Anmeldelse av Stuck On You, amerikansk film fra 2003

Komedie Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 7 år

Grei nok komedie - sikker suksess for Farrellys

[Skrevet av: Ole, Dato: 01.01.2005]
De sammenvokste tvillingene Bob og Walt (Damon og Kinnear) drar fra sitt rolige liv til en skuespillerkarriere i Hollywood. Walt lander en rolle i en dårlig sitkom med Cher. Bob lider av uhelbredelig sceneskrekk og er rimelig skeptisk til opplegget. Samtidig begynner Bob å date en kvinne han har møtt over Internett, som han selvsagt ikke har fortalt om sin "tilstand". De to brødrene må for første gang seriøst vurdere kirurgisk separasjon.

Brødrene Farrelly er tilbake med en ny komedie. Også denne gang med utgangspunkt i et tabubelagt emne: fødselsdefekter. Som i deres tidligere filmer gir valgt emne et hav av billige, politisk ukorrekte vitser å forsyne seg av. Humoren i denne filmen er derimot betydelig roligere og mindre ekstrem enn tidligere. Dette fører til at vitsene og situasjonene mer er der for å skape god stemning heller enn latterkrampe med en tøtsj vemmelse - noe de tidligere filmene prøvde å gjøre omvendt, men ikke helt klarte. Andre vil nok være uenig, men jeg mener dette er en klar forbedring i forhold til deres vitser om diaré, sædbasert hårkrem og døde kjæledyr i hine hårde dage. Som i deres forrige film, "Shallow Hal", benyttes pausene mellom humoren til å pøse på med varme og sentimentalitet. Med andre ord en sikker oppskrift for suksess.

Alt i alt en grei nok komedie. Velregissert og underholdende nok til å tilfredsstille den gemene kinogjengerhop. Terninkast 4-.

- Dum og dummere To - Suveren oppfølger
- The Three Stooges - Tre spesielle karer med lav IQ, men hjerte av gull
- The Heartbreak Kid - Komedie som ikke helt slår helt an i noen leirer
- Shallow Hal - Til tider morsom, men ikke noe særlig
- Jeg, Meg & Irene - Hjernedød komedie som man ler litt av
- Alle Elsker Mary - Skaper ennå bra mange latterutbrudd og fornøyelige situasjoner
- Kingpin: Enda dummere - Bowlingkomedie som leverer!
- Dum og Dummere - Fremdeles sykt morsomt!

• Filmanmelderen.no
  • Filmlisten.no