Anmeldelse av Wrongfully Accused, amerikansk film fra 1998

Action, Komedie Spilletid: 87 minutter

Parodifilm på Jaget, med mer

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.08.2011]

Ryan Harrison er en superpopulær fiolinist i verdensklasse. Hans konserter er så populære at han kan sette opp drøssevis med ekstraforestillinger. En natt blir han lurt til å være tilstede på et mordåsted. Han forsøker å stoppe drapsmannen, men blir slått i svime. Når han våkner til live igjen er politiet der allerede og har sperret av området. Den groggy Harrison, merker ikke at han bærer våpen i begge hender. Derfor tror politiet at det er han som er morderen. Han blir fengslet og kan vente seg et liv som ender med dødsstraff. I det Harrison og de andre dødsdømte fangene fraktes til fengselet, blir fangetransportsjåføren litt uoppmerksom et øyeblikk. Han får ikke med seg at et livsfarlig bananskall ligger i veibanen. Dette gjør at fangetransporten sklir av veien og ned en skråning. Nå står transporten midt på skinnene og toget kommer imot i stor fart. Harrison tar sjansen og løper mot friheten. Ettersøkt og jaget befinner Harrison i en lei situasjon der han forsøker å bevise sin uskyld...

Har du hørt dette før? Ja, det har du mest sannsynlig. Særlig om du har sett filmen Jaget med Harrison Ford i hovedrollen. Nå skal det sies at parodifilmen ikke følger handlingen i Jaget helt slavisk. Det fordi dette egentlig bare parodierer de mest kjente scenene fra Jaget. Jeg kjenner igjen ganske mye, og gjenopplever litt av det jeg følte da jeg så Jaget. Skulle dog ønske at parodifilmen kunne vært noen par hakk bedre. Det er dog heldigvis ikke bare Jaget som blir lagt på hoggestabben som offer for humoren i filmen.

Dette er en real tullekomedie, og de er ofte litt morsom, men sjelden veldig god. Hvis du lurer på hvordan vitsene forgår, ja så er det i samme duren som i 'Hot Shots!' og 'Mannen med den nakne pistol', for å nevne kremen av denne filmens sjanger. 'Wrongfully Accused' er greit gjennomført, men mangler det siste lille ekstra for å skape et tullefilmmesterverk. Noen av morsomhetene føles innimellom som for opplagte. Mye blir for krampaktig og ikke alt flyter like godt som jeg hadde sett for meg på forhånd.

Vi får også masse parodier og referanser til en rekke andre 1990-tallsfilmer i tillegg til selvsagt udødelige Star Wars. Parodier er noe folk flest kanskje ikke verdsetter så høyt. Jeg for min del elsker parodier og synes det er virkelig artig når de treffer skikkelig med humoren. I parodifilmer får man igjen for å ha sett mye film, som faktisk føles litt gøy i seg selv. I 'Wrongfully Accused' får du parodier på en rekke filmer utenom Jaget som Ben Hur, De Mistenkte, Baywatch, Mission Impossible, Braveheart og Titanic.

Leslie Nielsen gjør som vanlig en upåklagelig innsats. Jeg kunne ikke sett for meg at noen annen skuespiller ville spille denne rollen bedre enn nettopp Nielsen. Han er en mester på fysisk komikk. Rollefiguren Harrison forsøker å gjøre sitt beste, men så går det likevel galt gang på gang. Leslie Nielsen ligner også litt på en eldre Harrison Ford, med et klassisk utseende og autoritet for å kunne gjøre en slik rolle. Nå hørtes det ut som jeg synes dette er nær Oscarmateriale, og det er dette virkelig ikke, men det er ikke på grunn av Nielsen, men mer fordi rollekarakteren blir litt for enkel og kanskje for tullete også.

Det er ingen smågutt som har regissert filmen, selv om han ikke er så bevandret i regiens verden. Han har vært med på en rekke av de store klassiske tullekomediene som Politiskolen, Mannen med den nakne pistol og Hot Shots!. I alle dem har vært med i form av manusforfatter. Det føles ikke som det er så mye i veien med manuset. Alt er mye i samme humorgate som 'Mannen med den nakne pistol'. Humorpoengene kommer tett, men regien er ikke god nok til å presentere alt. Det gjør at mye ikke er like morsomt som jeg hadde håpet på. Som film er dette heller ikke stort å skryte av.

Alt i alt føles dette som en grei film. Jeg ler litt og flirer av mye, men dette gav meg ikke et skikkelig latterkikk å se. Det hele føles litt gjennomsnittlig, og du er nødt til å like tullefilmer for å sette pris på filmen. Det skal også litt til for å overgå filmer som 'Hot Shots' og 'Mannen med den nakne pistol', og det klarer ikke 'Wrongfully Accused' på noen måte. Litt vil nok humoren til deg som seer også variere. Filmen er dog best om du har sett filmene som her parodieres. Dette blir nok dog aldri noen klassiker, og du må ta filmen for det den er og dette er aldri ment som noe annet enn enkel underholdning.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- 2001 - A Space Travesty - Klonekaos i rommet fører til oppgjør på operaen
- Mr. Magoo - Den klønete nærsynte millionæren
- Spy Hard - Latterlig enkel, men greit severdig film!
- Mannen med den nakne pistol 33 1/3 - Langt svakere tullefilm enn sine forgjengere
- Mannen med den nakne pistol 2 1/2 - Mer tullekomikk på høyt plan
- Mannen med den nakne pistol - Tull i særklasse
- Hjelp, vi flyr igjen! - Hjelp vi spyr!
- Hjelp vi flyr - Bokstavelig talt morsom klassiker

01.12.2010 sier Grotlo94: Ops, var visst platekompaniet.no som hadde den, men den er midlertidig utgått. Meinte i tillegg at det var Sone 1, altså at man ikkje kan se den på ein vanlig DVD-spiller med regionlock, du må ha ein Playstation eller ein Xbox for å bruke den.
01.12.2010 sier ffuser: Jeg fant den ikke på CDON.no. Kanskje de har sluttet å selge den?
01.12.2010 sier Grotlo94: Dessverre er ikkje Wrongfully Accused i Norge, eg fant bare Sone 2 versjonen på cdon.no. Enten den eller at du må laste ned! :)
30.11.2010 sier Pål Frostad: God omtale. Takk for at du fikk meg til å få lyst til å kjøpe både Jaget og Wrongfully Accused. Hørtes veldig tidig ut. Da er Jaget bestilt, men de hadde ikke Wrongfully Accused på play.com. Må se om jeg får tak i den andre steder.
29.11.2010 sier Grotlo94: Morsomaste filmen eg har sett nokkengang! Ga meg latterkrampe! xD

Hvil i fred Leslie Nielsen. :'(

• Montreal Film Journal