Anmeldelse av Fast and Furious 5 (Fast Five), amerikansk film fra 2011

Action, Kriminal, Thriller, Drama Spilletid: 130 minutter Aldersgrense: 15 år

Moro bilaction med den hardbarka gjengen!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.10.2011]

Dominic Toretto (Vin Diesel) ble dømt og var klar for mange tiår bak murene. Når fangetransporten er på vei til fengselet, slår Brian O’Conner (Paul Walker) og gjengen til og redder ham ut. På frifot forflytter de seg til Brasil til storbyen Rio de Janeiro. For å vinne friheten for resten av livet, planlegger de et siste kupp før de forsvinner for alltid. De setter sammen et drømmeteam for å rane narkobossen Reyes for 100 millioner dollar. Men det blir ikke enkelt når pengene befinner seg på politistasjonen, og i et hvelv som er ugjennomtrengbart, og med bare Reyes som sitter på den eneste løsningen til å åpne den gigantiske safen. Og som om ikke det var nok, kommer den hardbarka jernmannen Luke Hobbs (Dwayne Johnson) og blander seg inn i moroa. Han har fått i oppdrag fra FBI og pågripe Toretto og gjengen. Dette blir det sykeste gutta noengang har forsøkt seg på, og det blir nesten bare villere og villere etter hvert som de tenker gjennom kuppet...

Dette blir mindre bilfilm og mer annen action og moro. Du får likevel noen billøpsekvenser mellom de store gutta og mot slutten også en del syke ‘getaway’-jakter. Bilene blir mer lurt inn i historien. De trenger jo selvsagt raske biler når man skal rane en politistasjon i megabyen Rio De Janeiro, og også når de skal komme seg unna med det. Bilene tar likevel ikke så mye plass som i de tidligere filmene. Men jeg griner ikke over det, fordi jeg får møte igjen masse gamle venner og hardbarka karer. Det gjør at dette blir både artig, kult, spennende og actionfylt å følge.

For deg som har fulgt med i hele serien får du også litt ekstra. Det fordi du kjenner igjen rollefigurene fra de andre filmene. De braker sammen for å gjøre dette brekket. Og det elementet med å bruke tidligere rollefigurer man trodde var et blaff om igjen, føles veldig kult. For nye seere så mister man jo dette elementet, men det er ingen stort savn og du mister ingenting av handlingen i denne filmen om man ikke har sett noe av de andre filmene. Alt som legges frem blir oppsummert og fortalt på en veldig enkel og grei måte som ingen vil ha problemer med å følge.

Som vanlig er det ikke noen revolusjonerende historie bak filmen, men filmskaperne har klart å gjøre filmen moro fra ende til annen. Om du leiter etter sannsynlighet eller svakheter i filmens handling, kan du like gjerne se en helt annen film. Her dveler ikke filmskaperne med slike ting. Rollefigurene kommer seg ut av situasjoner like raskt som de viklet seg inn i dem. Jeg har sett mange ransfilmer fra før og alle forsøker å overgå hverandre i kulhet, og dette ranet føles også som fikse greier. Filmen bygger hele veien opp mot kuppet. Det er noe med det å rane masse penger for å bli rik som virker veldig forlokkende. Her skal de gutta rane en mafiaboss. Jeg kjøper hele motivasjonen for ranet og at de skal forsøke å komme avgårde med alle disse svarte pengene. Og som en ekstra moralbonus på det hele så skal Torettos søster og Brian O’Conner snart ha barn og da er det jo greit at de får ordnede forhold for den kommende tassen.

Det er lite nytt i denne filmen, men suppen er såpass godt servert og med så mye sjarme og action at det får frem gliset på munnen min. Om du likte actionen og stuntene i de foregående filmene, er dette noe som overgår de foregående filmene totalt i kulhet og underholdningsmessig. Du får et kobbel av kule scener og godt actiondriv. Det er kanskje noe igjen for å komme helt opp til klassikerne i bransjen, men så gøy er dette at jeg storkoser meg likevel.

Skuespillerne består av en hardbarka gjeng. Og kul er vel mer ordet jeg vil trekke frem, for godt skuespill er ikke noe som vanligvis følger med i slike filmer. Vin Diesel er som vanlig ganske ‘cool’ og er en testosteronfull muskelbunt jeg liker å følge. Men det er ofte ikke nok å bare ha en slik fyr for å skape likevekt. Her har man valgt muskelbunten Dwayne Johnson aka The Rock som motvekt, og det blir det selvsagt mye moro av. I film etter film ønsket jeg meg nettopp en som kunne matche Vin Diesel i muskelstyrke og tøffhet og da er den noe høyere og meget kraftige 'The Rock' akkurat karen for dette. Om du lurer så får du se dem slåss med bare nevene i filmen så gørra spruter. For mange vil nok bare det være nok å se filmen alene for. Paul Walker er jo også med, men han blir som vanlig litt i skyggen. I tillegg får vi også gleden av å møte igjen Jordana Brewster som Mia Toretto, Tyrese Gibson og Ludacris som Roman Pearce og Tej som vi møtte i film nr to i rekken, Matt Schulze som Vince fra den første filmen, og Sung Kang som Han som vi første gang møter i Tokyo Drift.

Justin Lin begynte svært slett med den tredje filmen i serien: ‘The Fast and the Furious - Tokyo Drift’, og etter den tenkte jeg ikke mye bra om denne karen. Men tidlig slaktes skal den som god filmregissør skal kan bli. Han har virkelig lært av sine feil og med femmeren i Fast-serien, kommer actionen virklig til sin rett. Han har film for film klart å gjøre sakene sine merkbart bedre. Denne gangen har han klart å koke sammen noe som er hans beste film til nå, og også den beste Fast-filmen til nå i rekken. Om denne trenden fortsetter kan det virkelig bli moro å følge de kommende filmene i serien.

I forhold til de den beste av de andre ‘Fast and Furious’-filmene er dette et hakk opp og det merkes. Her får vi mer kvalitet i alle ledd. Dette er mer enn bare en film med kule biler og damer. Du får også en okei kul historie med tvister underveis. Det gjør at dette ikke blir like rett frem som jeg forventer. Men du får samtidig alle de vanlige actionklisjeene, men på en spiselig måte. Dette fartsfylte actioneventyret er ment å bare være reinspikka tøysete underholdning fra ende til annen. Jeg triller en litt forsiktig femmer på terningen for dette muntre actionkapittelet av Fast and Furious. Hvem hadde trodd at film nummer fem i rekken skulle bli den beste? Ikke jeg i alle fall og jeg sender derfor en anbefaling ut til hele landet om du enten liker mye action eller omfavnet noen av de foregående filmene.

- Fast and Furious 8 - Nær ødeleggelse av topp actionserie
- Fast & Furious 7 - Helt på trynet idiotisk, men fantastisk genrefilm!
- Fast & Furious 6 - Jernfolkene er tilbake i severdig stressaction
- Fast and the Furious 4 - Røffe Vin Diesel og 'pretty face' Paul Walker sammen igjen
- The Fast and the Furious - Tokyo Drift - Bilfilm om drifting
- 2 Fast 2 Furious - Bilsjåfører forsøker å 'frame' en narkobaron
- The Fast And The Furious - Bilaction for gutta!

- Star Trek Beyond - Karaktersterk og svært underholdende
- Fast & Furious 6 - Jernfolkene er tilbake i severdig stressaction
- Fast and the Furious 4 - Testosteronbomben er tilbake
- The Fast and the Furious - Tokyo Drift - Bilfilm om drifting

08.10.2011 sier Tore Andre Øyås: Kanskje film nummer seks blir enda bedre? Terningkast 6?! Det er jo lov å håpe...! :)
16.05.2011 sier ffuser: Det er jo litt sykt at en femmer kan snu trenden. Men det ser den altså ut til å ha gjort og til og med overgått den første filmen. Dette skal jeg se ;)
15.05.2011 sier Jacob: Har sett den nå! Glemte å sitte igjen etter rulleteksten :( For søke det opp på nettet :) Som du skrev er det kvalitetsaction fra start til slutt. Slenger en femmer på terningen selv. Beste Fast and Furious til nå! Håper på enda fler ;)
05.05.2011 sier Tore Andre Øyås: Thanx! Ja du MÅ se denne, sjeldent en så ren actionfilm faktisk er så bra! Dum og teit ja, men altså actionkvalitet i toppklasse!
04.05.2011 sier Jacob: Fet omtale :D Du overbeviste meg ;)
Denne skal ses i nærmeste fremtid :)

• Biojensen.dk
  • Avisa Nordland