Anmeldelse av Pirates of the Caribbean 4: On Stranger Tides (Pirates of the Caribbean: On Strenger Tides), amerikansk film fra 2011

Action, Eventyr, Fantasi Spilletid: 135 minutter

Helt greit, om enn litt oppbrukt

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 02.06.2011]
Ikke uventa når ikke film nummer fire om kaptein Jack Sparrow førstefilmen til anklene engang, men den er likevel et helt OK underholdningseventyr.

I denne fjerde filmen er Will Turner og Elizabeth Swann ute av dansen, men Jack Sparrow er tilbake som aldri før. Nå er han i London, der han finner ut at England og Spania konkurrerer om å bli nasjonen som først finner den sagnomsuste Ungdomskilden - England har til og med ansatt ingen ringere enn kaptein Barbossa for å lede et mannskap. I England finner han også Angelica, en gammel flamme, som også er på jakt etter Ungdomskilden. Hvem finner den først?

Siden handlinga i denne filmen ikke har noe med handlinga i de to foregående filmene å gjøre, er jo dette virkelig mer enn noe annet resultatet av ei melkeku som ennå ikke har gått tom. Dette er bare enda en unnskyldning på å dra inn enda noen spenn på en karakter publikum ennå ikke har gått lei - for hvem elsker vel ikke den sjarmerende sjørøverbomsen Jack Sparrow? Nå skal det sies at det virker litt som om Johnny Depp sjøl har gått litt lei av hele greia òg, for han har liksom ikke helt den samme energien som i den første filmen. Joda, noen vittige replikker i ny og ne, litt snøvling og litt vakling, men fortsatt bare gjentagelser av alt det episke han sa og gjorde i den første filmen.

Men med dét sagt, og hvis vi bare greier å overse at dette er så veldig, veldig tydelig lagd bare for å tjene enda litt mer, så er det jo faktisk en forholdsvis underholdende film. Vi blir introdusert for noen nye karakterer, der de mest framtrende er Angelica og Svartskjegg, spilt av Penélope Cruz og Ian McShane. For all del, de gjør helt OK roller, men de blir aldri noen filmkarakterer verdt å huske for all framtid. Videre er det passe spennende, men noen kule fektescener og stilige spesialeffekter, og alt i alt; helt grei skuring.

Konklusjonen er vel at hvis man likte de tre første Pirates-filmene, eller for den saks skyld bare den første, gjør det ingenting å se denne. Jeg syns personlig den er hakket bedre enn den grumsete suppa som utgjorde film nummer tre, med en lett og grei historie som i det minste ikke prøver å gjøre seg sjøl større enn den er. Jack Sparrow var tøffest da vi ikke lenger visste hva man kunne forvente av ham - for helt ærlig, etter å allerede ha sett tre filmer med ham, blir faktisk til og med han litt forutsigbar etter hvert - men han er fortsatt den som holder moroa i gang. Man går nok ikke glipp av så mye ved å ikke se den, men det er likevel ikke bortkasta tid.

- Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge - Stødig piratunderholdning fra Rønning og Sandberg
- Pirates of the Caribbean - At World's End - Actionfylt pirateventyr på syretripp!
- Pirates of the Caribbean - Dead Man's Chest - Visuelt flott, men kanskje litt for lang
- Pirates of the Caribbean - The Curse Of The Black Pearl - Perfekt sjørøverunderholdning!

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Transcendence - Uengasjerende forskningsdilemma
- The Lone Ranger - En utrolig flopp!
- Dark Shadows - Perfeksjonisten Burton!
- The Rum Diary - Uforutsigbar godbit
- The Tourist - Voksen og stilfull
- Public Enemies - Johnny Depp sterk som gangsterraner
- Sweeney Todd - Demonbarbereren fra Fleet Street - Depp som den dødelige barberen i en skrekkmusikal
- Charlie og sjokoladefabrikken - Rart og fortryllende sjokoladeeventyr
- Astronautens kone - Sjangermiks som kan ta deg hvor som helst
- Donnie Brasco - Solid undercover mafiaunderholdning
- Dead Man - Rare greier
- Hva er det med Gilbert Grape? - Herlig om en film å bli glad i
- Edward Saksehånd - Flott visuelt, annerledes og moderne eventyr
- Cry-Baby - Helskrudd 1950-tallsmusikal med Johnny Depp i front

- Mary Poppins vender tilbake - Magisk filmnostalgi det svinger av!
- Into the Woods - Utvilsomt underholdende, men også merkelig krevende musikal
- Chicago - Overvurdert musikal med lite innhold

08.06.2011 sier Snippxx: @Pål; Det er det ikke.
Synes denne filmen bruker mange gamle triks, og leverer for det meste tam humor. Mye av gløden, sjarmen og originaliteten er borte. (Vis du skulle bestemme deg for å se denne, unngå 3D versjonen)
04.06.2011 sier Pål Frostad: God omtale. Jeg fikk faktisk litt lyst til å se filmen, men jeg tror jeg venter med å se den til den kommer på DVD. Føles ikke som det er noe hastverk med å få den med seg ;)
03.07.2009 sier Normann92: Har hørt rykter om at Zak Efron skal ha en rolle i denne filmen..
10.05.2009 sier RoyaZ: Amerika går alt for langt med visse oppfølgere. Spider-man 4 , Pirates of the caribbean 4 , Istid 3 , Toystory 3 osv , osv... Blir bare masse drittmøkk som ødelegger for de første filmene som regel. Men det finnes jo untak.
23.01.2009 sier Fuglefenta: Seriøst? Enda en??

• ereviews.dk
  • Smis.no

«Bird Box»

«The Lonely Shepherd»

«What Keeps You Alive»

«Wishmaster 3: Beyond the Gates of Hell»

«Pitch Black»

«The Favourite»

«Wishmaster 4: The Prophecy Fulfilled»