Anmeldelse av Pelle Politibil går i vannet, norsk film fra 2010

Animasjon, Barn Spilletid: 70 minutter Aldersgrense: Alle år

Pelle Politibil går i vannet - Trailer 30.11.2009

Sjarmfult animert politibileventyr

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.04.2011]

Pelle Politibil står overfor sitt livs mysterium. Det har seg nemlig slik at byens drikkevann begynner å forsvinne, og Pelle er den første til å oppdage dette. Når han skal rapportere saken til Politisjefen, blir han avvist med at slikt har de ikke tid til å ta hånd om nå som Kronprinsessen kommer til byen. Men Pelle gir seg ikke og forsøker så godt han kan å advare byen mot en katastrofe som vannet kan skape for byen. Men da ingen vil høre tar Pelle saken på egen hånd. Etter hvert får han også hjelp sin trofaste sjåfør Onkel Richard...

Jeg har vokst opp med historiene om Pelle Politibil og digget det da jeg var liten. Føler meg som en olding, for da jeg var liten var radioen også et kult medium og jeg hørte historiene faktisk først på radio i barnetimen for de minste om morgenen. Jeg så på dette med litt skrekkblandet fryd. Dette var derimot en helt ny historie for meg, og det er kanskje like greit når filmskaperne skal lage Pelle Politibil-universet om til et helanimert eventyr. Historien er herlig naiv. Plotet er også meget enkelt, men det fungerer godt sammen med filmen. De voksne vet hvor dette bærer hen fra første stund, men så er jo ikke denne filmen først og fremst laget for dem, fordi det er barna som står i høysetet og vil få størst glede med dette.

Det er langt igjen til Pixaranmasjon eller for den saks skyld det realistiske, men Qvisten Animasjon tar alt igjen på sjarm for det de mangler i budsjett. Alt ser morsomt og lekent ut i stilen. Som når måken i åpningen, som har noen merkelige vingebevegelser der den nærmest blander mellom å rulle vingene og flakse med dem på samme tid. Også karakterene ser litt artige ut med tynne armer og ben og en del i kombinasjon med kulemager som bare ser utrolig artig ut. Pelle fungerer også ypperlig i animert utgave og hans gammelmodige sjarm kommer til sin rett sammen med animasjonen. Han har skjeve jul og følger terrenget og gjør en hel del ting som får ham til å virke helt spesiell som bil og rollefigur.

Stemmene passer jo stort sett veldig godt. Den eneste jeg ikke er topp fornøyd mer er Robert Stoltenberg som ikke klarer å gjøre Pelle med like stor personlighet i stemmen som da jeg hørte den på radio i gamle dager. Han passer jo forsåvidt greit men jeg føler det mangler litt mer innlevelse. Gard B. Eidsvold derimot gjør en godkjent Onkel Richard. Pernille Sørensen er også herlig som Oda Oter. Og bare gled deg til at du opplever henne som Kronprinsessen, som er et kjempeartig innslag i filmen. Hun kan virkelig dette å levere replikker på en gøyal og proff måte.

Bjørn Sundquist gir stemmen til Politimesteren og han viser nok en gang at han også kan bruke bare stemmen sin og gjør en flott prestasjon med å gi karakteren den riktige pondusen eller mangel på en i denne dette tilfellet. Og hvem er vel bedre kjeltringer enn bergensere? Her får du en eminent tolkning av skurkebrødrene Grevling levert av Fredrik Steen, som er mannen som steikte fine gardiner for Kid interiør i deres reklamer tilbake på 1990-tallet. I andre stemmer får du også høre blant andre Eldar Vågan og Arne Scheie.

Det er imponerende hva filmskaperne har klart å få til på et så lite budsjett. Hollywoodanimatørene bør se mot Norge for å lære litt at penger ikke alltid er jevnfør med kvalitet. Det er jo ikke til å stikke under en stol at dette reint teknisk ikke kan konkurrere med Hollywoods store selskaper, men når Qvisten gjør dette på en så overbevisende måte som dette og skrur på sjarmfaktoren, synes jeg faktisk at dette er noe man kan bli glad i. Ungene tror jeg i alle fall vil kose seg glugg i hel med denne filmen. Det er nesten som jeg skulle ønsket at jeg var barn igjen. For dette ruller jeg en sterk firer og gir en varm anbefaling for alle med barn. Dette er et 'must' i heimen for de små, med sin gode moral og artighet til tusen.

- Månelyst i Flåklypa - Sjarmerer fremdeles, selv på månen!
- Dyrene i Hakkebakkeskogen - Sjarmbombe av en tidløs klassiker!
- Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin - Fargesterk, vittig og småfrekk moro!
- Solan og Ludvig - Herfra til Flåklypa - Herlig hyllest og videreutvikling av Flåklypa!
- Solan og Ludvig - Jul i Flåklypa - Helstøpt og vellykket gjensyn med Flåklypa
- Pelle politibil på sporet - Snill, god og trygg for barna
- Kurt blir grusom - Kurt er artig
- Kaptein Sabeltann - En helaftens norsk sjørøvertegnefilm med Kaptein Sabeltann

• iTromso
  • Romerikets Blad