Anmeldelse av The Fast And The Furious, amerikansk film fra 2001

Action, Thriller, Biljakt, Kriminal Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: 15 år

Bilaction for gutta!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.10.2011]

Brian O'Conner dukker plutselig opp i det kriminelle gatebilmiljøet. Han får nyss i at det arrangeres illegale gatebilløp og vil være med. Han har ikke penger så han satser bilen sin. O'Conner kjører bra i løpet og kommer opp på siden av løpets konge Dominic Toretto, men da legger Toretto bare inn et ekstra gir med sin nitro, og da blir O'Conner historie. Toretto får O'Conners bil, men så dukker politiet opp og ødelegger festen.

Da er det om å gjøre å komme seg avgårde i hver sin bil for å slippe å sone arresten. Toretto tror han har kommet seg unna da han har kjørt inn i et parkeringshus, men politiet har spottet ham. Da blir gode råd dyre. Det er da Brian dukker opp og redder ham og får ham trygt vekk fra politiet. O'Conner blir da tatt inn i varmen hos Toretto, som er kongen i miljøet. Men Brian O'Conner er ikke hvem han utgir seg og være, og det er ikke Toretto heller, for Toretto er mer enn bare en som bare liker å vinne billøp...

Vi skal til gatebilløpmiljøet med masse kule biler med mye hestekrefter under panseret. Her blir det arrangert løp der bilen og føreren virkelig får vist hva de er gode for. Løpene er selvsagt lagt til gatene og er ulovlig arrangert. Skal man være den beste i dette gamet må man ha en bil man kan stole på. I tillegg med en motor og kanskje litt flere triks enn det vanligvis sportsbiler har å by på. Her bruker man nitro og annet for å jekke opp toppfarten noen ekstra hakk.

Jeg husker godt første gang jeg så denne filmen på kino. Da likte jeg den og synes den var bra kul. Trodde at dette hadde tapt seg med årene, men dette holder fremdeles mål. Filmen er fremdeles dugenes og tøff som actionbilfilm med mye spenning og høy fart. Det hele begynner i stort tempo med et team svarte tøffe kjappe biler som kaprer en trailer med spektakulær bilkjøring. Vi får en real guttefilm med tøffe karer, kule biler, slagsmål, mye vill kjøring, heite damer og fet musikk blandet med tøff bilteknologi og flammer fra eksosrøret. Det blir også relativt mye fet bilkjøring og med masse stilige stunts. Kameraeffektene og måten filmskaperne formidler fartsfølelsen er ganske velfungerende og gir filmen litt ekstra ‘drive’.

Filmen begynner ganske kult. Du får underholdning fra første stund. Det er mye bilaction. Historien er litt kul i begynnelsen før den flater mer ut. Det er gøy å se hvem rollefigurene egentlig er. Du trenger ikke å være den skarpeste kniven i skuffen for å følge med på alt som skjer. Selv om ting føles litt uklart i begynnelsen blir alt forklart. Når først katta er ute av sekken, går ikke ting like raskt i svingene lenger og filmen mister litt driv. Ting blir også litt åpenbart hvor det bærer hen. Det blir mer og mer tradisjonelt. Med et litt mer flatt midtparti bygger filmen seg opp på nytt opp igjen. Og mot slutten kommer alt veldig til sin rett. Det blir veldig mye spenning og mye nervepirrende action i høy hastighet.

Du får også noen kule sitater presentert. Jeg tenker selvsagt på to sitater som går igjen som ‘It doesn't matter if you win by an inch or a mile; Winning's winning’ og ‘I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters’. Og for å fremføre disse sitatene møter vi den hardbarka og tøffe muskelkaren Vin Diesel. Han passer godt som den ultimate badass-kongen i det lyssky bilmiljøet. Alt klaffer med hans røffe utseende og hans dype og kule stemme. Med seg på laget får vi også Paul Walker. Han kjenner vi fra filmer som 'Flags of Our Fathers' og 'Into The Blue'. Han passer greit inn, men forsvinner litt i mengden, og faller litt i skyggen av Vin Diesel. En bilfilm er jo heller ikke komplett uten bra damer og her får vi servert tøffe og heite kvinner som Michelle Rodriguez (Avatar) og Jordana Brewster.

Du trenger ikke være stor filmanmelder for å legge merke til at filmskaperne har benyttet seg av en mange klisjeer undervgeis. Heldigvis synes jeg filmen lander på beina uten å tape for mye underholdningsverdi. Dette er en oppdatert bilfilm som skiller seg litt ut. Filmskaperne lykkes med mange av valgene for å friske opp bilfilmen. Filmen er dog preget av å være veldig 2000-talls i stilen, men jeg føler filmen har holdt seg relativt godt med årene. Den er fremdeles svært underholdende. Det er nok en del som digger bilfilmer og om du gjør det, er dette en film som må sees i så måte. Dette en film som representerer mye det samme som du fikk i ‘Gone in Sixty Seconds’, men den inneholder mye mer bilkjøring og action. Dette er jo ikke noen avansert film på noen som helst måte, men er mer rendyrket enkelt og svært underholdende.

- Fast and Furious 8 - Nær ødeleggelse av topp actionserie
- Fast & Furious 7 - Helt på trynet idiotisk, men fantastisk genrefilm!
- Fast & Furious 6 - Jernfolkene er tilbake i severdig stressaction
- Fast and Furious 5 - Moro bilaction med den hardbarka gjengen!
- Fast and the Furious 4 - Testosteronbomben er tilbake
- The Fast and the Furious - Tokyo Drift - Bilfilm om drifting
- 2 Fast 2 Furious - Bilsjåfører forsøker å 'frame' en narkobaron

- Mumien: Dragekeiserens grav - Mumiefilm med døll humor
- XXX - Ekstremsportsagenten ‘Triple X’ i aksjon
- Dragon - The Bruce Lee Story - Historien fra virkeligheten om legenden Bruce Lee fortalt på passe interessant vis

Universal Studios / Universal Pictures, Neal H. Moritz, Mediastream Film