filmen bygger hele veien opp mot kuppet som skal komme og det er virkelig verdt å vente på for så kult som dette utvikler seg er det sjelden man ser på film. Det er noe med det å rane masse penger for å bli rik som virker veldig forlokkende, men blir det for store konsekvenser, så synes man det ikke er like kult. Her skal de jo rane en mafiaboss og da er det jo selvsagt helt greit. Man kjøper hele motivasjonen og at de skal forsøke å komme avgårde med alle disse svarte pengene. Og som en ekstra moralbonus på det hele så skal Torettos søster og Brian O’Conner snart ha barn og da er det jo greit at ting glir litt fint så det blir ordnede forhold for den kommende tassen. Ingenting her som man ikke har opplevd før, men suppen er såpass godt skrudd sammen og med så mye sjarme og action at det koster gliset fram i kjeven på deg. Om man likte actionen og stuntene i de foregående filmene er dette noe som klarer å få de filmene til å nesten bli som statister å regne for her regner det av kule scener og godt actiondriv. Det er kanskje noe igjen for å komme helt opp til klassikerne i bransjen, men så gøy er dette at man virkelig sitter å koser seg om man liker slikt.

Når det gjelder skuespillerne så har en her klart å samle sammen en veldig hardbarka gjeng her. Og kul er vel mer ordet man virkelig vil trekke fram her for godt skuespill er ikke noe som vanligvis følger med i denne sjangeren og det får man heller ikke her om noen skulle bry seg om det da? Vin Diesel er som vanlig ganske ‘cool’ og en testosteronfull muskelbunt man liker å følge i slike actionfilmer som dette. Men det er ofte ikke nok å bare ha en slik fyr i en slik film for å skape likevekt. Her har man valgt muskelbunten Dwayne Johnson aka The Rock som motvekt og det blir det selvsagt mye moro av. Man har jo i film etter film ønsket å kunne se en som kunne matche Vin Diesel i muskelstyrke og tøffhet og da er den noe høyere og meget kraftige 'The Rock' akkurat karen for dette. Om du lurer så får du se dem slåss med bare nevene i filmen så gørra spruter. For mange vil nok bare det være nok å se filmen alene for. Paul Walker er jo også med her, men han blir som vanlig litt i skyggen og man begynner å bli vant til at denne litt bleike fyren er med i denne ellers så hardbarka gjengen. I tillegg får man også gleden av å møte igjen Jordana Brewster som Mia Toretto, Tyrese Gibson og Ludacris som Roman Pearce og Tej som vi møtte i film nr to i rekken, Matt Schulze som Vince fra den første filmen, og Sung Kang som Han som vi første gang møter i Tokyo Drift og som her viser tiden før han driver sine mafiabedrifter der.

Justin Lin begynte svært slett med den tredje filmen i serien: ‘The Fast and the Furious - Tokyo Drift’, og etter å ha sett den tenkte jeg ikke mye bra om denne karen. Men tidlig slaktes skal den som god filmregissør skal kan bli. Man lærer jo av sine feil og det føler jeg Lin har klart å få med seg. Han har film for film klart å gjøre sakene sine merkbart bedre. Og denne gangen har han klart å koke sammen noe som er hans beste film til nå, så vi håper denne trenden fortsetter for da kan det virkelig bli moro å følge de kommende filmene i denne serien.

I forhold til de den beste av de andre ‘Fast and Furious’-filmene er dette et hakk opp og det merkes. Her får man mer kvalitet i alle ledd. Dette er mer enn bare en film med kule biler og damer. Her får man en okei kul historie og med tvister underveis som gjør at dette ikke blir like rett fram som en forventer på forhånd. Men så får man jo alle de vanlige actionklisjeene, men det er såpass godt gjort selv om så man tenker ikke så nøye igjennom det egentlig. Dette er ment å bare være reinspikka tøysete underholdning fra ende til annen. Man får jo mange smil på sjaken når man ser dette og det blir også noen lattervekkende stunder når man ser seg gjennom dette fartsfylte actioneventyret. En skikkelig guttefilm dette altså, men jentene har sikkert litt å kose seg med de også om de liker mye action så jeg triller en litt forsiktig femmer på terningen for dette muntre actionkapittelet av Fast and Furious Five. Og hvem hadde trodd at film nummer fem i rekken skulle bli den beste? Ikke jeg i alle fall og sender derfor en anbefaling ut til hele landet om man enten liker mye action eller likte noen av de foregående filmene i denne serien. Om du ville like å vite mer om hva du har i vente i kommende filmer i serien så må en ha litt is i magen etter rulleteksten for der får man et lite hint om fortsettelsen på moroa.

- Fast and Furious 8 - Nær ødeleggelse av topp actionserie
- Fast & Furious 7 - Helt på trynet idiotisk, men fantastisk genrefilm!
- Fast & Furious 6 - Jernfolkene er tilbake i severdig stressaction
- Fast and the Furious 4 - Man snur trenden og dette er faktisk litt moro igjen innimellom
- The Fast and the Furious - Tokyo Drift - Tamt og blekt forsøk på en kul bilfilm
- 2 Fast 2 Furious - En dårlig oppfølger og en bilfilm man kun ser til nød
- The Fast And The Furious - Kul og underholdende bilfilm alla tidlig 2000-tall

- Star Trek Beyond - Karaktersterk og svært underholdende
- Fast & Furious 6 - Jernfolkene er tilbake i severdig stressaction

08.10.2011 sier Tore Andre Øyås: Kanskje film nummer seks blir enda bedre? Terningkast 6?! Det er jo lov å håpe...! :)
16.05.2011 sier ffuser: Det er jo litt sykt at en femmer kan snu trenden. Men det ser den altså ut til å ha gjort og til og med overgått den første filmen. Dette skal jeg se ;)
15.05.2011 sier Jacob: Har sett den nå! Glemte å sitte igjen etter rulleteksten :( For søke det opp på nettet :) Som du skrev er det kvalitetsaction fra start til slutt. Slenger en femmer på terningen selv. Beste Fast and Furious til nå! Håper på enda fler ;)
05.05.2011 sier Tore Andre Øyås: Thanx! Ja du MÅ se denne, sjeldent en så ren actionfilm faktisk er så bra! Dum og teit ja, men altså actionkvalitet i toppklasse!
04.05.2011 sier Jacob: Fet omtale :D Du overbeviste meg ;)
Denne skal ses i nærmeste fremtid :)

• Biojensen.dk
  • Avisa Nordland