Anmeldelse av Gudfaren 3 (The Godfather Part 3), amerikansk film fra 1990

Drama, Kriminal Spilletid: 163 minutter Aldersgrense: 15 år

En grei avrunding på mafiaeposet om Gudfaren

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.06.2011]

Året er 1979. Michael er nå flyttet til New York. Han har ikke sett barna så mye de siste årene. Derfor ber ham dem komme når den pavelige æresbevisningen for veldedighetsarbeid skal deles ut. Han gir 100 millioner dollar til Vatikanet, men han har selvsagt sine baktanker med dette. Han vil overta kontrollen over Immobiliare, et multinasjonalt milliardfirma, gjennom å kjøpe seg vennskap med Vatikanet som sitter med vippeaksjene han trenger. Han gjør prestisje i å forsøke å renvaske seg helt og beveger seg over i den lovlige finansverdenen. Dette skaper selvsagt trøbbel for ham da hans betrodde mafiafolk også vil ha sin del av kaken. Det skal ikke være lett å bli en ‘ærlig’ mann...

Jeg fikk mildt sagt høye forhåpninger etter de to første Gudfaren-filmene som er helt fantastiske. Jeg lurer veldig på om det er mer krutt i godteposen? Det er jo mange filmer som er blitt trilogier etter hvert og ofte er den siste filmen laget for å avrunde slik at alle blir fornøyd. Tredje omgang Gudfaren skiller seg i alle fall ut, og er noe helt annet enn de to første filmene, selv om filmen langt i fra er like klassisk som de to første filmene. Det blir også selvsagt litt tid til det sentimentale. Ting skal avrundes med ‘ære’ og alt det der...

Handlingen sentreres rundt Michael også denne gangen. Nå gjør han alt han kan for å gjøre opp for gamle synder. Han forsøker å bli den mannen han var i sin ungdom. Men han er fortsatt litt grisk, men vil nå flytte alle sine verdier over i et lovlig firma. Dette er jo en okei handling for å basere denne tredje filmen på. I begynnelsen synes man nesten alt har en litt for enkel historie, men så rotes ting veldig til etterhvert. Jeg mistenker at dette er gjort for å maskere at en egentlig har en veldig simpel historie. Det å gjøre ting overkomplekst flat ikke helt i smak. Det er også mange personer og navn å holde styr på. Nå skal ikke jeg avsløre hva som skjer, men mye blir litt for stort og også lite troverdig. Alt bølger for mye frem og tilbake. Filmen med fordel vært en del kortere om noen av bølgene ble kuttet. Jeg har også litt vanskelig å tro på alle rollefigurene som eksempelvis forholdet mellom Michael og Kay, som blir litt for utrolig til at å være sant.

Siden dette er en avrunding av serien, klarer filmskaperne å få frem mye av stemningen fra de andre filmene. Francis Ford Coppola forsøker å bringe elementer som har fungert fra før som sangnummerer på italiensk og vi får se igjen stjernen Johnny Fontane som også drar en liten trall. Det blir også en del mimring og vi får noen glimt fra ‘The good old days’. Det blir jo også litt pek fra fortiden som en sønn som ikke vil bli en del av mafiaen og vil gå sine egne veier. Det forsøkes også å skape noen minneverdige sitater. Det kanskje beste er ‘It’s dangeous to be an honest men’ eller ‘Just when I thought I was out, they pull me back in’.

Filmskaperen Francis Ford Coppola står også bak den tredje filmen, som han gjorde med de foregående. Det er kanskje litt i overkant å forlange at Coppola skal klare å levere samme kvaliteten som de to første filmene holdt. Dette er jo mildt sagt noen hakk ned. Her er det ikke noen scener som er så minneverdig at jeg husker dem spesielt godt. Den scenen som satt best i ettertid i minnet mitt, var scenen der kanskje Mike Tyson lærte sitt bitetriks fra. Historien er også litt enkel men med en kompleks tilgrising. Likevel fungerer den på et vis godt nok. Ellers er kvaliteten aldri dårlig, bare mindre fantastisk. Dette var også godt nok til å melde seg på i Oscarkjøret med hele syv nominasjoner, blant annet for beste regi og beste film.

Skuespillet er jo heller ikke like solid som sine forgjengere. Andy Garcia er jo den som leverer hvassest og står frem som den mest solide prestasjonen. Ellers får vi også denne gangen se Al Pacino som frontfiguren. Han gjør en ganske grei prestasjon og viser at han er en dyktig skuespiller, men han klarer ikke å overgå sine prestasjoner eller levere helt opp mot det han gav oss i de to første gudfarenfilmene. Han får også med seg Diane Keaton og Talia Shire som også er greie og passe minneverdige innslag i filmen. Filmen har også med seg westernstjernen Eli Wallach fra 'The Good, The Bad and The Ugly', på laget. Siden det er Francis Ford Coppola som lager denne filmen, har han også vært med på å prege rollelisten med hans eget kjøtt og blod i form av sin egen datter. Hun står for filmens dårligste prestasjon. Det er bra hun har tatt etter faren og gjøre det hun ser ut til å være skapt for, nemlig å lage filmer.

Dette fungerer på et vis greit nok. Filmen gjør jobben sin. Den briljerer aldri som sine forgjengere, men det er kanskje ikke å forvente av en slik oppfølger så lenge etter de første. Heldigvis kjenner jeg igjen at dette er en Gudfaren-film. Det er trekker litt opp. Alt i alt føler jeg dette er en grei avrunding av hele filmserien. Det gjør at man fint kan se siste omgang om man har fått med seg de to første. Ihvertfall om du ikke har fått nok av mafiaunderholdning med kjente og kjære fjes.

- Gudfaren 2 - Mot toppen i mafiaens første tid i USA
- Gudfaren - Fantastisk mafiaunderholdning!

- Regnmakeren - Davids kamp mot Goliat i rettssystemet
- Jack - Robin Williams herlige tolkning av gutten med vokseproblemer
- Dracula - Interessant Draculaframstilling med det visuelle på plass
- Rumble Fish - Visuelt sterk og særegen ungdomsfilm
- Apokalypse Nå! - En reiseskildring gjennom krigens terror
- Gudfaren 2 - Mot toppen i mafiaens første tid i USA
- Gudfaren - Fantastisk mafiaunderholdning!

• Moviepie.com
  • Torsdagsfilmen.blogspot.no