Anmeldelse av Tingen Fra En Annen Verden (The Thing), amerikansk film fra 1982

Grøsser, Sci-Fi Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 18 år

Kultklassikeren som stadig imponerer

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.02.2011]

Vi befinner oss på vinteren, 1982, i Antarktis. Et helikopter jager en hund som de forsøker å avlive. Hunden er smart og klarer gang på gang å unnvike skuddene fra jegeren i helikopteret. Etter litt søker hunden inn mot en amerikansk forskningsbase. Helikopteret lander rett utenfor basen og blir møtt av besetningen på den amerikanske basen. Mannskapet i helikopteret er nordmenn. De forsøker å advare amerikanerne, men det er nytteløst når de bare snakker norsk og med frasen: ‘Det er ikke en bikkje, det er en slags TING! Det imiterer en bikkje! Det er ikke virkelig, kom dere vekk idioter’. Den ene nordmannen forsøker å bruke en håndgranat, men mister den i snøen ved helikopteret. Det resulterer i at han sprenger både seg og helikopteret i luften. Den andre nordmannen forsøker å skyte hunden med alle midler, men ender opp med å bli drept selv av en av amerikanerne som føler seg svært truet. Amerikanerne tar godt vare på hunden og låser den inn med de andre hundene. De begynner å utforske området nordmennene kommer fra og finner en UFO i isen. Forskerne tar med seg et missfoster av et lik med hjem til basen. Det er noe de aldri burde ha gjort, for da bryter reine helvete løs...

Må bare si det med en gang: Jeg bare elsker denne filmen. Helt fra første gang jeg så den på VHS og frem til i dag, synes jeg dette har vært og er en super film. Den er også kanskje litt for undervurdert og fungerer virkelig flott som en sjangerfilm under både grøsser og sc-fi. Konseptet er kult nok til å basere en film på og gjennomføringen er solid utført med noe av det beste verden hadde å by på av effekter tilbake på begynnelsen av 1980-tallet.

Dette er en igjeninnspilling av The Thing from Another World fra 1951. Men til forandring fra originalen har filmskaperne valgt å gjøre det handlingen og plottet litt annerledes. Istedet for å bare ha et rom-monster som går løs i basen, spiller filmen mer på det boken (‘Who Goes There?’ av John W. Campbell, Jr.) hadde å by på. Det vil si at vi får et romvesen som imiterer andre livsformer. Dette fører til at man får en mye mer uhåndterlig situasjon.

Vi vet ikke helt hvem som er venn og fiende, siden romvesenet kan ha imitert de andre forskerne på basen. Dette psykologiske aspektet er veldig godt innprentet i filmen. I tillegg er det ikke kvinner tilstede som gjør at det ikke blir noen romantisk avsporing for alle mennene. Det handler kun om å forsøke å overleve dette fæle og farlige romvesenet, som er vanskeligere å bli kvitt enn besetningen først hadde trodd.

Stemningen i filmen er vanvittig uggen. Vi får en mystisk begynnelse der vi gradvis finner ut hva som egentlig foregår og hvordan dette slår ut for mannskapet på forskningsbasen. Det er mange detaljer som er svært kult utformet i filmen. Effektene er særdeles fete for sin tid og fungerer også godt den dag i dag. Jeg hadde trodd at filmen hadde eldes litt med tiden, men den har holdt seg uforskammet godt. Det er også et utrolig kult moment at filmen tar seg bryet med å ha med nordmenn som faktisk snakker norsk i filmen. Og selv om det er svært dårlig norsk, klarer jeg å høre hva de sier.

John Carpenter er en skrekk og thrillermester som også står bak regien for dette mesterverket. Jeg vil si at dette helt klart er Carpenters beste film. Dette er en superstødig sci-fi-film som framdeles er svært interessant. Det at nyere krefter også har laget en prequel til filmen, er nok også med på at flere kommer til å få glede av denne perlen av en sci-fi grøsser. 'The Thing' er kanskje ikke like vellykket som Alien, men er jammen meg ikke så langt unna. For hver gang jeg ser filmen, får man mer og mer respekt for den. Carpenter gjør en imponerende innsats på regien og jeg kan ikke peke på en ting som kunne vært gjort bedre. Dette er en kultklassiker av de sjeldne, som jeg kommer tilbake til ganga på gang.

I hovedrollen finner vi Kurt Russell som faktisk gjør en veldig god og troverdig rolle. Det er ikke så mange andre kjente fjes med, men det er vel verdt å nevne Keith David (Platoon, Armageddon, Alle Elsker Mary og Crash), spiller en framtredene rolle i filmen. Jeg kjenner også igjen fjeset på Wilford Brimley, som er kjent fra filmer som 'Firmaets Mann' og 'Cocoon'. De andre skuespillerne gjør også sitt for å få dette så minneverdig som det er blitt.

Personlig likte jeg denne filmen svært godt og vurderer den høyt blant det ypperste av sci-fi filmer. Jeg mener også at denne filmen også kan sees av andre som ikke digger sci-fi. Det er jo en svært spennende og fungerende skrekkfilm også. Dette er nesten som en 'Invasion of the Bodysnatchers', bare i en liten forskningsbase. Jeg får også litt assosiasjoner til den første Alien-filmen. 'The Thing' har nemlig de samme klaustrofobiske elementene der faren skjuler seg sammen med mannskapet og trenger dem for å formere seg. Terningkastet mitt stopper på en femmer, og jeg vil presisere at den er svært sterk.

- The Thing from Another World - Femtitalls sci-fi som leverer varene

- John Carpenter's Vampires - Moderne vampyrfilm
- Big Trouble in Little China - Ellevill action der kampsport og eventyr går hånd i hånd
- Escape From New York - Actionthriller i en alternativ fremtid der kriminalitet har skutt i været
- The Fog - Svekket skrekktåke
- Halloween - Natten morderen kom!
- Assault On Precinct 13 - Spennende og fascinererende beleiring

17.02.2011 sier Pål Frostad: Er enig med deg at The Thing er bedre enn 1951 versjonen med at monsteret kan imitere ting og da får man et helt nytt element inn i filmen. 1951 versjonen var som du sier litt mer platt, men en gøy film det også, ivertfall for meg som digger sci-fi.
17.02.2011 sier michael: Kjempefilm, men den mangler jo den entusiastiske slutten som man hadde i 1951 filmen. Den siste replikken var : "Watch the skies, everywhere, keep looking! Keep watching the skies!". For øvrig var 1951 filmen litt platt. Monsteret var jo bare en mann ned litt sminke. Den ligger fritt ute på youtube om noen er interessert.
Carpenters film er mye bedre.

• Attack of the Killer Kast
  • Horrorfanzine.com
  • 80sreborn.com

Engelsk, Norsk

Universal Studios / Universal Pictures

«Resident Evil: The Final Chapter»

«Underworld: Blood Wars»

«Valerian and the city of a thousand planets»

«Vår vingård i Bourgogne»

«Pippi Langstrømpe drar til sjøs»