Anmeldelse av Batman Begins, amerikansk film fra 2005

Action, Mysterie, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 141 minutter Aldersgrense: 15 år

Fantastisk reboot av Batman

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.03.2011]

Som tittelen hentyder får vi forhistorien til hvordan Batman oppstår. Alt begynner med gutten Bruce Wayne, som blir vitne til at foreldrene dør i det en tyv raner og dreper dem. Denne traumatiske opplevelsen gjør at Bruce ønsker å bruke sitt liv på å bekjempe kriminalitet. Hans svar på dette blir å bli en mystisk og skrekkinngytende maskert helt. Batman vil gjøre livet surt for alle skurker i hjembyen hans. Gotham trenger Batman, og han trenger Gotham...

Det er ikke lett å være Bruce Wayne. En rikmannssønn som har fått alt opp i nevene av foreldrene sine, men han får erfare at penger ikke er alltid er veien til lykke når han i ung alder brutalt mister foreldrene. Bruce går lenge med hevntanker. Vi blir vitne til de situasjoner som har formet vår helt helt fra barndommen og over i de voksnes rekker. Det er veldig kult å bli vitne til en ny versjon av hvordan Batman blir til. Denne filmen skiller seg også ut fra de versjonene av Batman jeg har har sett fra før. Det er veldig befriende å bli vitne til prosessen der Bruce Wayne jobber med å designe Batman-drakten og ellers andre ting som gjør ham til den Batman vi kjenner, men i nye og kule rammer. Vi blir også vitne til Bruce sin kampopptrening før han kommer tilbake til Gotham og blir Batman.

Skuespillerne gjør også filmen mer engasjerende. Vi får en vellykket bukett stjerner. Christian Bale føles perfekt i hovedrollen som Bruce Wayne og Batman. Han viser seg som en god skuespiller og er nok uten tvil den beste Batmantolkeren. Bale gir meg mye av det jeg savnet i de foregående filmene rundt å skape Bruce Wayne-karakteren slik jeg ser ham for meg. Han er den riktige Batman og hans drakt har aldri sett tøffere ut. Alfred er jo også en gammel kjenning i Batmans tilstedeværelse. Jeg snakker om Bruces eldre tjener og herremann. Hvem er bedre til å spille en galant Butler enn nettopp Michael Caine? Han er en glimrende britisk skuespiller som fortjener og avslutte sin karrière med maskert action. Gode gamle Morgan Freeman dukker også opp, og få kan vel virke mer tillitsfull enn nettopp ham? Her får vi ham i rollen som Lucius Fox, som er en av Bruce Waynes fars mest betrodde medarbeidere i selskapet Wayne Enterprices. Det er han som viser Bruce hans hemmelige eiendeler som er vital i skapelsen av den mystiske superhelten Batman og hans framtoning.

Vi får også Liam Neeson (Schindlers Liste, Love Actually og Taken) i en rolle og han har rutinen og pondusen til å være Bruces læremester i kampsport. Den storslagne skuespilleren Gary Oldman (Harry Potter, Det Femte Element, Léon, Dracula og JFK) tar denne gangen på seg rollen som den sympatiske politioffiseren Jim Gordon. Det er en rolle som faktisk kler ham godt. Vi får også Cillian Murphy (28 dager senere og Inception) som den litt mystiske Doktor Jonathan Crane. Katie Holmes (Thank You For Smokin og Phone Booth) er også god i rollen som Bruces kjære barndomsvenninne Rachel. I andre roller finner vi også andre eldre storheter som Tom Wilkinson (Polanskis Skyggen, Fornuft og følelser, I Blanke Messingen og Evig solskinn i et plettfritt sinn) og Rutger Hauer (Sin City og Blade Runne).

Det er kult å se hvordan man bruker elementer fra de eldre Batmanfilmene som scenen der hans foreldre dør og morens perlekjede blir spredt ut over asfalten. Selv om Tim Burtons versjon av denne scenen var svært fet, er ikke Christopher Nolans versjon noe dårligere. Det føles også passende Nolan ikke introduserer Batmans erkeskurker allerede i første film. Det gjør at jeg føler Batman står i fokus vi blir kjent med ham. Dette er i skrivende stund den beste Batmanfilmen av de som introduserer helten og universet. Man kan si mye om at 'The Dark Knight' skal være enda bedre, men det er noe eget med den første filme av den nye æraen. Dette er en perfekt introduksjonsfilm som man trenger for å kunne gå løs på oppfølgeren, 'The Dark Knight'. Og jeg synes 'Batman Begins' skal ha mye av æren for at 'The Dark Knight'. Jeg liker også de forskjellige fokusene i de to filmene. Det er vanskelig å plukke ut en favoritt blant de to, selv om det var noe helt eget å møte jokeren.

'Batman Begins' er svært stemningsskapende, spennende og er en særdeles underholdende superheltaffære. Batman har aldri vært kulere og jeg digger den nye versjonen av Batmanbilen som er helt rå. Det er så mye som stemmer i 'Batman Begins'. Jeg blir nesten bløt om hjertet og blank i øynene etter alt denne engasjerende superheltfilmen har å by på. Dette er topp underholdning. Jeg liker også godt humoren som er baket inn i flere scener. Det gjør filmen litt friskere. Christopher Nolan viser at han absolutt er en av de aller beste gutta i klassen av Hollywood-regissører. Mannen har aldri laget en dårlig film og slutter heller ikke å imponere. Han blir kanskje snart nesten som en James Cameron å regne, men det som er sikkert er at Nolan har gledet mange hjerter med sin filmmagi i filmer som Memento, The Prestige, The Dark Knight og Inception. Dette er heller ingen unntak, i et stort superheltmesterverk som bare må oppleves.

- Batman vs. Superman - Svært variert om stormannsgalskap på flere plan!
- The Dark Knight Rises - Beksvart og mektig avslutning!
- The Dark Knight - Sinnssyk underholdning
- Batman & Robin - Verste Batman-filmen ever
- Batman Forever - Two-Face og Riddler mot Batman
- Batman Vender Tilbake - Butonish karaktersuppe
- Batman - Mørkt, dyster og vellykket superhelteventyr
- Batman - The Movie - Artig liten sak fra en svunnen tid

- Dunkirk - Et nokså iskaldt filmteknisk mesterverk
- Interstellar - Mektig filmopplevelse som utfordrer sansene og de små grå
- The Dark Knight Rises - Beksvart og mektig avslutning!
- Inception - Intet mindre enn et mesterverk
- The Dark Knight - Sinnssyk underholdning
- The Prestige - En kommende klassiker
- Insomnia - Brukbar igjeninnspilling som forsøker å raffinere
- Memento - Utrolig kul baklengs filmunderholdning

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm

• nationen.dagenstv.com
  • Filmlisten.no
  • Filmskribenten.dk
  • Adam Filmer (Youtube)
  • Gamereactor.no

Warner Bros. Pictures, Syncopy, DC Comics

«Johnny English Strikes Again»

«Andrea Bocelli - Musikkens stillhet»

«For vi er gutta»

«Kristoffer Robin og Ole Brumm»

«Mary Shelley»

«Nothing Like A Dame»

«Mannen som ikke kunne le»