Anmeldelse av Hanna, amerikansk film fra 2011

Action, Thriller, Mysterie Spilletid: 111 minutter

Herlig annerledes thriller

[Skrevet av: Jacob, Dato: 14.07.2011]
Hanna er ingen normal 17-åring. Oppdratt i Nord-Finlands villmark av hennes far Erik, hvor hun daglig har blitt trent for å bli den perfekte leiemorder. Faren har tidligere jobbet i CIA og vet hva som venter hans datter. Derfor trener han henne daglig med ekstreme treningsøkter i selvforsvar, jakt og underviser henne med et leksikon. Datteren får vite at når hun er klar for det, kommer svært farlige mennesker til å komme etter henne. Og gjett hva. Hun er klar. Med slagordet ”Tilpass eller dø” i bakhode starter Hannas harde kamp for livet.

Joe Wright er navnet på mannen som har regissert denne hypervoldelige affæren. Det er nokså ulikt regissøren som før denne lagde de kritikerroste filmene Atonement og Pride & Prejudice, etterfulgt av 2009-dramet The Soloist. Med Hanna prøver Wright seg på noe annet og resultatet er slettes ikke ille. Både Danny Boyle og Alfonso Cuarón (Harry Potter og fangen fra Azkaban og Children of Men) har tidligere vært knyttet til å regissere filmen. Men Wright sitt navn ble endelig bekreftet, visstnok etter at hovedrolleinnhaver Saoirse Ronan ba produsentene om å vurdere ham.

I tittelrollen finner vi altså Saoirse Ronan. Hun er kun 17 år, men har allerede rukket å bli nominert til både Golden Globe, Oscar og mer. Som 13-åring forbauset hun en hel filmverden med sin innsats i Atonement og hun har siden den gang blant annet imponert i Peter Jacksons The Lovely Bones (Norsk tittel: Alle mine kjære). Og nå er hun altså aktuell i rollen som en 17 år gammel drapsmaskin. Ronan imponerer nok en gang. Hun spiller den farlige, men redde og forvirrede jenta svært godt, noe som er nødvendig for å prøve å holde det hele realistisk. Ingen tvil om at jenta bør ha en stor fremtid som skuespiller. De to andre navnene på plakaten er Eric Bana og Cate Blanchett. De er begge to svært dyktige i rollene som faren Erik (Bana) og (Blanchett) i rollen som deres største fiende Marissa Wiegler.

Filmen hele åpner med noen stilige scener mellom Hanna og hennes far Erik Heller i nevnte Nord-Finlands skog og derifra tar filmen deg med til Marokko, Spania og Tyskland. Du vet aldri hva som kommer rundt neste hjørnet i Hanna, og det er kanskje det kuleste med hele filmen. Her er det få, om i det hele tatt noen klisjeer. I alt for mange actionfilmer er det en badguy som sender et titals mann ut for å ta ut vår hovedperson. Noe som så å si aldri funker etter som vi alle vet at hovedpersonen vil ta dem ut en etter en (eller flere om gangen) før det er duket for et endelig oppgjør mellom vår helt og sjefsskurken. Slik er det ikke i Hanna. Her jakter kun tre (svært ekle) menn, på oppdrag fra Wiegler, på jenta og de er vi ikke i et eneste sekund sikre på om jenta vil klare å ta.

Det er mye positivt og noe negativt å si om filmen. Hannas historie er nokså halvhjertet forklart og filmen kunne med fordel tonet ned på noe av actionen for å flytte mer fokus over på historien. Ellers er det for det meste kun varme ord igjen å dele om thrilleren. Filmen innehar et helt fantastisk soundtrack laget av elektronikaduoen The Chemical Brothers. Lydsporet brakte tidvis assosiasjoner til alt fra den islandske artisten Sigur Rós til noen av låtene du hører i Fight Club. Jenta møter tidlig på en normal barnefamilie. Den familien er det godt er med på noe av reisen for den bringer med en varme som Hanna (både karakteren og filmen) absolutt trenger.

Kulest med filmen er som sagt det at en aldri vet hva som venter i neste scene, men på en god andreplass kommer alle de stilige actionsekvensene. Det er nemlig flust av gode actionscener i filmen og de alle svært godt laget. Hanna er nok ikke en film for alle, men begynner du å bli lei av de mange dårlige og alt for like action-thrillerne som er kommet ut i løpet av de siste ti årene, er det stor sjanse for at denne vil falle i smak. Historien hinter flere ganger til det som virkelig kunne ha gjort dette til en førsteklasses actionthriller, men sporer som regel alltid over i hard-core slåssescener i stede. Det er synd for det hindrer den i å virkelig bli et stort høydepunkt. Men filmen er fortsatt herlig annerledes. Noe som gjør at Hanna ender opp på en femmer.

- Darkest Hour - Gary Oldman stjeler showet!
- Pan - Et spetakkel av en traumatisk og voldelig oppvekst
- Solisten - Utmerket arbeid!
- Om forlatelse - Overfladisk filmatisering
- Stolthet og fordom - Leverer også litt klassiske takter