Anmeldelse av 2 Fast 2 Furious, amerikansk film fra 2003

Action, Thriller, Kriminal Spilletid: 107 minutter Aldersgrense: 15 år

Bilsjåfører forsøker å 'frame' en narkobaron

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.10.2011]

Brian O'Conner har måttet reise fra Los Angeles som følge av sine ulovlige handlinger, og driver nå med racerkjøring i Miamis gater. En kveld er det nok en gang løp og Brian vinner selvsagt som han vil. Men så kommer politiet. Brian blir stoppet og brakt inn. Hos politiet blir han briefet om et oppdrag han ikke kan si nei til. Det gjelder en viss Carter Verone som er født i Argentina, men har levd mesteparten av sitt liv i Miami. Han eier den største import og eksport forretningen i statene. Hans kartell har klart å få store mengder narkotika inn i Miami, men de har fått problemer med å få penger ut. Politiet har overvåket ham i over et år, men de har aldri klart å knytte ham eller penger sammen. Lovens lange arm trenger gode gatebilsjåfører for å knytte Verone og pengene han tjener sammen. Brian presses til å gå med på en avtale om å være en av sjåførene mot at han får slettet rullebladet. Han går med på å være undercoversjåfør i bilmiljøet på en betingelse og det er at han får velge medsjåføren. Valget faller på en av Brians barndomskamerater i den noe voldsomme men gode sjåføren Roman Pearce. Nå går de undercover for å få noe på Verone, men først må de forsøke å komme inn i varmen hos narkohaien...

Vi blir tatt med tilbake til miljøet rundt de kule gatebilløpene. Denne gangen er det en ny by og nye fjes vi møter. Alt føles som mye av det samme som vi fikk i forrige film, bare at alt føles mye tammere. Bilen har fremdeles nitroer for å kjøre ekstra raskt og bilene er også okei kul, men filmen har ikke mye nytt å by på. Det blir nesten bare oppgulp fra ende til annen. Det er ikke så forskjellig med billøp i gatene i Miami kontra Los Angeles. Bilkjøringen oppleves heller ikke like kul som i sin forgjenger. Alt i alt virker dette som en litt for lite ferdig film som bare såvidt bruker konseptet.

Skuespillet er heller ikke stort å skryte av. Karakterene er litt 'over the top'. Denne nye Roman Pearce er så 'bad ass' at det lukter lang vei. Han er åpenbart med for å fylle tomrommet etter Vin Diesel, men han fungerer ikke halvparten så bra som det Diesel gjorde. Han mangler pondus for å fylle de skoene. Og når han i tillegg forsøker å være morsom i elendig Eddie Murphy-stil blir det alt for mye for min del. Det føles også litt kjipt at man bare fikk med den bleike og litt veike halvdelen fra forrige film. Ja jeg tenker selvsagt på Paul Walker. Tradisjon tro byr også filmen på bra damer. Her er det Eva Mendes som skal få gutta til å sikle over.

Den første filmen var noe bilfilmentusiaster synes var kul. Denne oppfølgerfilmen begynner ikke halvparten så kult som den første. Det er mye som ikke holder helt mål. Begynnelsen blir litt for harry og føles ikke så tøff som jeg skulle ønske. Nå hadde ikke den første filmen en historie jeg ble skikkelig fascinert av, men den hadde da i det minste noe handling. Her er manuset mer en vits som virker veldig uferdig. Det er som om filmskaperne bare har satt scener etter hverandre til de fyller en hel film. Det blir mye nødhandling med nye bilkjøring. Men det er ikke bare manuset som suger. Filmingen og kameraeffekter er ikke like tøff som i den første filmen. Selv ikke musikken duger helt.

Det er mye urealistisk innhold, som at det blir veldig lite konsekvenser av å krasje i 100 kilometer i timen med bil. Kjøringen draes også litt for langt til tider. Alt blir litt for usannsynlig, og inntrykket faller en del ned fra første film som bare var kul. Filmskaperne forsøker for hardt å gjøre dette til en kul film. Det hele blir litt for krampaktig til tider med å være så spektakulær at det hele blir for dumt. Mot slutten er det som om filmskaperne har spart opp alt kruttet å fyrer det løs iløpet av femten minutter. Dette blir mer ufrivillig komisk enn kult. Vi får også den kjente rottetorturen i en scene i filmen med bøtte på magen og rotten som skal spise seg gjennom magen. Men selv det passer ikke godt nok inn. Alt blir med andre ord veldig gjennomsnittlig.

Dette ble litt kjedelig i lengden i en oppfølger som ikke hadde noe særlig å komme med. Med en så populær film som den første, føles dette bare som trist melking å regne. Denne andre filmen duger ikke til annet enn en nødfilm for gatebilentusiaster. Jeg ruller en sterk toer for en film som er ganske svakt over hele linjen, men som har en viss teknisk minimumskvalitet over seg. Dermed blir heldigvis ikke filmen blant det dårligste jeg har sett. Hollywood har med andre ord laget langt dårligere filmer enn dette.

- Fast and Furious 8 - Nær ødeleggelse av topp actionserie
- Fast & Furious 7 - Helt på trynet idiotisk, men fantastisk genrefilm!
- Fast & Furious 6 - Jernfolkene er tilbake i severdig stressaction
- Fast and Furious 5 - Moro bilaction med den hardbarka gjengen!
- Fast and the Furious 4 - Testosteronbomben er tilbake
- The Fast and the Furious - Tokyo Drift - Bilfilm om drifting
- The Fast And The Furious - Bilaction for gutta!

- Abduction - Barnslig og stivt
- Four Brothers - Action-drama med og for gutta