Anmeldelse av Forrest Gump, amerikansk film fra 1994

Komedie, Drama Spilletid: 136 minutter Aldersgrense: 11 år

En svært underholdene filmfortelling

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.08.2011]
Forrest sitter på en benk ved et busstopp og forteller sin livshistorie til de som sitter ved siden av. Filmen begynner med det svært så passende sitatet for å starte denne filmen med: ‘Livet er som en konfekteske. Du vet aldri helt hva du får’. Forrest Gump begynner livet med en IQ på svært lave 75. Men han er også en person, og det er ikke IQ-en som bestemmer hva man kan gjøre ut av livet. Her får vi virkelig erfare akkurat det. For her får vi den mest utrolige livshistorien som beskriver hva Forrest har opplevd, og fått ut av livet. Hans mor sier til ham at dum blir som dum gjør. Moren hans ordner det slik at han får gå på vanlig skole, og han får også gå på College også. Han spiller amerikansk fotball, lærer Elvis sine hoftebevegelser og hilser på president Kennedy. Og dette er bare noe av det Forrest opplever i sitt rike liv fra han var liten og til å bli en mann...
Denne filmen så jeg på kino da den kom og ble utrolig berørt. Da trodde jeg ikke dramafilmer med snert av komedie kunne engasjere så mye som det Forrest Gump gjorde. Og jeg har ikke sett den igjen siden. Det var derfor med litt skrekkblandet fryd at jeg tok fram denne store lille klassikeren, som jeg husker fra tenårene med stor beundring. Du lurer kanskje på om man fremdeles sitter igjen med nesegrus beundring for denne filmen også den dag i dag? Joda, dette er framdeles en usedvanlig god film og med en godt underholdende historie. Forrest Gump tok verden med storm tilbake i 1994 og var jo nesten som et fenomen den gangen. Den traff virkelig en nerve i folket som de ikke visste de hadde. Filmen er ganske vellaget i all sin enkelhet. Dette er jo så utrolig at det ikke kan være sant, men det bryr man seg lite om når man ser dette. Resultatet er blitt en rørende, morsom og herlig film man bare må digge. Det er så mange detaljer her som gjør det så gøy å følge Forrest Gump. Man gjenopplever nesten hele verdenshistorien som har vært mens Forrest levde. Man får også en god del artige referanser som at Forrest skal ha vært inspirasjon til en hel del viktige forretningsideer, populære sanger og annet som vi gjenkjenner i dag som store suksesser, som han ikke vet han har vært en del av på grunn av hans lave IQ. Men det gjør ikke noe for han har hatt et innholdsrikt og flott liv og gleder seg over hver dag han lever. Forrest viser at han lever et mye bedre liv enn de flest rundt ham og han jager ikke for det heller. Han er en enkel mann, men med stort hjerte og holder alle løfter han gir. Han framstår som en sann helt og slike liker vi å se på film.

Selve karakteren er jo ganske troverdig gjort. Forrest begynner ofte setninger med: ‘Mama always said...’ og forteller ting akkurat slik han opplever dem. Man tviler aldri på at en mann kunne vært slik som Gump, selv om det hadde vært litt for mye flaks å vært involvert i så mye som han er her. Mye av grunnen til at karakteren fungerer så godt som den gjør ligger i Tom Hanks. Uten hans utrolige tolkning av denne enkle mannen hadde denne filmen aldri virket slik som den gjør på folk. Han spiller han med slik glød og innlevelse at man virkelig tror på ham. Rollen ble også bemerket av skuespillerne i Oscarsirkuset, som stemte så vilt på Tom Hanks slik at han fikk sin fortjente Oscar for sin rolle. I den kanskje beste birollen finner vi Gary Sinise som spiller en artig karismatisk skrue av en Millitærløytnant.

Det er noe med denne filmen som gjør at man framdeles bryr seg om den. Det er en virkelig god folkefilm. Den gir deg underholdning fra begynnelse til slutt. Naiviteten man møter i filmen er virkelig herlig. Dette er en film som gjør deg stolt av å være annerledes. Filmen har også avlet fram en del kule sitater som alle som har sett filmen kjenner igjen som eksempelvis :
‘Run, Forrest, Run!’, ‘Stuipd is as Stupid does’ eller ‘Mama always said life was like a box of chocolates. You never know what you're gonna get.’. Man liker også den lekne stilen man får her med komiske elementer som oppstår av at vår mann Forrest, ikke tar humoren han får servert, eller kommer opp i morsomme situasjoner som han tar dønn seriøst.

Her får man også utrolige spesialeffekter som får Forrest Gump til å møte en rekke døde historiske personer. Og i tillegg en rekke annet som måtte til for å få illusjonen til å fungere her. Filmen fikk også Oscar for disse. Filmen er også veldig god på andre tekniske aspekter. Robert Zemeckis står for regien her og det gjør han svært overbevisende. Han har også laget andre gode filmer som 'Tilbake Til Framtiden' og 'Cast Away', men dette framstår som hans beste film til nå. Han fikk også Oscar for sitt regiarbeid i denne filmen. Men det er ikke bare regien som er på topp her. Også manuset står i særklasse skrevet av Eric Roth. Her får vi utrullet historien om den amerikanske drømmen som Forrest Gump opplever uten å være klar over det. Fotoet er også svært godt her og sammen med klippingen er den nærmest perfekt gjennomført for en slik film. Sminken er også noe som står helt si særklasse her. Man har klart å få Forrest som spilles av en mann fra tenårene og til godt voksen alder til å se ut som den alderen han skal være hele veien. Musikken og lyden er også noe man ligger merke til her. I det hele tatt er det ikke så rart at denne filmen ble nominert til hele 13 Oscar-priser og at den høstet hjem halvparten av dem, blant annet for beste film.

Når man skal oppsummere anmeldelsen, er dette en er perfekt røverfortelling som virkelig gjør seg på film. Den ble en klassiker allerede da den kom og var den mest sette filmen i USA og forøvrig resten av verden det året den entret kinoen. Dette er en tidløs historie som folket elsker. Det er kanskje litt for overromantisert til tider, og livet glir litt for lett for Forrest, men man kan ikke kverulere på at dette er en film som virkelig vil appellere til en bred folkegruppe. Den er også laget slik at gammel som ung vil like den. Filmen vil nok sikkert ha best appell på tenåringer, som vil føle seg svært underholdt av den lekne stilen. Dette er veldig god underholdning som man ikke kunne sett for seg hadde vært laget noe bedre enn det dette er. Se om Forrest Gump og nyt den!

- Allierte - "Casablanca"-style fra Zemeckis
- The Walk - Makan til show!
- Flight - Come fly with me
- A Christmas Carol - Framtidas juleklassiker
- Beowulf - Papirtynt, men tidvis spektakulært monstereventyr
- Polarekspressen - Rart og mystisk juleeventyr
- Cast Away - Flott drama som innehar mange kvaliteter
- Kontakt - Er det noen der ute?
- Tilbake Til Framtiden 3 - En verdig avslutning på tidseventyret
- Tilbake Til Framtiden 2 - En verdig oppfølger som leder oss trygt inn i siste akt
- Hvem Lurte Roger Rabbit? - Til tider uforglemmelig tegnefilmunivers og supre effekter
- Tilbake Til Framtiden - Tidsreisemoro
- Kampen om den grønne diamant - Romantisk eventyrfilm som innimellom glimter bra til

22.08.2009 sier Isabeel94: Min absolutte favorittfilm når jeg tenker over det nå! :)
03.07.2009 sier Pål Frostad: Jeg har ikke sett filmen på en god del år nå. Gleder meg til gjensynet!
03.07.2009 sier Andreas Strømmen: En av mine topp 5 filmer, som jeg kan se om, og om, og om igjen - uten å bli lei.
Herlig drama/komediefilm for familie/venner.
26.06.2009 sier RoyaZ: Filmen er rett og slett genial på alle måter...
18.09.2007 sier kanoner: Genial film. Ligger som nummer to på min topp ti liste. Intelligent humor gjør dette til en solid film. Kan se denne når som helst uten at den blir kjedelig.

• Filmogtro.dk
  • ereviews.dk