Anmeldelse av The Fast and the Furious - Tokyo Drift, amerikansk film fra 2006

Action, Kriminal, Thriller Spilletid: 104 minutter

Bilfilm om drifting

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.10.2011]

Sean Boswell er en temperamentsfull sjåfør som har det med å havne i trøbbel med politiet for hans dristige kjøring. For å unngå å havne i fengsel sendes han til Tokyo. Der bor han hos faren sin, som en en yrkesmilitær. Der går han på skole og lover å holde seg unna bilkjøring og annet trøbbel. Det er et løfte han ikke klarer å holde. Allerede første dagen blir han kjent med Twinkie som tar han med til racingunderverdenen i Tokyo. Der utfordrer han DK til duell og det er noe han tror han kommer til å vinne, men slike løp som dette har ikke Boswell vært med på før. Her er det ikke farten som står i sentrum, men presisjonen. Det er nemlig et parkeringshus de kjører løp i og der er det lite plass i svingene og den som er god med drifting har en stor fordel. DK står også for Drifting King så det betyr at Boswell ikke har en sjanse. I tillegg er DK del av mafiaen, og en man ikke 'fucker' med. Boswell fortsetter sin yppende tone. Det leder ham inn et farlig spill som bare vil avgjøres ved hjelp av mye testosteron og selvsagt gode kjøreegenskaper...

Det er bare nye karakterer i 'Fast and the Furious'-filmen. Vi befinner oss også i en helt ny by. Konseptet er det samme og selv om dette byr på en god del nytt. Som tittelen viser så blir vi introdusert for drifting i Tokyo. Tokyo er såpass forskjellig fra de amerikanske byene at det virker litt friskt i seg selv. Men når filmen totalt rokker med stilen fra de foregående ‘Fast And The Furious’-filmene, føler jeg at filmen mister mye av det som gjorde at jeg likte den første filmen. Det er jo mye bilkjøring i filmen, men alt blir ikke så kult som jeg hadde sett for meg på forhånd, med unntak av et par driftescener som fungerer okei.

Drifting er jo litt kult, men filmskaperne klarer ikke helt å formidle all den kulheten som egentlig ligger i denne spesielle kjørestilen. Hvis du lurer på på hva drifting er skal jeg forsøke meg på en enkel forklaring: det å spinne hjulene på bilen slik at en kan bevege seg litt sideveis i svingene. Men tilbake til filmen: som forsøker å følge oppskriften til ‘Fast And The Furious’. Og da henger det med noe kriminelt i undergrunnen hos racingkongene. Denne gangen er det mafia det er snakk om. Men det blir ikke noe politi som forsøker å stoppe dem.

Filmen åpner med noen som kjører om kapp i stort tempo. Alt begynner dog ikke like kult som jeg hadde forventet. Filmskaperne skulle jobbet litt mer med manuset, stilen og presentasjonsteknikken. Bilfilmen engasjerer nemlig ikke like mye for de som virkelig liker bilfilmer. Det tar også litt tid før filmen kommer skikkelig i gang. Det fokuseres i begynnelsen mye på å introdusere rollefigurer som man ikke møter igjen før langt inn i filmen. Det er jo ikke før Boswell kommer til Tokyo at filmen begynner å ta form.

Handlingen er veldig typisk. Jeg lurer aldri på hva som kommer til å skje og filmen nærmest bader i klisjeer. Det er kanskje litt mer handling enn film nummer to i rekken, men det hjelper fint lite når filmskaperne har få eller ingen overraskelser på lur. Det blir heller ikke bedre lenger ut i filmen. Dette blir for typisk, som jeg har sett tusenvis av ganger fra før i litt andre variasjoner. Filmen er lagt opp som en Karate Kid-film. En rebelloutsider kommer til en ny by og vil yppe seg, men mestrer ikke kjøringen i løpene like godt som de lokale kongene. Han må derfor lære seg en helt ny kjørestil, som er drifting, for å kunne slå an i disse løpene og for å kunne stille opp for å vinne mot kongen DK.

Filmen er litt famlende og veik i begynnelsen. Filmen er lett forglemmelig. I filmens kuleste scene finner vi Vin Diesel i en liten rolle, men selv om han dukker opp så føler jeg ikke at scenen er verdt å se filmen alene for. Filmen forsøker seg på litt humor uten at den fungerer nevneverdig tilfredsstillende. Nå skal det jo sies at denne filmen nok sikter seg inn mot et yngre publikum enn de første filmene. Sjåførene er jo en del yngre og filmskaperne forsøker å få alt til å virke hippere og litt mindre harry.

Det blir litt for åpenbart at skuespillerne eller rollefigurene ikke betyr noe som helst i filmen. Det er heller bilene, kjøringen og kulheten, folk ser filmen for. Men når filmskaperne ikke klarer å gi oss det vi vil ha på den fronten, blir dette raskt tamt og kjedelig. Det er heller ikke noen overraskelser i filmen eller tvister. Alt blir for oppskriftsmessig og jeg ender på en sterk toer, fordi dette føles som litt under gjennomsnittet av filmer.

- Fast and Furious 8 - Nær ødeleggelse av topp actionserie
- Fast & Furious 7 - Helt på trynet idiotisk, men fantastisk genrefilm!
- Fast & Furious 6 - Jernfolkene er tilbake i severdig stressaction
- Fast and Furious 5 - Moro bilaction med den hardbarka gjengen!
- Fast and the Furious 4 - Røffe Vin Diesel og 'pretty face' Paul Walker sammen igjen
- 2 Fast 2 Furious - Bilsjåfører forsøker å 'frame' en narkobaron
- The Fast And The Furious - Bilaction for gutta!

- Star Trek Beyond - Karaktersterk og svært underholdende
- Fast & Furious 6 - Jernfolkene er tilbake i severdig stressaction
- Fast and Furious 5 - Moro bilaction med den hardbarka gjengen!

• Filmguiden

Universal Studios / Universal Pictures, Original Film

«Resident Evil: The Final Chapter»

«Underworld: Blood Wars»

«Valerian and the city of a thousand planets»

«Vår vingård i Bourgogne»

«De 10 Bud»

«Final Destination 2»