Anmeldelse av Jørgen + Anne = Sant, norsk film fra 2011

Barn Spilletid: 90 minutter

Sjarmbombe!

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 24.02.2011]
Det er noen voksne som ikke tror man kan bli forelsket når man bare går i femte klasse. Men det kan man. Anne Lunde forelsker seg nemlig i den nye gutten i klassen, Jørgen Ruge. Anne er selv en litt annerledes jente, en litt mer guttejente, men så en dag blir det kamp når også klassens søteste i Ellen også forelsker seg i Jørgen. Anne og Ellen er rake motsetninger både i forhold til utseende og personlighet. Men Anne har bestemt seg, hun skal få Jørgen til slutt!

Basert på barneboka av Vigdis Hjorth er ’Jørgen + Anne = Sant’ Anne Sewitskys andre film og kommer rett etter den kritikerroste prisvinneren ’Sykt Lykkelig’. I noe samme gate, dog nede på barnenivå, fortsetter hun på temaer som forelskelse og diverse menneskelige dilemmaer knyttet til oppvekst og livet generelt.

Det hele åpner friskt, heidundrende og nærmest i amerikansk actionfilmstil, med et svingende flott fortellerspråk hvor bilder, lyd og musikk skjerper sansene dine fra start. Fortellergrepet er både dynamisk og spennende når karakterene i begynnelsen presenteres, en stil som brukes bra vekslende utover i filmen ellers også.

Det tidsriktige miljøet og settingen er både realistisk, troverdig og lett gjenkjennelig for alle og enhver. Så er også i god grad skuespillerne. Maria A. Tanderø Berglyd i hovedrollen er både sjarmerende og har et blikk og øyearbeid som tidvis er noe overdrevet og repeterende, men dog like fullt sjarmerende og passende for rollen. Flere andre sentrale roller er også meget godt castet, om enn noe typete klisjéaktig. Dette kan imidlertid være med på å styrke helheten, særlig for barn og unge, dessuten blir det enkelt å kjenne seg igjen og dermed kommer også sympati og empati på løpende bånd. Enkelte av disse bidrar dessuten til filmens humoristiske side med sine karikerte roller.

Filmatisk er ’ Jørgen + Anne = Sant’ både pen å se på, samt at en tidvis dynamisk og spennende bildebruk og klipping skaper variasjoner i helheten. Det er mange nærbilder på barnas ansikt, noe som er dristig med tanke på amatørskuespillere. Deres ekthet, ærlighet og sårbarhet kommer slik desto bedre til syne, enkelte overspiller og har ujevnt skuespill ja, men alt i alt sjarmerer det uansett, helhetlig.

Det store fokuset på kjærlighet og forelskelse opptar meget mye i filmen og det veksler mellom å være sukkersøtt sjarmerende og naivt kunstig til tider. Den skildrer meget godt hvor selvsentrert og inni sin egen verden barn/ungdom kan være i denne alderen, samt at disse faktisk også kan oppleve å være forelsket, selv i en så ung alder. Et noe stivt manus og amatørskuespill sjenerer enkelte steder en grinete stakkar, men stort sett går det i den helt andre sjarmerende retningen, heldigvis. ’Jørgen + Anne = Sant’ er en frisk barne- og ungdomsfilm som tydelig behandler tema og aldersgruppe med stor respekt, det lyser nemlig fortellerglede av filmen og dens språk, noe som gjør den givende for oss voksne også! Minner tilbake til en fordums tid, med forelskelse og hendelser med gjengen, strømmer på!

- De nærmeste - Dristig søskenportrett gjort på en pen måte
- Sykt lykkelig - Maskeradeball

20.03.2011 sier Karoline: Enig i at mangfold og flere kvinnelige regissører er en bra ting og så fint at jeg gir deg lyst til å se denne filmen, det er jo utmerket :) Takk for kommentaren =D
20.03.2011 sier Pål Frostad: Du får meg til å virkelig ville se denne filmen. Den virker rett og slett som en god norsk film man ikke bør gå glipp av. Jeg synes ofte at barnefilmer kan være gøye de og, men barnefilmer som også gir noe for voksne også, ja det må være framtiden innenfor barne og familiefilm. Jeg har bare sett Koselig med Peis som Anne Sewitsky er med på, og den var veldig kul. Dette virker jo enda bedre. Sewitsky er virkelig blitt hot for tiden, med denne og også masse lovord om Sykt lykkelig. Norsk film blomstrer nesten som aldri før. Det er også bra at norske kvinnelige regissører lykkes, det er for mye menn som lager film, er bra med mangfold!

• Romerikets Blad
  • God Kveld Norge (TV2)