Anmeldelse av The Fast and the Furious - Tokyo Drift, amerikansk film fra 2006

Action, Kriminal, Thriller Spilletid: 104 minutter

Tamt og blekt forsøk på en kul bilfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.10.2011]
Sean Boswell er en temperamentsfull sjåfør som har det med å havne i trøbbel med politiet for hans dristige kjøring. For å unngå å havne i fengsel sendes han til Tokyo for å bo hos faren sin, som en en yrkesmilitær. Der må han gå på skole og love å holde seg unna biler og kjøring og annet trøbbel. Det er et løfte han ikke klarer å holde. Allerede første dagen blir han kjent med Twinkie som tar han med til racingunderverdenen i Tokyo. Der utfordrer han DK til duell og det er noe han tror han kommer til å vinne, men slike løp som dette har ikke Boswell vært med på før. Her er det ikke farten som står i sentrum, men presisjonen. Det er nemlig et parkeringshus de kjører løp i og der er det lite plass i svingene og den som er god med drifting har en stor fordel. DK står også for Drifting King så det betyr at Boswell ikke har en sjanse. I tillegg er DK del av mafiaen, og man fucker ikke med dem. Boswell fortsetter sin yppende tone og må samtidig gjøre hva han kan for å ikke sove med fiskene. Dette blir et farlig spill som nok vil avgjøres ved hjelp av mye testosteron og selvsagt gode kjøreegenskaper...
Det er bare nye karakterer i denne filmen og vi befinner oss i en helt ny by. Konseptet er det samme og selv om dette byr på en god del nytt. Som tittelen viser så blir vi introdusert for drifting her og vi er også selvsagt i Tokyo. Tokyo er såpass forskjellig fra de amerikanske byene vi har fått til nå at det virker litt friskt. Men når man bytter ut en del som en gjør her og i tillegg beveger seg litt bort fra stilen i de første ‘Fast And The Furious’-filmene så føler jeg at man mister mye av det som gjorde at man likte den første filmen. Det er jo mye kjøring her, men kjøringen er ikke så kul som man skulle ønske, med unntak av et par driftescener som fungerer okei. Drifting er jo litt kult, men man klarer ikke helt å formidle all den kulheten som egentlig ligger i denne spesielle kjørestilen. Hvis du lurer på på hva drifting er skal jeg forsøke meg på en enkel forklaring: det å spinne hjulene på bilen slik at en kan bevege seg litt sideveis i svingene. Men tilbake til filmen. For å følge oppskriften til ‘Fast And The Furious’ så skal det jo også være noe kriminelt knyttet til denne undergrunnsbilkjøringsverdenen og her er det mafia det er snakk om i Tokyo. Men denne gangen er det ikke noe politiet koblet inn for å stoppe dem.

Her begynner filmen med noen som kjører om kapp i stort tempo. Filmen åpner ikke like kult som man hadde ventet. Å kjøre om kapp på denne måten burde være en kul greie, men her har en ikke klart å formidle god bilkjøring på en tøff måte. Man skulle nok jobbet litt mer med dette for å få med meg og flere av oss andre som virkelig liker bilkjøring i film. Det tar også litt tid før filmen kommer skikkelig i gang, og man fokuserer jo i begynnelsen på karakterer som man ikke møter igjen senere i filmen. Det er jo ikke før Boswell kommer til Tokyo at filmen begynner å forme seg litt. Handlingen er jo også veldig typisk. Man lurer aldri på hva som kommer til å skje her og i tillegg nærmest bader dette i klisjeer. Manuset her er rett og slett ikke bra. Det er kanskje litt mer handling enn film nummer to i rekken, men det hjelper fint lite når dette byr på så få overraskelser at man begynner å gjespe bare man har sett en halvtime av filmen. Det blir heller ikke bedre når man kommer lenger ut i filmen. Dette blir så typisk og en føler at en har sett dette før historiemessig, tusenvis av ganger. Filmen er lagt opp som en Karate Kid-film. En rebelloutsider kommer til en ny by og vil yppe seg, men mestrer ikke kjøringen i løpene like godt som de lokale kongene. Han må nå lære seg en helt ny stil, som er drifting, for å kunne slå an i disse løpene og for å kunne stille opp for å igjen kjøre mot kongen DK for å ha sjanse til å slå ham.

Filmen er litt famlende og veik i begynnelsen. Det er ikke noen scener som man sitter igjen med etter å sett filmen som føles ekstra kul. I filmens kuleste scene finner vi Vin Diesel i en liten rolle, men selv om han dukker opp så føler jeg ikke at den scenen er verdt å se filmen alene for akkurat. En forsøker også på litt humor her uten at det heller fungerer så nevneverdig tilfredsstillende. Man kunne med andre ord like gjerne spart seg bryet med å ta dette med i filmen. Nå skal det jo sies at denne filmen nok sikter seg inn mot et yngre publikum enn de første filmene. Sjåførene er jo en del yngre her og ting forsøker å virke enda litt hippere og litt mindre harry. Det er mulig man liker dette om en er mer i målgruppen for filmen, men for meg ble dette rett og slett litt kjedelig. Man har heller ikke klart å få fram noe skuespill som man bryr seg om heller. Det blir her litt for åpenbart at skuespillerne eller karakterene nesten ikke betyr noe som helst i denne filmen, fordi det er bilene, kjøringen og kulheten, folk ser filmen for. Men når man ikke føler man får helt det heller her så har en plutselig ikke så mye igjen i filmen. Dette slo meg som litt kjedelig, og når man ikke møter noen overraskelser i filmen eller noen tvister så er det ikke så mye igjen å spille på. Det blir for oppskriftsmessig og jeg ender på en sterk toer fordi dette føles som litt under gjennomsnittet av filmer. Man hadde dessverre ikke så mye annet enn bare bilkjøring å by på her.

- Fast and Furious 8 - Nær ødeleggelse av topp actionserie
- Fast & Furious 7 - Helt på trynet idiotisk, men fantastisk genrefilm!
- Fast & Furious 6 - Jernfolkene er tilbake i severdig stressaction
- Fast and Furious 5 - Moro actiontøys som er vel verdt penga!
- Fast and the Furious 4 - Man snur trenden og dette er faktisk litt moro igjen innimellom
- 2 Fast 2 Furious - En dårlig oppfølger og en bilfilm man kun ser til nød
- The Fast And The Furious - Kul og underholdende bilfilm alla tidlig 2000-tall

- Star Trek Beyond - Karaktersterk og svært underholdende
- Fast & Furious 6 - Jernfolkene er tilbake i severdig stressaction
- Fast and Furious 5 - Moro actiontøys som er vel verdt penga!
- Fast and the Furious 4 - Testosteronbomben er tilbake

• Filmguiden