Anmeldelse av X-Men: First Class, amerikansk film fra 2011

Action, Drama, Sci-Fi, Eventyr Spilletid: 132 minutter Aldersgrense: 11 år

Stilfull X-Men full av energi

[Skrevet av: Jacob Andersen, Dato: 31.05.2011]
Før han var Professor X var han Charles Xavier og hans fiende Magneto var en gang hans venn Erik Lehnsherr. X-mennene møttes ikke av seg selv, noen fant dem, samlet dem og trente dem. X-Men: First Class er historien om hvordan Charles og Erik finner både seg selv, hverandre og andre mutanter i en verden på randen av utryddelse. For å deretter ende opp som hverandres største fiender.

Prequelen starter under andre verdenskrig hvor en gutt på rundt tolv år blir hentet til en konsentrasjonsleir. Der møter gutten en lege kalt Sebastian Shaw. Legen har merket seg at gutten har evner utenom det vanlige og ber gutten bruke dem til å løfte opp en mynt ved å kun bruke telekinetiske evner. Altså løfte mynten ved ren tankekraft. Da gutten ikke klarer dette bringes guttens mor inn og Shaw drar frem en pistol. Shaw gir gutten tre sekunder på å løfte mynten og klarer han ikke det vil moren bli skutt. Gutten klarer det ikke og sekunder senere ligger moren død. Guttungen var Erik Lehnsherr. I neste klipp blir vi introdusert for en annen gutt også han rundt tolv år. Denne gutten vokser opp i et trygt herskapshus og har alt han trenger. Hans navn er Charles Xavier.

Denne kontrasten er grunnsteinen i de to mennenes ulike tankegang. Erik mener mutantene må stå sammen mot menneskene og hjelpe hverandre fordi han har sett hvor onde mennesker kan være og hvordan de ser på slike som han. Charles som ikke lider av samme trøblete oppvekst, er svært idealistisk i sin tankegang og vil at mutantene skal samarbeide med menneskene og tror mennesker og mutanter kan leve side om side. Midt i mellom dem står X-mennene som etter hvert må velge sin side.

X-Men: First Class har masse å by på. En dynamisk duo bedre enn det meste vi har sett de siste årene, er noe av det. James McAvoy (The Last King of Scotland, Atonement og Wanted), portretter den unge Charles Xavier glimrende. Han bringer en ungdommelig sjarm over den unge Charles og her tror jeg vi ser en av Hollywoods mest talentfulle skuespillere briljere. Aller best er han i scenene med hans motstykke Erik, spilt av Michael Fassbender (Hunger, Fish Tank og Inglourious Basterds). Fassbender har en helt rå tilstedeværelse og stjeler oppmerksomheten vår i nesten alle scenene han er med i. McAvoy og Fassbender utgjør sammen en ypperlig duo full av energi. Kjemien deres er nærmes elektrisk.

Filmen er regissert av Matthew Vaughn som i 2007 lagde den originale Stardust og i fjor filmen Kick-Ass som fremstår som en av fjoråretes mest positive overraskelser. Det å sette Vaughn i registolen var et svært vellykket trekk. Han skal nok ha mye av æren for at First Class fremstår så friskt og energifull som den gjør. Historien er skrevet av mannen bak de to første X-Men filmene og ikke minst The Usual Suspects, nemlig Bryan Singer. Er det en ting en kan fastlå om historien er det at den går unna, for her fyker man fra land til land og vann til vann før en vet ordet av det. Når karakterene dukker opp her og der uten nærmere forklaring kan det skyldes to ting, slett manusarbeid eller det faktum at det skal fortelles så mye på så kort tid at de ikke har tid til å forklare oss hver eneste detalj. Har på følelsen det skyldes begge.

First Class fungeres best når det angripes med ord og ikke våpen. Til tross for heftige spesialeffekter er dialogen enda mer imponerende. Som når Charles uttaler: ”Listen to me very carefully, my friend: Killing will not bring you peace.” Og Erik svarer:
“Peace was never an option”. Foruten åpningen foregår resten av filmen på 60-tallet. De har absolutt lykkes i å skape et troverdig bilde av tiden og ekstra gøy er det at det de har flettet historiske begivenheter, som fant sted under den kalde krigen, inn i filmen. Vaughn har uttalt at de har latt seg inspirere av 60-tallets James Bond-filmer og det legger en merke til hva locations, stil og ”coolness” angår.

Denne filmen har det meste. I tillegg til flere gode biroller finner vi som Sebastian Shaw, Kevin Bacon, som spiller en av de artigste superheltskurkene jeg har sett på lenge. Bacon er en helt rå skurk og imponerer ikke bare med godt skuespill, men glimter også til med tyske gloser. Åpningsscenen anført av Bacon husker du lenge etter du har forlatt kinosalen og kan nesten alt kalles en klassiker. Det er nok av gode enkeltscener, men noen av dem rekker du ikke en gang å svelge før neste godbit er på plass. Filmen innehar en flokk av gode skuespillere først og fremst ledet an av trioen McAvoy, Fassbender og Bacon. Det er flere morsomme referanser til X-Men trilogien og uten å røpe noe kan jeg nevne at det hele toppes med en artig cameo. Alt dette sammenslått med en spennende historie gjør dette til den beste filmen siden de fleste av Oscar-filmene kom på plakaten i februar. X-Men: First Class er topp underholdning!

- X-Men: Apocalypse - Et tilbakeskritt for mutantene
- X-Men: Days of Future Past - Heidundrende mutantfest!
- X-Men - The Last Stand - Grei underholdning
- X-Men 2 - Langt på vei vellykket
- X-Men - Leverer spenstig mutantunderholdning

- Kingsman: The Golden Circle - Britisk snobbeetikette møter røff american style!
- Kingsman: The Secret Service - Festlig rot og bråk av en agentfilm!
- Kick-ass - En Kick-Ass film
- Stardust - Stjerne-duster

20.10.2011 sier Pål Frostad: Jeg likte faktisk denne best av alle, men forskjellig smak har vi jo innimellom. Jeg liker jo godt prequel og dette var ganske artig laget og endelig fikk man en reboot slik at man kan begynne litt på nytt i X-Men-universet selv om jeg kunne tenkt meg at man hadde spart litt på juicen så ikke ting blir helt likt som en vanlig X-Men-film i fortsettelsen.
19.10.2011 sier dreamrocker: Synes vel at denne prequel`en er den svakeste X- Men filmen så langt. litt for mye preqel etter min mening. Men det er jo en ok film, og meget godt seende, men ikke på langt nær som de første filmene.
28.06.2011 sier Jacob: Enig så enig i at de burde holdt noe igjenn kunne spart mer til neste film!
Syntes denne kunne sluttet med at Erik og Charles fortsatt var på samme lag, men at man så antydning til at deres veier ville skilles, også kunne de heller gått fra hverandre i film nummer to og vært enda større fiender i film tre (hvis den kommer).
01.06.2011 sier Tore Andre Øyås: Wow, høres ut som en skikkelig sommergodbit, så denne skal sees! :) Virker utrolig kult å gå tilbake til 60-tallet også, det blir noe stilfullt over det hele....
31.05.2011 sier Jacob: Takk så mye :) Det gjør det til de grader! God fornøyelse ;)
31.05.2011 sier Pål Frostad: God omtale! Dette hørtes kult ut. Gleder meg til å se denne neste uke på kino! Fett at man også har med litt paralleller til de andre filmene. Fett å høre at det også fungerer med Young X-Men :)

• Martin Seth Filmblogg
  • ereviews.dk