Anmeldelse av The Fast And The Furious, amerikansk film fra 2001

Action, Thriller, Biljakt, Kriminal Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: 15 år

Kul og underholdende bilfilm alla tidlig 2000-tall

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.10.2011]
Brian O'Conner dukker plutselig opp i det kriminelle gatebilmiljøet og han er god til å manøvrere sin doning i høy fart. Han får nyss i at det arrangeres illegale gatebilløp og vil selvsagt være med. Han har ikke noe penger så han satser bilen sin. O'Conner kjører bra i løpet og kommer opp på siden av løpets konge Dominic Toretto, men da legger Toretto bare inn et ekstra gir med sin nitro, og så er O'Conner historie, eller i alle fall på den kjipe andreplassen sammen med alle de andre looserne. Toretto får O'Conners bil, men plutselig får alle fart på seg da politiet kommet og ødelegger festen. Da er det om å gjøre å komme seg avgårde i hver sin bil for å slippe å sone arresten. Alle hiver seg i bilen og Toretto tror han har kommet seg unna da han har kjørt inn i et parkeringshus, men han blir sett da han går ut av det og nå er gode råd dyre da han er like ved å bli tatt. Det er da Brian dukker opp og redder ham og får ham trygt vekk fra politiet. O'Conner blir da tatt inn i varmen hos Toretto som er kongen i miljøet. Men Brian O'Conner er ikke hvem han utgir seg og være, og det er ikke Toretto heller, for han er mer enn en som bare liker å vinne billøp...
Vi skal til gatebilløpmiljøet med masse 'kule biler med mye hestekrefter under panseret. Her blir det arrangert løp der bilen og føreren virkelig får vist hva den er god for. Løpene er selvsagt lagt til gatene og er selvsagt ulovlig arrangert. Skal man være den beste i dette gamet må en ha en bil man kan stole på. og med en motor og kanskje litt mer triks enn det vanligvis sportsbiler har å by på. Her bruker man nitro og annet for å jekke opp toppfarten noen ekstra hakk. Slike biler koster mye å kjøpe seg og opprettholde. Og man må derfor ha en god inntekt for å kunne drive med denne lyssky og adrenalinskapende aktiviteten.

Jeg husker godt første gang jeg så denne filmen på kino. Da likte jeg den ganske okei og synes den var bra kul. Jeg trodde at dette hadde tapt seg med årene, men dette var ikke så ille som jeg kanskje hadde fryktet. Filmen er framdeles dugenes og tøff som actionbilfilm med mye spenning og høy fart. Det hele begynner i høyt tempo med et team svarte tøffe kjappe biler som kaprer en trailer med spektakulær kjøring. Her får vi en real guttefilm med tøffe karer, kule biler, slagsmål, mye vill kjøring, heite damer og fet musikk blandet med tøff bilteknologi og flammer fra eksosrøret. Det blir også relativt mye fet bilkjøring her og med masse stilige stunts. Kameraeffektene og måten man viser fartsfølelsen når man kjører fort med bil her er ganske velfungerende og gir filmen litt ekstra ‘drive’ bokstavelig talt.

Filmen begynner ganske kult man får underholdning fra første stund. Det er mye bilaction. Historien er jo litt kul i begynnelsen før den flater litt ut. Det er gøy å se hvem folk egentlig er. Man trenger ikke å være den skarpeste kniven i skuffen for å følge med på alt som skjer her og selv om ting føles litt uklart i begynnelsen så blir alt så enkelt forklart at man aldri lurer på hva skjer. Men når først katta er kommet ut av sekken så går ikke ting like raskt i svingene og filmen mister litt driv. Ting blir også litt åpenbart hvor det bærer hen etter hvert her og man føler at det blir litt mer tradisjonelt. Med et litt mer flatt midtparti må en bygge seg opp på nytt igjen. Og mot slutten kommer dette veldig til sin rett. Det blir veldig mye spenning og mye nervepirrende action i høy hastighet. Man trenger ikke være stor filmanmelder for å merke at man har benyttet seg av en god del klisjeer her, men alt i alt så synes jeg at man kommer greit i fra dette uten å tape for mye underholdningsverdi.

Man får også noen kule sitater presentert som sitter igjen selv etter at filmen. Jeg tenker selvsagt på to sitater som går igjen som ‘It doesn't matter if you win by an inch or a mile; Winning's winning’ og ‘I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters’. Og for å framføre disse sitatene finner man en hardbarka og tøff muskelkar i Vin Diesel. Han passer godt som den ultimate badass-kongen i dette lyssky miljøet. Alt klaffer med hans røffe utseende og sin dype kule og spesielle stemme. Med seg på laget har man også fått Paul Walker som vi kjenner fra filmer som Flags of Our Fathers og Into The Blue. Han passer jo greit til inn, men forsvinner litt i mengden her og klarer ikke helt å være det helt store midtpunktet. Han har ikke den rette pondusen som rollen forutsetter her med sine dobbeltliv med mye kvaler. En bilfilm er jo heller ikke komplett uten bra damer og her får vi Michelle Rodriguez (Avatar) og Jordana Brewster. De fungerer begge to godt her og er noen heite skjønnheter som ikke føles som om de har vært brukt opp fra andre filmer.

Dette er en oppdaterte bilfilm som skiller seg litt ut på stilen. Man har lykkes med mange av valgene her for å friske opp bilfilmen litt. Dette er jo veldig preget av å være veldig 2000-tallsstil, men jeg føler filmen har holdt seg relativt godt med årene og er framdeles svært underholdende. Det er nok en del som digger bilfilmer og om man gjør det så er dette en film som må sees i så måte. Selv om dette føltes litt annerledes enn de forrige bilfilmene er dette en film som representerer mye det samme som man fikk i ‘Gone in Sixty Seconds’, og om man likte den så er det stor sjanse for at også dette faller i smak når de to produksjonene føles ganske lik i kvalitet, men den inneholder litt mer bilkjøring om man synes man savnet det i 'Gone in ...'. Dette er jo ikke noen avansert film på noen som helst måte og er enkel underholdning med grei begynnelse og veldig underholdende slutt. Om man bare lar seg rive med helt av denne filmen så er jo slutten såpass underholdende og girer deg sånn opp at man sitter med et flir på kjeften når rulleteksten setter inn. Man har fått så mye bensin i blodet og testosteron i kroppen at man er forsynt for slikt på en stund. Når terningen skal kastes så tar jeg tak og ruller en forsiktig firer for denne actionfylte bilfilmen.

- Fast and Furious 8 - Nær ødeleggelse av topp actionserie
- Fast & Furious 7 - Helt på trynet idiotisk, men fantastisk genrefilm!
- Fast & Furious 6 - Jernfolkene er tilbake i severdig stressaction
- Fast and Furious 5 - Moro actiontøys som er vel verdt penga!
- Fast and the Furious 4 - Man snur trenden og dette er faktisk litt moro igjen innimellom
- The Fast and the Furious - Tokyo Drift - Tamt og blekt forsøk på en kul bilfilm
- 2 Fast 2 Furious - En dårlig oppfølger og en bilfilm man kun ser til nød

- Mumien: Dragekeiserens grav - Mumiefilm med døll humor
- XXX - Urealistisk anmasende action som underholder
- Dragon - The Bruce Lee Story - Historien fra virkeligheten om legenden Bruce Lee fortalt på passe interessant vis

Universal Studios / Universal Pictures, Neal H. Moritz, Mediastream Film