Anmeldelse av Harry Potter Og Mysteriekammeret (Harry Potter And The Chamber Of Secrets), amerikansk film fra 2002

Fantasi, Eventyr, Familie Spilletid: 161 minutter Aldersgrense: 11 år

Spenning og magi

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.03.2011]

Harry Potter bor hos sin tantes familie. De behandler ham svært dårlig. Han er en fange i sitt hjem. Onkelen hans har bannet på at han ikke skal tilbake til trolldomsskolen Galtvort. Heldigvis kommer bestevennen Ron Weasley og redder ham i en flygende bil. Sammen drar de til Galtvort for et nytt skoleår. Denne gangen står de overfor sitt største oppdrag noensinne. Et hemmelig mørkt mysteriekammer blir åpnet. Dette kammeret kan gjøre at hele skolens videre eksistens står på spill...

Dette bygger på boken Harry Potter og Mysteriekammeret av J.K. Rowling. Jeg har også nylig lest boken, og synes filmen er ganske god på å formidle det beste fra boken. Filmversjonen er noe lang med sine over to og en halv times spilletid. Det gjør at filmen nesten har fått med alt det viktige som skjer i boken. Filmen har imidlertid tatt seg noen friheter, men det er bare bra at det gjøres litt forandringer for å presse inn mer innhold, på den korte tiden som en film varer i forhold til en bok. Jeg fikk også mye av den samme stemningen jeg fikk da jeg leste boken. Med andre ord har filmskaperne strukket seg langt for å blidgjøre Harry Potter-fansen, i tillegg til de nye som henger seg på fenomenet.

Denne oppfølgeren er et veldig solid stykke underholdning for unge og gamle eventyrfans. Mange vil nok føle Harry Potter er best egnet for barn, men voksne, inkludert undertegnede, klarer fint å leve seg inn i en eventyrfilm som jeg hadde drept for å se som barn. Harry Potter-filmene kom ut på feil tidspunkt. Jeg tenker på at filmen kom ut samtidig med Ringenes Herre. Sammenligner man filmen med Ringenes Herre, så kan jo dette ikke måle seg, men jeg føler det blir litt urettferdig, siden de filmene liksom er i en klasse for seg selv, utenom Ringens Herre-filmene så Harry Potter-filmene det ypperste som er laget innenfor eventyrfilm. Det er også derfor de fikk så stor tilhengerskare.

Også denne gangen er det Chris Columbus (Hjemme Alene og Mrs. Doubtfire) som sitter regissørstolen. Regien føles ganske så vellykket. Columbus har klart å trylle frem en ganske god film ut i fra boken. På manus finner vi Steven Kloves som har vært en gjenganger på manussiden i de fleste Harry Potter-filmene. Manuset er bra gjennomarbeidet og har en spennende historie som bygger opp mot det store klimakset mot slutten. Vi får det mystiske mysteriekammeret, som ingen vet hva skjuler, i tillegg til det alvoret og den terroren som det skaper på skolen. Den magiske filmmusikken er også med å bygge opp stemningen. Den er det ringreven John Williams, som står for. Effektene er ganske greie til tross for at de er laget under en mer primitiv dataeffekttid.

Det er alltid fornøyelig og gøy med Harry Potter-filmer. Det er noe eget med den hemmelige fortryllende verdenen som eksisterer side om side med ‘virkeligheten’ vi kjenner. Det er jo også slik at Harry Potter selvfølgelig blir eldre og eldre i hver film, og da blir filmene også litt og litt mindre barnefilmer. De blir også mørkere og mørkere film for film. Mysteriet i filmen er noe som egner seg godt for film. Det er flere kule detaljer og brikker som gradvis faller på plass i løpet av denne filmatiseringen.

Jeg blir litt og litt mer glad i Harry Potter etterhvert som jeg ser filmene om igjen. Hvis du verdsetter god fantasy, er dette noe du bør se, og for den saks skyld også lese. Jeg må si at jeg gleder meg allerede til å se om igjen neste film i rekken, men først må boken leses. Dette blir fra meg en svak femmer på terningen og selvsagt noe jeg lett anbefaler videre.

- Harry Potter og Dødstalismanene - Del 2 - Mesterlig punktum
- Harry Potter og Dødstalismanene - Del 1 - Grei overgang og oppladning
- Harry Potter og Halvblodsprinsen - Morsomt, mørkt og litt skuffende
- Harry Potter og Føniksordenen - Spennende magioppvisning
- Harry Potter og ildbegeret - Potter leverer igjen
- Harry Potter og fangen fra Azkaban - Overraskende og detaljrikt eventyr
- Harry Potter Og De Vises Stein - Tidvis magisk

- Pixels - Please, ikke gi Sandler og James mer i inntekt!
- Percy Jackson: Lyntyven - Nok et erkeamerikansk superidol er født
- Harry Potter Og De Vises Stein - Tidvis magisk
- 200-årsmannen - Svært interessant sci-fi-tankegods pakket inn i sukkerspinn
- Mrs. Doubtfire - Ganske morsomt og en fin og lun familiefilm
- Alene Hjemme 2 - Alene i New York/Forlatt i New York - Julestemning i en tegneserieaktig familieinnpakning
- Alene Hjemme - Herlig familieklassiker med stor sjarm

• Bergenpuls
  • Stavangerpuls
  • Filmlisten.no
  • Trondheimpuls
  • Filmanmelderen.no

USA, England

Warner Bros. Pictures, Heyday Films, 1492 Pictures, MIRACLE Productions GmbH & Co. KG