Anmeldelse av 2 Fast 2 Furious, amerikansk film fra 2003

Action, Thriller, Kriminal Spilletid: 107 minutter Aldersgrense: 15 år

En dårlig oppfølger og en bilfilm man kun ser til nød

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.10.2011]
Brian O'Conner har måttet reise fra Los Angeles som følge av sine ulovlige handlinger, og driver nå med racerkjøring i Miamis gater. En kveld er det løp nok en gang og Brian vinner selvsagt som han vil. Men så kommer politiet og så er det slutt på moroen. Brian blir stoppet og brakt inn. Hos politiet blir han briefet om et oppdrag han ikke kan si nei til. Det gjelder en viss Carter Verone som er født i Argentina, men har levd mesteparten av sitt liv i Miami. Nå eier han den største import og eksport forretningen i statene. Hans kartell har klart å få store mengder narkotika inn i Miami, men de har fått problemer med å få penger ut. Politiet har overvåket ham i over et år, men de har aldri klart å knytte ham eller penger sammen. Lovens lange arm trenger gode gatebilsjåfører for å knytte Verone og pengene han tjener sammen. Brian presses til å gå med på en avtale om å være en av sjåførene mot at han får slettet ting på hans rulleblad. Han går med på å være undercoversjåfør i bilmlijøet på en betingelse og det er at han får velge den andre sjåføren, det går politiet med på. Valget faller på en av Brians barndomskamerater i den noe voldsomme men gode sjåføren Roman Pearce. Nå går de undercover for å få noe på Verone, men først må de forsøke å komme inn i varmen hos narkohaien...
Vi blir her tatt tilbake til miljøet rundt de kule gatebilløpene. Denne gangen er det en ny by og mye nye fjes. Det blir jo veldig mye det samme som man fikk i forrige film bare at alt føles litt tammere. Man har framdeles nitroer for å kjøre ekstra raskt og bilene er også okei kul, men man får ikke så mye nytt å by på her som man kanskje skulle ønske. Det blir nesten bare oppgulp fra ende til annen. Det er ikke så forskjellig med billøp i gatene i Miami kontra Los Angeles som vi fikk oppleve i forrige film. Bilkjøringen oppleves her ikke heller like kul som i sin forgjenger. Alt i alt virker dette som en litt for lite ferdig film som bare bruker konseptet såvidt det er.

Skuespillet er jo ikke stort å skryte av her. Karakterene er litt 'over the top'. Denne nye Roman Pearce er så 'badass' at det lukter dårlig lang vei. Han er åpenbart med for å fylle tomrommet etter Vin Diesel, men han fungerer ikke halvparten av så bra som det Diesel gjorde. Det er noe av det når man skal forsøke å ha pondus uten å være i nærheten av å fylle disse skoene. Og når han i tillegg forsøker å være morsom i elendig Eddie Murphy-stil blir det alt for mye for min del. Det føles også litt kjipt at man bare fikk med den bleike og litt veike halvdelen fra forrige film. Ja jeg tenker selvsagt på Paul Walker. Og tradisjon tro må man også ha med bra damer og her er det Eva Mendes man har med for å forsøke å tilfredsstille det behovet.

Den første filmen var noe mange som likte bilfilmer synes var litt kul. Så hva synes man så om denne oppfølgeren i forhold til den første filmen? Denne filmen begynner ikke halvparten så kult som den første. Det er mye her som ikke holder helt mål her, og ting viker ikke så friskt og kult som man opplevde i den første filmen. En føler bare at begynnelsen blir litt for harry og ikke så tøff som man kanskje skulle ønske. Nå hadde ikke den første filmen en historie man ble skikkelig fascinert av, men den hadde da i det minste noe handling, her virker det virkelig som manuset ikke var ferdig skrevet før man begynte å skyte filmen. Det er som om man bare har satt litt scener etter hverandre til de fyller en hel film. Her velger man bare å pushe den på alle seerne som ser dette bare fordi den første filmen var okei dugenes. Her har man mye nødhandling med scener med bilkjøring. Men det er ikke bare manuset som suger her. Filmingen og kameraeffekter er ikke like god og tøff som man opplevde i den første filmen. Selv ikke musikken duger like bra som man opplevde i ‘The Fast and the Furious’ heller.

Det er mye teit her som eksempelvis at det virker også som om det har veldig lite konsekvenser å krasje i 100 kilometer i timen med bil. Dette flyter ikke like godt og man blir nesten litt flau på filmmakernes vegne når dette er det beste man kommer opp med. Man drar også kjøringen litt for langt til tider og det blir litt for usannsynlig som gjør at inntrykket faller en del ned fra første film som bare var kul, her blir det noen ganger bare for dumt. Jeg mener på ingen som helst måte at slike filmer bare skal være sannsynlig hele veien, det hadde jo fjernet mye av gøyen, men det minste man kan forlange er at det ser kult ut og at man ikke blir dratt bort med kjipe scener som ødelegger moroen.

Man føler dette forsøker for hardt å være kult og det synes veldig mye på filmen. Det hele blir litt for krampaktig til tider og mot man forsøker å være så spektakulær at det hele blir for dumt. Og det får man virkelig erfare mot slutten her og det er som om man har spart opp alt kruttet her å skal man fyre det løs iløpet av femten minutter. Inntrykket man sitter igjen med her er at det hele blir litt mer ufrivillig morsomt enn kult. Man forsøker seg her med å benytte den kjente rottetorturen med bøtte på magen og rotten som skal bite seg gjennom magen, men det blir aldri det skremselselementet man hadde håpet på. Alt er så gjennomsnittlig gjort her at man ikke kjøper noe av det man får servert her.

Dette var litt kjedelig i lengden og er en oppfølger som ikke hadde noe særlig å komme med. Med en så populær første film var det ikke annet å vente at man ville melke suksessen allerede fra film to i denne bilfilmserien. Denne andre filmen duger ikke til annet enn enn en nødfilm om man absolutt må ha litt mer av disse gatebilene. Jeg ruller en sterk toer for dette som er ganske svakt over hele linjen, men som har en viss teknisk minimumskvalitet over seg som gjør at det ikke er blant det dårligste man har sett. Hollywood har med andre ord laget langt dårligere filmer enn dette og selv om dette ikke var det helt store, klarte jeg å se hele filmen selv om jeg ikke akkurat koste meg under noen av scenene her.

- Fast and Furious 8 - Nær ødeleggelse av topp actionserie
- Fast & Furious 7 - Helt på trynet idiotisk, men fantastisk genrefilm!
- Fast & Furious 6 - Jernfolkene er tilbake i severdig stressaction
- Fast and Furious 5 - Moro actiontøys som er vel verdt penga!
- Fast and the Furious 4 - Man snur trenden og dette er faktisk litt moro igjen innimellom
- The Fast and the Furious - Tokyo Drift - Tamt og blekt forsøk på en kul bilfilm
- The Fast And The Furious - Kul og underholdende bilfilm alla tidlig 2000-tall

- Abduction - Barnslig og stivt
- Four Brothers - Action-drama med og for gutta
- Shaft - Afroamerikansk testosteronkulhet med action og kjappe replikker
- Boyz n the Hood - Unge med røff oppvekst i ghettoen

USA, Tyskland

Engelsk, Spansk

Universal Studios / Universal Pictures, Neal H. Moritz, Original Film

«Orange Is the New Black»

«Kaptein Supertruse: Den Første Episke Filmen»

«Transformers 5: The Last Knight»

«Hush...Hush, Sweet Charlotte»

«Satanic»

«I Don't Feel at Home in This World Anymore»

«SVK - Store Vennlige Kjempe»