Anmeldelse av Harry Potter og fangen fra Azkaban (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban), amerikansk film fra 2004

Eventyr, Fantasi Spilletid: 141 minutter Aldersgrense: 11 år

Overraskende og detaljrikt eventyr

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.04.2011]

Harry Potter er på vei tilbake til sin trolldomsskole for nok et spennende år. Denne gangen får han nok å bryne seg på. Alt begynner med at en fange, ved navn Sirius Black, rømmer fra det totalt rømningssikre trollmannsfengselet Azkaban. Fangen skal angivelig være på vei for å oppsøke og drepe Harry Potter. Harry vet ikke mye om sin fortid og sine foreldre, og blir virkelig innhentet av fortiden sin. Vi blir presentert for en utrolig kul historie...

Filmen begynner i et forrykende og kult tempo. Vi dykker inn i filmen i det Petunia, er på besøk hos Harry Potters onkel og tante. Etter at Petunia mildt sagt blir fortjent satt på plass, bærer det rett ut på gaten for Harry Potter. Der settes stemningen i det han blir truet av en mystisk skapning. Heldigvis blir han reddet i siste sekund av en merkelig magisk buss som tar ham med på en 'bompy ride'. Dette føltes som en svært effektiv å frisk begynnelse på en eventyrfilm. Filmskaperne klarer med denne åpningen å gi oss mye på veldig lite filmrull. I tillegg er underholdningsverdien svært god.

Jeg var veldig spent på hvordan filmskaperne skulle gjennomføre filmatiseringen av denne tredje boken om Harry Potter. Den har en god del elementer som gjør at den er vanskeligere å skape enn de to første bøkene. Og jeg er imponert over hvor solid inntrykket mitt er i forhold til leseropplevelsen. Også pluss for at jeg føler ekstra valuta for pengene selv om jeg nettopp har lest boken og vet mye hva som skjer. Filmskaperne har også oppsummert boken på en glimrende måte.

I boken får du riktignok mer kjøtt på beinet, slik du ofte får i bøker, og jeg skjønner hvorfor noen ting blir utelatt til fordel for at ikke filmen blir alt for lang. Men fortvil ikke, fordi filmen klarer å fortelle ting på en litt annen måte i filmen, men likevel legge de samme brikkene i puslespillet. Historien i boken er veldig kul og filmen er også blitt minst like spennende, mystisk og magisk. Det er en dyp mening med alle scenene og det skapes også solid filmmagi.

Det er byttet regissør for denne tredje Potter-filmen og det merkes. Regissør Alfonso Cuarón står bak filmer som 'Children of Men', 'Paris, je t'aime' og 'Og mora di også'. Dette er så absolutt en mer voksen film. Den føltes også mye mer mystisk og dyster i sin framtoning. Fotoet er veldig pent. Jeg får gåsehud i enkelte scener. Dette er nærmest så fortryllende som det er mulig å få til med Harry Potters univers. Jeg merker at Michael Seresin står bak fotoet. Han er ringrev som øser ut av all sin ekspertise, og dette er blant det aller beste han har prestert noensinne.

Spesialeffektene er også blitt merkbart bedre enn forrige film. Dette er med andre ord slik jeg forventer av et slikt eventyr. Det er noe eget med de vesenene vi møter, som eksempelvis de ekstremt mørke og skremmende Desperantene. Disse kan minne litt om Nasguleene fra Ringenes Herre, men alt har sin egen litt touch, som jeg føler jeg ikke har sett fra før av. Musikken er også svært kul og det er selveste John Williams som viser at han fremdeles holder koken. Han leverer godt uten å repetere seg selv, slik det kanskje ville vært fristende i en tredje filmen i rekken, der thememusikken allerede er laget.

Filmen føles mye mørkere enn sine forgjengere. Dette blir nok litt for mørkt og dystert for de yngste, og med dette skiller Harry Potter-filmen seg ut i at den satser med på tenåringer og ungdom heller enn å være laget for barneskolebarn. Det er mulig at filmen går litt for raskt i svingene for de som ikke har lest boken, men dette føltes som en film som har et godt mysterium og at alt har sin mening. Det er mulig du ikke får med deg alle detaljene etter å ha sett filmen for første gang, men ting er svært velgjort. Du får muligheten til å suge inn alle inntrykkene og detaljene i historien, som det er mange av her om man holder konsentrasjonen oppe.

Dette er også en film som det føles kult å se flere ganger, nettopp fordi det skjer så mye. Av de alle Harry Potter-filmene er dette min helt klare favoritt. Det er også forøvrig en svært god film med alle sine åpenbare kvaliteter. Jeg snakker om en fantastisk historie med mye detaljer, kule tvister og stor magi og god mystikk. Hva mer kan du ønske deg av en film? Selv om jeg setter Ringenes Herre en del høyere enn dette er ikke dette så veldig langt etter. Derfor rasler jeg med sekseren på terningen. Dette fortjener så absolutt å bli verdsatt. Vi kan snakke om Harry Potter-hype rundt filmene, men dette er virkelig en kul som film, selv for dem som ikke kjenner Potter. Du trenger med andre ord ikke å ha lest bøkene for å bli fan av denne filmen.

- Harry Potter og Dødstalismanene - Del 2 - Mesterlig punktum
- Harry Potter og Dødstalismanene - Del 1 - Grei overgang og oppladning
- Harry Potter og Halvblodsprinsen - Morsom, men skumlere og mørkere enn noen gang!
- Harry Potter og Føniksordenen - Spennende magioppvisning
- Harry Potter og ildbegeret - Potter leverer igjen
- Harry Potter Og Mysteriekammeret - Spenning og magi
- Harry Potter Og De Vises Stein - Tidvis magisk

- Gravity - En ny romklassiker!
- Children of Men - Utgangspunktet er jo godt, da
- Og mora di også - Et uskyldig, erotisk og energiladet utbrudd