Anmeldelse av Conan ødeleggeren (Conan the Destroyer), amerikansk film fra 1984

Action, Eventyr, Fantasi Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: 18 år

Arnold gjør comeback som Conan

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.04.2011]

Conan har mistet sin elskede og får et oppdrag av Dronning Taramis. Han skal være livvakt for en ung kvinne som skal hente tilbake en magisk skatt til dronningen. Som takk skal Conan få brakt tilbake sin elskede fra dødsriket. Men Taramis har onde hensikter med oppdraget og Conan er den eneste som har kraft til å stoppe henne...

Dette er oppfølgeren til suksessfilmen 'Conan The Barbarian' fra 1982, som igjen er inspirert av tegneserien om Conan. Konseptet og verdenen til Conan har masser av mystikk og mytologi. Dessverre bærer manuset for filmen litt preg av hastearbeid. Historien er forsåvidt grei nok, men det blir kanskje litt drygt i lengden. En del handlingsmomenter virker også noe strekt ut. Det blir veldig mye ridescener og scener der rollefigurene forflytter seg fra et sted til et annet, blir det ikke så god film av. I hvert fall ikke på dette viset. Det virker som om vi bare får en masser av scener satt etter hverandre, uten at det er tanke på at dette også skal virke underholdende. Også slåssescenene er ikke stort å skryte av. Når jeg ser dette i dag, merker jeg hvor amatørmessig dette virker. Filmen har sikkert hatt et okei budsjett for sin tid, men særlig underholdende er dette dessverre ikke.

Arnold Schwarzenegger spiller også denne gangen Conan i oppfølgeren til hans store Hollywood-gjennombrudd. Hvis noen skulle spille Conan, så var det nok sikkert ingen som var bedre skikket enn Arnold kroppslig sett. Han er riktignok kanskje ikke like stor som da han drev med bodybuilding, men har såpass imponerende fysikk, ser råsterk ut og er så velproporsjonert som du kan få en mann. Men skuespillertalentet hans er ikke like raffinert som kroppen hans. Han har noen fjes innimellom og noen miner som er så overspillende at jeg nesten begynner å le. Men det er ikke rart for Arnold er tidlig i sin skuespillerkarrière. Han lærer nok litt og litt mer for hver film. Det er også noe med aksenten hans som ikke stemmer helt i filmen, men heldigvis har han ikke så mange replikker, og det er mest slåssing, action og andre scener der filmskaperne bare viser Conan. I andre roller har finner vi blant annet basketballspilleren Wilt Chamberline, Dolph Lundgrens første kjæreste i Grace Jones og japanske Mako som også var med i den første filmen. Med andre ord har man ikke klart å få et like godt skuespillerensemble som i denne første filmen.

Richard Fleischer har gjort mange filmer fra før av som regissør ('En verdensomseiling under havet' og 'The Vikings') og jeg hadde virkelig håpet at han skulle prestere bedre enn det jeg opplever her. Regien virker bare helt grei og ting fungerer for dårlig og tafatt. Måten filmskaperne har laget dette på, klarer ikke å engasjere meg. Det eneste filmen har av trimfkort, er en stor Arnold Schwarzenegger. Og det kan sikkert virke fascinerende nok det, men det gir bare filmen en viss minimumsverdi. Vi satt en liten gjeng å så filmen, og det kvinnelige medlemmet av gjengen synes dette ble såpass kjedelig at hun valgte å gjøre noe annet enn å se ferdig filmen.

Nå er jo dette ikke noe utpreget film for jenter, om de ikke da liker store muskler. Jeg ser helt klart at filmen mangler kunstnerisk preg, som kunne løftet dette både teknisk og reint estetisk. Vi får bare lite handling med billig action og spesialeffekter som bare er helt greie for sin tid. Å tro at filmen bare kunne surfe på bølgen skapt av den første filmen, viser seg ikke å være noen god ide. Skal du bare se en 1980-talls-Conanfilm er den første filmen absolutt å foretrekke. Denne oppfølgeren er nok dessverre like raskt sett som glemt. Dette blir en film som bare passer for 'hardcore' Arnold-fans.

- Conan the Barbarian - Conan på nytt med uinspirerende actionvås
- Conan - Barbaren - Eventyrlig underholdning

- Red Sonja - Det lukter kalkun lang vei
- Mr. Majestyk - Du messer ikke med Charles Bronson!
- Soylent Green - Hemmeligheten bak Soylent Green
- Tora! Tora! Tora! - Angrepet på Pearl Harbor skildret fra de to nasjonene ståsted
- Doctor Dolittle - Musikal om en dyrevenn av dimensjoner

• Filmgal.org

Universal Studios / Universal Pictures

«Johnny English Strikes Again»

«Andrea Bocelli - Musikkens stillhet»

«For vi er gutta»

«Kristoffer Robin og Ole Brumm»

«Mary Shelley»

«Nothing Like A Dame»

«Tusen og en natt»

«Avengers: Infinity War»

«Mannen som ikke kunne le»