Anmeldelse av Grizzly Man, amerikansk dokumentar fra 2005

Dokumentar Spilletid: 103 minutter Aldersgrense: 15 år

Dokumentarfilm om en usedvanlig dristig kar

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.02.2011]

Timothy Treadwell er en artig skrue av en mann. Han viet 13 år av livet sitt til å ha nærkontakt med bjørner hver sommer. Han visste at dette kunne være dødelig farlig, men klarte likevel ikke la være å leve i bjørnens rike. Det virker som om han ville være en bjørn og til slutt måtte gi slipp på livet når naturens overmann kom og spiste ham i 2003...

Vi får her fortalt historien til Timothy Treadwell som virker å ha en fin og vanlig barndom og vokser opp med gode karakterer på skolen, men så begynner noe å skje med mannen. Jeg skal ikke avsløre alt men han søker til slutt trøst i villmarken sammen med bjørner og det virker som om det er det som gir mening i livet hans. Han virker også som han får litt og litt mer hat til folk og livet i sivilisasjonen. Det hadde vært moro og høre bjørnenes versjon av historien. Hvordan så de på ham? Det må jo ha vært litt rart for en bjørn å se et enkelt måltid gå foran seg på denne måten.

Timothy Treadwell er en veldig rar fyr. Mye av det vi får presentert er såpass absurd at man ikke helt vet om en skal le eller gråte. I begynnelsen er latteren kanskje nærmest, men etterhvert som får oppleve hele bilde av den høyst uvanlige Treadwell, begynner jeg faktisk å få litt sympati for ham. Mange vil nok sikkert synes litt synd på ham, men jeg fikk faktisk en ørliten respekt for mannen som levde slik ingen andre har gjort før ham og få hadde tørt å gjøre etter ham.

Dokumentaren følger Treadwell mest i ødemarken og vi får se mange flotte naturscener og skildringer av ham i den ville naturen tett på både rev og bjørn. Vi får se en mann alene i naturen. Treadwell underholder seg med diverse påfunn i tillegg til å omgåes de fryktede bjørnene. Det er Treadwells egne videoopptak vi får se, frem til bare en time fra hans død. Opptaket der han dør er ikke med i filmen, og det er kanskje like greit selv om vi får ganske godt beskrevet hvordan det må ha foregått. Vi får også besøkt stedet der han døde og vi får intervjuer med flere av menneskene tett på ham som hentet liket hans ut fra dødstedet.

Det er den tyske erfarne filmregissøren Werner Herzog som står for både for regi og manus. Og selv om jeg ikke er spesielt interessert i naturfilmer eller bjørner, klarer Herzog og skape litt filmmagi underveis. Han får frem glimrende vinkler og skaper et godt bilde av hvem Timothy Treadwell var på godt og på ondt. Jeg er ikke sikker på om denne filmen kunne vært gjort bedre og mer interessant ut i fra de opptakene filmskaperen hadde til rådighet. Vi får en god historie, som ble oppslag på alle verdens nyhetsmedier, da Treadwell ble spist av bjørn tilbake i 2003. Likevel synes jeg kanskje det er et litt tynt utgangspunkt til å kunne lage film av. Til tross for dette synes jeg at Herzog gjør en veldig god jobb.

Dette er er en veldig god dokumentarfilm og er noe mange vil få litt utbytte av å se. Filmen er laget som en interessant portrett av et usedvanlig og rart menneske. Mange vil nok aldri klare helt å identifisere seg med Treadwell, men hans måte å leve livet på var veldig ekstremt og får faktisk Steve Irwin til å se ut som en småunge, fordi dette er en lek med livet vi sjelden ser maken til. Og om du setter pris på en god film noe utenom det vanlige, er dette noe du bør forsøke deg på. For mange vil nok dette filmen kanskje oppleves som enda bedre enn det undertegnede fant den. Dette var likevel en fin hverdagsflukt. Filmen er veldig underholdende både filmatisk og reint historiemessig.

- Lo and Behold, Reveries of the Connected World - Historien om Internettrevolusjonen fortalt på lettfattelig vis
- Fitzcarraldo - Mannen som gjør alt for operadrømmen...
- Hjerte av glass - Hva i helv...?!

19.02.2011 sier Pål Frostad: Jeg er helt enig med deg. Det virker jo helt idiotisk å friste skjebnen på denne måten. Jeg vil si at det bare var flaks at han overlevde i 13 sommere med nærkontakt med bjørner.
19.02.2011 sier michael: Det er jo greit at han liker bjørner, men å leve sammen med dem må jo være toppen av idioti. Jeg så en naturfilm en gang om en løvemor som mistet ungen sin. Som erstatning adopterte hun en liten gazelle unge, og forsvarte den så godt hun kunne mot andre rovdyr. Det hele endte imidlertid tragisk siden hun ikke hadde noe melk å by den, og til slutt ble gazellen spist av andre løver. Hun greide ikke å holde dem borte. Det hele var fryktelig trist. Denne bjørnemannen må jo være like tragisk, men i motsetning til dyrene så burde jo han vite bedre.
Les mer om dokumentaren

• Flickchickcanada.blogspot.no